Om Duivendrecht te bereiken moet ik drie strippen afstempelen, met de metro naar de Van der Madeweg, een trap af, een andere trap weer op, in de regen en de wind vijf minuten wachten op lijn 50 of 54 richting Gein, en dan weer een kleine vijftig seconden meerijden in de richting waar ik nota bene net vandaan gekomen ben. Afstand hemelsbreed: misschien twee kilometer. Reistijd, als het maar een klein beetje tegenzit, al gauw een half uur. Het alternatief, met de metro tot station Diemen-Zuid en daar wachten op een steevast vertraagde stoptrein richting Schiphol, is zo mogelijk nog onhandiger.
Ik verbaas mij er al jaren over. Waarom in vredesnaam rijdt mijn metro 53 (CS-Gaasperplas v.v.) letterlijk onder de perrons van NS-station Duivendrecht door, maar heeft hij er geen halte? Met de aanleg van één simpel perronnetje langs een bestaande lijn worden het oostelijk deel van Zuidoost en een flink stuk van Diemen - samen goed voor tienduizenden bewoners en een hoop werkplekken - perfect aangesloten op het intercitynet. Dat moet, met een beetje goede wil, toch binnen twee weken geregeld kunnen zijn?
Gaat Amsterdam zijn zoveelste schandaal tegemoet! De noordzuidlijn! Een verbinding dwars door de stad naar het wtc. Als Dr.D op het c.s. staat en hij wil naar het wtc (stel je voor) dan kan hij met de trein. Als die niet rijdt, met de sneltram. Als daar weer iemand onder ligt, met de bus. Als de buschauffeur geen wisselgeld heeft, met de tram. En toch moet de stad ondersteboven. Ondernemers langs het traject moeten van de gemeente hun zaak opdoeken, de financiele vergoeding is bijstandsniveau. Als alle procedures en rechtzaken zijn afgehandeld zijn er zoveel kosten gemaakt dat de nz-lijn wordt doorgedrukt om gezichtsverlies te voorkomen. Denk ook aan IJ-burg waar de woningen opeens niet meer te slijten zijn. Omdat het allemaal gewoon te duur is. Water moest land worden. Land moest water worden. Ruigoord, een nieuwe haven ooit bedacht door den Uyl. Veel protest en graafmachines. En nu? Juist! NIETS!!! Er is een kraan neergezet. Voor wat?
En zo tobben we voort...