Leve de snorder!
Het openbaar vervoer tussen de Bijlmer en de binnenstad mag - dankzij de metro - van een redelijk niveau zijn, binnen het stadsdeel is het een drama. Verbindingen tussen het oostelijk en het westelijk deel van de Bijlmer worden vooral onderhouden door streekbussen, die om een of andere reden allemaal hun eigen halte hebben, en een dienstregeling waar men in Noordoost-Groningen meewarig het hoofd om zou schudden.
Gelukkig lossen we dat soort dingen hier heel handig op. Toen ik eens, zondagochtend om een uur of acht, in de stromende regen een klein half uur tevergeefs op een bus had staan wachten, zorgde een opgewekte Pakistaan in een aftandse Opel er alsnog voor dat ik de supporterstrein naar de uitwedstrijd tegen PSV niet miste. Zijn bemoedigende woorden mochten niet baten: Ajax verloor met 1-0. Hij bleek op de terugweg net zo teleurgesteld als ik.
Toen ik vanmiddag met vier zware tassen vol boodschappen weer naar huis wilde, was de snorder er opnieuw eerder dan Connexxion-lijn 175. En zolang een TCA-chauffeur zo'n 35 euro rekent voor een rit vanuit de binnenstad - als hij in het donker überhaupt bereid is naar ons enge ghetto te rijden - heeft iedere Bijlmerbewoner het nummer van een snorder in het geheugen van zijn GSM.
Ik weet dat het niet mag, ik weet dat de passagier onverzekerd is, en ik weet dat snorders de officiële taxicentrales een doorn in het oog zijn. Maar de snorder is in Zuidoost bijkans onmisbaar. De officieuze economie lost hier problemen op die de bovenwereld laat liggen.
44 reacties op "Leve de snorder!"
Bijlmer - Bijlmer 2,50 tot 5.-
Bijlmer - Centrum 7,50 tot 12,50
Bijlmer - Schiphol 12,50 tot 20.-
Je herkend ze in makkelijk in Bijlmer toeterende automobilisten die vriendelijk naar je lachen, ze weten trouwens ook altijd wel een goedkoop hoertje of een goedkoop grammetje coke, of een goedkoop flesje sterke drank !
Geen vrouw ? ook geen probleem ze weten ook wel een vrouw voor je om mee te trouwen, kortom een snorder snort meer bij elkaar dan een ritje taxi
In februari 2004 heb ik het idee voor een “ShopHopper” gelanceerd. Eerst binnen de fractie van Leefbaar Zuidoost, later in de raadscommissie Verkeer en Vervoer. Inmiddels loopt er een nogal veel tijd nemend onderzoek naar de haalbaarheid van “Aanvullend Openbaar Vervoer' (AOV)” in stadsdeel Zuidoost. De AOV-busjes zouden ook voor dagdelen gehuurd moeten kunnen worden zoals een “taxi-cab” in Londen.
AOV zal positieve effecten hebben op:
- vullen van hiaten in de bestaande OV-lijnen.
- afstemmen van vervoer op de stedenbouwkundige situatie in Zuidoost
- vergemakkelijken van vervoer naar winkelcentra/markten en naar het afgelegen Villa Arena, Praxis, Ikea, Tulip-Riverside Hotel, Gaasperpark/-strand e.d.
- terugdringen van lokale automobiliteit (milieu-vriendelijk).
- ontlasten van de soms overvolle parkeercapaciteit bij winkelcentra/markten.
- vergroten van de lokale economie door betere bereikbaarheid.
- creëren van legale werkgelegenheid door het formaliseren onder voorwaarden van de informele economie.
AOV zal prima kunnen voorzien in vervoer (ook vice versa):
- naar winkelcentra/markten. (ShopHopper)
- tot op het maaiveld (ThuisBus)
- op verzoek (als aan te houden BusTaxi)
- op telefonisch verzoek (als een BelbusTaxi)
- in spitsuren van treinstations naar bedrijven op Amstel III (SpitsBus)
- naar verafgebieden zoals Driemond en SP De Toekomst. (SportHopper)
- voor specifieke groepen (gehandicapten, ouderen, kinderen, bezoekersgroepen e.d.)
- voor specifieke tijden (als extra nachtbus, DiscoBus)
- voor specifieke gelegenheden (KwakoeBus, GaasperstrandBus, ZaterdagSportBus e.d.).
Kortom, markt(en) genoeg voor AOV, maar of taxibedrijven en Connexxion met hun dure vergunningen er de weg vrij voor willen (of moeten) maken...? Dat en veel andere zaken worden nu onderzocht.
