Home > > Gebaande paden

Gebaande paden

sluyspad
Paden, weggetjes en routes ontstaan doordat de gebruikers ze banen. Ik herinner me een pad in het Beatrixpark waar consequent over het gras werd gefietst waardoor er een stevig nieuw pad ontstond, waar uiteindelijk iedereen overheen ging fietsen. Wat planologen of ambtenaren aan paden en wegen bedenken is regelmatig helemaal niet de meest logische verbinding van a naar b. Heel soms merk je dat er wél gekeken is naar de manier waarop van de weg gebruikt gemaakt wordt.

Zo fietste ik deze week over een fietspad dat er ‘ineens’ lag op een plek waar je tot voor kort eigenlijk alleen mocht lopen. Ik fietste er veelal toch wel, want het is de meest rechtstreekse manier om via de Hemonystraat naar de Ceintuurbaan te komen. Of een ambtenaar door heeft gehad dat er veel werd gefietst en dat er uiteindelijk maar werd besloten om de ‘natuurlijke’ weg te sanctioneren - geen idee - maar prettig is dát er nu een fietspad ligt.
Het tegenovergestelde vond plaats op het Dr. D.M. Sluyspad langs de Hortus. Ook daar werd altijd gefietst over het voetpad, langs de kas van de Hortus, de meest logische route vanaf de Nieuwe Herengracht naar het fietstunneltje en de metroingang onder de Weesperstraat. Een echt andere manier om snel bij dat tunneltje en die metroingang te komen, is er eigenlijk niet en ik had de indruk dat fietsers en voetgangers in vreedzame coëxistentie van het zelfde pad gebruik maakten.

Blijkbaar niet, want in december stonden er ineens vier hekjes, die het fietsverkeer moesten afremmen of zelfs helemaal uitbannen. De hekjes zijn effectief, dat moet ik toegeven. Er valt niet meer te fietsen, je kunt bijna niet meer op de fiets blijven zitten om je door de hekje heen te wurmen. Wie heeft dit bedacht? Een ambtenaar die het fietsverbod wil handhaven? Het fietsen op een voetpad wordt tegengegaan, dat is zeker. Het voetpad is echter breed genoeg om over te lopen én te fietsen. Wat nu gebeurt lijkt echter meer op fietsertje pesten. Misschien moeten de ambtenaren nog eens terug naar de tekentafel om bijvoorbeeld hekken te maken langs de wallenkant, zodat er een veilig breed pad ontstaat waarover én te lopen én te fietsen is.

Ik fiets nu eerst over het Jonas Daniel Meijerplein, een stukje over het smalle voetpad de brug over, dan meteen scherp links en meteen weer scherp rechts, de fietstunnel in. Hekken plaatsen op het Jonas Daniel Meijerplein om fietsers te hinderen zie ik ze nog niet zo gauw doen. Ik zou graag een keer ‘s nachts, met gelijkgestemden, die hekjes op het Sluyspad uit de grond rukken.

twee reacties op "Gebaande paden"

Alper
-1-  Alper:
Een Amerikaanse universiteit pakte het aan door een grasveld neer te leggen en na een tijdje paden aan te leggen over die plaatsen waar het gras het meeste vertrapt is. Dat is realistischer dan te denken dat je kunt voorspellen hoe mensen lopen.

Goed voorbeeld waar dat niet gebeurd is (en waar ik vandaag langs liep) is het stukje van Amsterdam Amstel naar de Berlagebrug. Veel rechte hoeken die daarom afgesneden zijn.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.