Tussen de Prinsen- en Herengracht komt een aantal straatjes uit op de Nieuwe Spiegelstraat. Deze zijn, zoals ik ze beoordeel, voorzien van een uitrit. Dat betekent dat het doorgaande verkeer op de Nieuwe Spiegelstraat te allen tijde voorrang heeft. Op een goede dag negeer ik daarom een politieauto. De auto draait vanuit de Kerkstraat de Nieuwe Spiegelstraat op. Overtuigd van mijn gelijk schiet ik met een gewiekste manoeuvre de auto voorbij, vloeken gaat mij in een dergelijke situatie te ver: straks word je nog aangehouden.
Een ogenschijnlijk eenvoudig regeltje wordt door tal van mensen anders geïnterpreteerd, zelfs een rij-instructeur twijfelt. De Nieuwe Spiegelstraat volgt op geen enkel punt eenzelfde structuur. Nog voor Café Heuvel gok je op een uitrit, op de Prinsengracht ben je er eigenlijk wel zeker van, bij de Kerkstraat wordt het alweer dubieus. Het plaatsen en weghalen van het waarschuwingsbord toont dat zelfs de bordenbrigade er geen kaas van heeft gegeten. Van mijn eigen gelijk ben ik allang niet meer zeker. Ik blijf dus met een brandende vraag zitten: Moet ik de agent bij deze mijn excuses aanbieden? Of is mijn 'brutaliteit' terecht geweest? Wie heeft voorrang?
Volgens mij had je helemaal gelijk: het gaat in alle gevallen om uitritconstructies waarbij de stoep ononderbroken doorloopt en kruisend verkeer een soort drempel op en af moet. Helaas is de boel destijds nogal halfslachtig aangelegd waardoor dit soort discussies mogelijk blijven. Volgens mij is deze situatie ontstaan doordat de stoepen, zoals vaak in de grachtengordel, op hetzelfde niveau liggen als de rijweg. Een duidelijk uitritconstructie is dan moeilijk te maken.
Het valt me op dat bij de kruispunten op deze route die opnieuw zijn ingericht (volgens mij is de kruising Nieuwe Spiegelstraat/Prinsengracht er zo een, uit het hoofd) er wel voor gekozen is om hele duidelijke uitritconstructies aan te leggen waar geen discussie over mogelijk is. Dat lijkt me een indicatie dat de voorrangssituatie in de rest van de straat ook zo geïnterpreteerd moet worden.
Het bord was volslagen idioot, vooral ook omdat het slechts op één punt voorkwam terwijl dezelfde onduidelijke situatie ook in de rest van de straat voorkwam. Ook snap ik niet waarom daar een niet-standaard verkeersbord voor moet worden gebruikt. Achterop de NRC stond laatst een aardig stukje over de wildgroei aan dit soort niet-officiële verkeersborden met hele lappen tekst erop, die bijvoorbeeld voor toeristen volstrekt niet te begrijpen zijn.
Als je wil dat mensen voorrang verlenen, en de situatie is blijkbaar zo onduidelijk dat ze dat niet uit zichzelf kunnen uitvogelen, dan zijn er twee mogelijkheden: of je zorgt ervoor dat de situatie op zich duidelijk is (in dit geval dus de halfslachtige uitritten òf helemaal verwijderen, òf (beter, want consequent met de opnieuw ingerichte kruispunten) je zorgt ervoor dat de uitritten duidelijk als zodanig herkenbaar zijn. Als daar geen geld voor is dan is er vast wel geld voor het neerzetten van een set van de officiële verkeersborden waarmee voorrang geregeld wordt. Het plaatsen van borden met een hele uitleg over wat de verkeersregels zijn en hoe je ze in deze specifieke situatie dient toe te passen is natuurlijk flauwekul.
Om terug te komen op je vraag: je had volgens mij gelijk, maar zo'n discussie met een politieagent win je natuurlijk nooit...