Henk J. van de Belt - Raadslid Leefbaar Zuidoost
Maar volgens mij zou het al enorm schelen als het stadsdeel zich eens goed liet gelden als er over de uitvoering van het huidige openbaar vervoer wordt gepraat. Die is namelijk al jaren beneden peil.
Zo rijden er bijvoorbeeld een stuk of wat buslijnen tussen Ganzenhoef en de Amsterdamse Poort, maar die hebben allemaal hun eigen halte. Je moet daarom van tevoren besluiten om op pak 'm beet lijn 29, lijn 59 of lijn 175 te gokken. Als je verkeerd gokt, sta je eindeloos te wachten en zie je de andere twee bussen passeren. Als die lijnen nou allemaal op dezelfde plek zouden stoppen, dan hoefde je nooit langer dan een minuut of tien te wachten. Met een paar van dergelijke praktische aanpassingen zou het net volgens mij al enorm verbeterd kunnen worden, zonder dat dat veel geld hoeft te kosten.
De ritten zijn relatief ontzettend duur en iedereen is op de hoogte van de topsalarissen die men elkaar toebedeeld.
Het imago van het GVB is gewoon platgezegd 'naar de klote'.
Precies hetzelfde als bij de amsterdamse taxi`s.
Bij het c.s. ze spreken nauwelijks nederlands, weten de weg niet en rommelen met van alles wat mogelijk is om de ritprijs op te drijven.
Een gat in de markt van vervoer voor de snorder.
Die wel zijn best doet voor zìjn klant.
Dat is vrije marktwerking waar de politiek op heeft aangestuurd met privatiseringen en verantwoordelijkheidsontkenning...
Amsterdam heeft haar positie in de top van Europese steden weggegeven: ''De PvdA richt zich op armoedebestrijding en VVD richt zich op veiligheid. Maar wie zorgt dat er hier geld verdiend wordt?''
Een partij die ruimte geeft, ook aan de snorder
Bijlmer problemen, Bijlmer oplossingen
Je merkt het dat Suri's het daar bepalen. Creatief in het opl;ossen van hun eigen problemen.
Geen taxi, dan maar een eigen lokale sociale oplossing.
In plaats dat de overheid daarop inspeelt en het faciliteerd, worden die opgejaagd zonder daartegenover een oplossing te bieden
Hollands liberalisme.
Men kan nog veel van ons leren
Weg met de door Ahold en Vendex gedicteerde bestemmingsplannen!
Winkels en andere bedrijfjes in de buurten versterken de sociale cohesie en stimuleert werkgelegenheid.
Ik woon zelf in Nieuw Geinwijk. Ik wil niet nar de Poort of Ganzenhoef voor een brood, een pak melk of een pak suiker. Ik wil mijn buren tegenkomen in een winkel op de hoek! En als ik 's avonds laat thuis kom op Duivendrecht, is de snorder mijn beste vriend.
De 59 rijdt zelfs op zondag avond twee keer per uur en je kunt ook nog de 69 nemen in de andere richting. dus langer dan 10 minuten hoef je op Kraainest mooit te wahcten op een bus naar het AMC.
Het openbaar vervoer is best goed in de Bijlmer en er zijn in ieder geval stukken betere verbindingen dan de Aker of Noord. Snorders zijn gewoon lekker makkelijk. Je wacht nooit meer dan 2 minuten op d Bijlmerdreef. Bovendien zijn ze vriendelijk en behulpzaam en goedkoop. M.a.w. alles wat CTA niet is.
\auto's van snorders zijn niet schoner dan de taxis. Klopt. Misschien moeten ze hun prijs dan wat opkrikken om de bijzondere schoonmaakkosten te bekostigen.
Manodj s.m.
Daarnaast is het zo dat TCA etc natuurlijk te duur zijn. Wellicht komt dat door het wagenpark? Waarom niet allemaal dezelfde auto in dezelfde kleur. Gezamelijk inkopen is altijd handiger. Je ziet soms taxi's rijden met een aanschafwaarde van meer dan een modaal jaarsalaris en erger.
Je weet dat er voor het Amstelstation een fietspad loopt
Waarom moeten jullie zonodig je wagen dwars op het fietspad gooien,als er fietsers aankomen?
