Home > > Compenseren

Compenseren

Compenseren CO2 uitstoot?Hester Maij presenteerde enige tijd geleden haar actieplan "Ruimte voor gezond" om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. Een van de actiepunten is het terugdringen van het aantal autokilometers in de stad.

De VVD is niet blij met het plan van Maij, en heeft een alternatief plan gepresenteerd. De VVD wil 'concrete en innovatieve maatregelen in plaats van autootje en bedrijfsleven pesten', aldus raadslid Robert Flos.
Een aantal zaken in het plan van de VVD spreken me aan: fietsverkeer en openbaar vervoer worden gestimuleerd. Maar vooral leest het plan van de VVD als het weigeren om het aantal autokilometers in de stad terug te dringen. Denkt de VVD nou echt dat de stad minder vies wordt als taxichauffeurs niet meer op de trambaan mogen zonder roetfilter?

Een onderdeel van het plan van de VVD is volgens mij echt ridicuul: het planten van 500 bomen ter compensatie van de Co2 uitstoot door autoverkeer in de stad. Heeft de VVD weleens berekend hoeveel autokilometers gecompenseerd worden door die hoeveelheid bomen? Op de website COOL driving berekende ik dat 1 boom ongeveer 100 (diesel)autokilometers compenseert bij een benzineverbruik van 1 op 12. De 500 bomen van de VVD compenseren dus ongeveer 50.000 (diesel) autokilometers. Dat is het aantal kilometers dat 2 taxi's per jaar rijden in de stad!

De VVD presenteert dus een plan om de uitstoot te reduceren van 2 dieselauto's. De totale investering vergt maar liefst 171 euro. Toe maar, dat is nog eens investeren in een schone stad zeg!

vijf reacties op "Compenseren"

Arnoud de Jong
Ik vind die uitgekauwde kreet van 'autootje en bedrijfsleven pesten' zo langzamerhand knap irritant worden. Je reinste populisme, dat hier door Rickert dan ook mooi wordt doorgeprikt.
Als die gepeste auto's en dat gepeste bedrijfsleven nu eens hun eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en niet met grote vervuilende vrachtwagens de stad in gaan, maar bijvoorbeeld overslagcentra aan de standsrand bouwen. Als autodealers nu eens het roetfilter gratis in hun accessoirepakket opnemen in plaats van die airco of cd-speler. Als vvd-politici nu eens niet telkens autoverkeer aanzuigende parkeergarages in de binnenstad willen bouwen voor types die te lui zijn om een stukje te lopen of te fietsen, ja dán, dan komt er misschien eindelijk eens een einde aan het luchtweggetje pesten van de VVD.
Maar voorlopig wordt gezondheid bij de vvd nog opgeofferd aan geld blijkbaar.
Saranna Maureau
-2-  Saranna Maureau:
Als nu de reactie van de VVD bedoeld was geweest om het plan van Maij, of wat er van overgebleven is, aan te scherpen, dan had ik het bejubeld.
Volgens het Parool is wat er over is van het aanvankelijke milieuplan ondertussen boterzacht.

Helaas is het zo rond de verkiezingen maar zelden de inzet van politieke partijen om de maatregelen van de ene partij met die van de andere partij samen te voegen maar eerder de maatregelen tegen elkaar af te zetten dan ze te combineren.

Ook ik heb het plan van de VVD vooral gelezen als een manier om de zogenaamde “autobestraffende maatregelen” uit het eerdere plan om te draaien: “hinder niet onze heilige koe” als voornaamste lezersboodschap.
Dat neemt niet weg dat betere doorstroming positieve millieueffecten heeft, alleen schone taxi's op de trambaan, aanvullend openbaar vervoer ook.
Schone roetfilters laten plaatsen vind ik best een aardige: EZ betaalt, de ambachtsscholen hebben extra werk en positieve maatschappelijke bijdrage en het milieu knapt er van op.

Als alle partijen elkaar nu zouden willen overtroefen in maatregelen om het milieu op te knappen en het uiteindelijke plan bevat al die maatregelen, dan wordt het misschien nog wel wat.

En overigens zul je mij niet horen klagen als de VVD extra bomen wil plaatsen, in de vorige bijdrage van de VVD werd nog betoogd dat het kappen van bomen milieuwinst zou boeken, dus dat is winst. (efficiencytip: wat je niet kapt hoef je minder extra bij te plaatsen, dat scheelt kennelijk ook nog eens 171 euro.
En nu maar hopen dat er meer partijen met extra in plaats van alternatieve maatregelen op de proppen komen.
Jochem Floor
-3-  Jochem Floor:
Mag ik met betrekking tot die taxi's nu eens een concreet uitvoerbaar voorstel doen? Een voorstel waar je wel winst mee behaalt?

Stel voor taxi's een standverwarming verplicht. Zodat die oude dieselmotoren niet permanent stationair draaien en passerende voetgangers de zure roetwalmen laten happen. Het bespaart de ondernemers nog brandstof ook.
-4-  :
Hoogleraar milieukunde Lucas Reijnders merkte bij AT5 fijntjes op dat die vijfhonderd bomen van de VVD alleen zoden aan de dijk zetten als je ze dwars over de weg legt, om het autoverkeer te belemmeren.
T. Bosma
-5-  T. Bosma:
Momenteel vinden er rechtszaken plaats tegen stadsdeel zuid oost die maar liefst 7000 tot 10.000 bomen in het bijlmerpark willen kappen.
Daarbij wil dit stadsdeel de omwonenden en parkgebruikers het liefst als niet belanghebbenden laten verklaren omdat ze volgend hun niet dicht genoeg bij het park wonen (150 meter). Dat de totale bevolking van Amsterdam baat heeft bij een schone lucht en dat de bomen die in het bijlmerpark staan daartoe bijdragen, schijnt ze niet te deren. Sterker nog , men wil het liefst huizen op 20 meter van de snelweg bouwen (waarmee het leven met ongeveer 7 jaar verkort wordt). In Den Haag is er in 2006 een symposium geweest over recht op groen. “Een onvervreemdbaar recht voor elke burger”. Mooie woorden. De VVD wordt steeds intelligenter doordat ook zij de funktie van bomen onderkennen en 50.000 bomen willen planten. We hebben er al 10.000 in het bijlmer park. Des te meer reden om deze bomen te laten staan. In de allereerste biologieles van de lagere school werd het belang van bomen uit een gezet. Daar hoef je geen deskundige voor te zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.