Zeventien maanden later wast mevrouw Peijs de ramen van autoruiten. Huh? Ze doet aan PR, ze kweekt begrip voor de verlaging van de maximumsnelheid naar t8ig op een stukje van De Ring. Tsss...: het stukje A10 West, tussen de Nieuwe Meer en de Coentunnel, waar vanaf nu niet meer gescheurd mag worden.
Wat een halfslachtig beleid. Waarom geen t8ig op De Gehele Ring? Auto's die op De Ring Oost, of Zuid of Noord 120 of meer rijden produceren toch ook meer vervuiling en lawaai dan wanneer ze t8ig zouden rijden?
Kennelijk kost het zeventien maanden om op één kwart van De Ring de maximumsnelheid verlaagd te krijgen. Het zal dus nog minstens 51 maanden [4¼ jaar...] duren voordat op De Gehele Ring minder vervuiling en minder lawaai gemaakt wordt.
Daar ga ik niet op wachten.
De ring zuid en oost zijn ook erg druk, maar worden voornamelijk door bedrijvenparken (WTC, Amstel Business Park, etc) omringd waarbij het als minder erg beschouwd wordt. Bovendien zou het waarschijnlijk voor meer files rond de knooppunten van de A1 en de A2 gaan zorgen vanwege de snelheidsverschillen.
Voor de noordkant vind ik het helemaal onzin, als we daar de snelheid naar 80 gaan verlagen dan kunnen we net zo goed alle snelwegen in oost Nederland ook van 120 naar 80 verlagen. Ik zie alleen maar weiland rond dat stuk en weinig omwonenden.
Wat betreft de bewoners binnen de ring, die hebben weinig last van de uitlaatgassen van de ring maar eerder van de drukke binnenroutes zoals de Prins Hendrikkade, Wibautstraat en de Jan van Galenstraat. Ook al komen daar misschien minder auto's langs, het stilstaan/optrekken/afremmen daar is een van de grootste verkeersvervuilers in Amsterdam.
Ik heb liever dat mensen met 100 over de ring komen en dan bij een P+R hun auto neerzetten en met de OV verder gaan naar het centrum dan ze met 80 over de ring zien en vervolgens nog een half uur in de file staan op het Stadhouderskade.
Overigens hebben de bewoners van Sloterdijk, Bos en Lommer en Westerpark eerder last van de luchtvervuiling van de haven dan van auto's.