Het is mij 2 keer overkomen
De eerste keer riep ik er wat van,en vond de chauffeur het nodig mij van m,n fiets te duwen
De tweede keer komt een taxichauffeuse mij tegemoet rijden,en slaat plotseling af
Gevolg,ik rem,maar botste toch tegen haar linker deur aan
En dan nog zeggen,dat ik een lul ben
Blijkbaar had ze een zonnebril op,met een zicht van 0,0
Nee,de taxi neem ik niet,en met een snorder mee rijden,doe ik ook niet
Ik heb zelf mijn eigen vervoer,auto,scooter en fiets
Taxi's en trams weten fietsers toch alles van zodat je er rekening mee kunt houden. Hoort bij je gedrag als deelnemer aan het verkeer om rekening te houden met andermans fouten.
Veel fietsers hebben door hun rijgedrag natuurlijk veel boter op hun hoofd.
En als je verkeer aan ziet komen,dan ga je toch niet je auto er voor gooien,met alle gevaar van dien?
Ik weet wat je bedoeld,met veel fietsers
Maar tot die groep fietsers behoor ik niet
Ik hou ook rekening met andersmans fouten,maar die bij die tweede keer,was een botsing onvermijdelijk
Maar ik praat hier ook over sommige taxi chauffeurs,ik scheer niet alles over een kam
Als ik uit het CS loop en zie dat zooitje staan dan lijkt het soms Casablanca wel, nou dan pak ik de tram of de bus.
Kijk, als je nu topstad wil worden maar nog niet in staat bent om een verziekte branche adequaat aan te pakken, dan hou ik mijn hart vast. Dat is dan net zoiets als een k....kado met een leuk papiertje te omwikkelen. Het gaat mijn inziens om de inhoud. Dus.....alles wat nu wordt gepresenteerd is symptoom bestrijding.
Als bestuurder van een taxi draag je zelf ook de vernatwoordelijkheid om er netjes uit te zien, de taal te spreken en de weg te kennen.
Daarnaast heb je gelijk met je kritiek op de bestuurders.
Van een verslaggeefster
AMSTERDAM - De van verkrachting verdachte taxichauffeur wordt in verband gebracht met andere zedendelicten in Amsterdam.
De 42-jarige Zaandammer zit vast omdat dna-sporen op een verkrachte vrouw overeenkwamen met zijn dna.
Dit jaar kwamen al twee meldingen binnen van verkrachting in een taxi. ''We bekijken nu of deze verdachte hier iets mee te maken heeft,'' aldus de politie. De politie roept vrouwen op zich te melden als ze vermoeden dat deze chauffeur hen heeft lastiggevallen.
Uitgegeven: 12 februari 2008 12:39
Laatst gewijzigd: 12 februari 2008 12:41
AMSTERDAM - In Amsterdam rijden enkele honderden taxichauffeurs rond met een daklicht van de Taxi Centrale Amsterdam (TCA), terwijl zij niet voor die firma werken.
Die schatting maakte medebestuurder van TCA Richard Olling dinsdag. “Als je een taxi met een TCA-daklicht aanhoudt, durf ik niet meer met zekerheid te zeggen dat het ook echt een TCA-taxi is.”
Chauffeurs stelen de daklichten, die vaak slechts met magneten aan de auto's vastzitten, of kopen ze op de zwarte markt. Dat doen ze omdat TCA-ondernemers bij inwoners van Amsterdam bekend staan om hun goede dienstverlening en hun betrouwbaarheid, aldus Olling. “Heel veel Amsterdammers nemen alleen een TCA-taxi.”
(c) ANP
O ja, is dat zo ?
Kijk eens in Amsterdam naar het soort randtuig dat daar in vrijwel ALLE taxi's rond rijdt, en neem dezelfde belsissing als ik: Ik neem er NOOIT een taxi....
En al helemaal niet voor de idioot hoge tarieven die ze vragen !
Ik ben overigens ook niet kapot van een normale taxi. Wie zegt dat deze eerlijk zijn? Trouwens openbaar vervoer heeft ook voordeel, je spreekt nog eens mensen, even lekker de krant lezen, de prijs is van tevoren al bekend. Als die bus vol zit is de bus veilliger, er kunnen meer bussen rijden, de kosten kunnen dan naar mijn idee wel eens omlaag. Als de overheid nu eens het korte werkverkeer ook eens aantrekkelijker maakt. Veel mensen bij de halte maakt het vervoer dus beter.
Overigens: Die 9 tot 5 mentaliteit moet eruit, een bus moet namelijk de hele dag rijden. De bevolking is ook nog eens aan het vergrijzen, een bus is dan denk ik wel gewenst.
De groeten.
Update: geregeld.