Bij het lezen van dit bericht komen een aantal vragen bij me op. Wie bedenkt dit? Wat gaat er in zo iemand om? Waarom precies deze halte? Ik ben even bij die halte van lijn 26 gaan kijken en inderdaad, het kan er verdomde koud zijn. Als er een flinke wind op de halte staat, moet er trouwens behoorlijk gestookt worden om het er een beetje warm te krijgen. Maar waarom nou precies déze halte? Er zijn nog zat andere tochtige punten waar het bij vrieskoude erg koud kan zijn. Gaat u naar het Muziekgebouw aan het IJ met de gedachte: als straks het concert afgelopen is, dan ga ik lekker met de tram terug en als ik dan moet wachten, dan ga ik met mijn koude billen op een lekker verwarmd bankje zitten?
Als de conclusie is getrokken dat de proef is geslaagd, komen er meer verwarmde haltes. Hoe worden die uitgekozen? Loopt de bedenker van dit alles nu in de stad rond om te voelen waar de koudste haltes zijn? Met een thermometer en een windmeter in zijn hand? Komt daar een apart onderzoek voor? Telefonische enquêtes?
Er is ook bedacht dat een verwarmde tramhalte zwervers aantrekt. Logisch. Als ik zwerver was, dan zou ik ook in een verwarmde tramhalte gaan zitten. Maar de ongeveer zes uur dat de tram niet rijdt, als het het meest koud is, dan gaat de verwarming uit. Flauw! En moet daar iemand voor langskomen om die verwarming lager te draaien, een soort lantaarnopsteker van vroeger, maar dan anders?
Nu ja, ik ga er van uit dat hier goed over na is gedacht, ook over de milieu aspecten enzo. Misschien is er trouwens niet één bedenker, maar heeft er een hele commissie over nagedacht, de Commissie Verwarming Tramhaltes. Misschien kan deze Commissie zich ook over dit idee buigen: in de zomer als het bloedheet is, dan wil ik tramhaltes met Airco! En misschien is dit ook wat: je gewoon lekker warm aankleden!
Ik vind het wel vreemd dat dit experiment kan terwijl de horeca naadrukkelijk nog eens is verboden om verwarmde terassen te creeëren. Nu zie je dat in de winter het de moeite niet loont om een terras uit te zetten omdat het door het onverwarmde nét te koud blijft. Er zijn goede lampen te bedenken die energiezuiniger zijn en die het net aangenamer kunnen maken, maar het mag niet. Dáár zou ik het logischer vinden dan in een tramhalte.