De milieugevolgen van zo'n nieuwe verbinding zouden, in iedere besproken variant, desastreus zijn. Uitbreiding van de huidige route betekent forse extra vervuiling van de toch al smerige lucht rond de Gaasperdammerweg, die dwars door het dichtbevolkte Amsterdam Zuidoost loopt. Het voornaamste alternatief is een nieuwe snelweg door het Naardermeer, het Geingebied, de Vechtstreek of misschien zelfs dwars door vogelrichtlijngebied het IJmeer.
Het verfrissende van de kritiek van het CPB is daarom dat het planbureau juist met sterke economische argumenten komt om van uitbreiding van de verkeerscapaciteit af te zien. Aanleg van een nieuwe snelweg is veel te duur, en rekeningrijden, spitsheffingen en tolwegen zijn veel effectievere manieren om de files op het traject te bestrijden, zegt onderzoeker Besseling, en niet voor het eerst. Mensen kunnen er voor kiezen buiten de spits te reizen, dichterbij hun werk te gaan wonen of de trein te nemen. Een krachtig pleidooi voor wat in ambtelijk proza het 'nulplus-alternatief' is gedoopt.
Nu maar hopen dat minister Peijs en de gemeenten Amsterdam en Almere wél gevoelig blijken voor financiële argumenten. De historische vergissing om de Amsterdamse beroepsbevolking dagelijks in een kilometerslang lint van auto's heen en weer te laten kruipen tussen doorzonwoning en kantoortuin is helaas niet meer te herstellen. Maar wellicht is een nieuwe kapitale blunder nog te voorkomen.
Verreweg de meeste vervuiling wordt veroorzaakt door 1) het maken en vernietigen van auto's, 2) het filerijden en 3) het urenlang rondjes rijden, op zoek naar een parkeerplaats. En die problemen kun je volgens mij heel goed oplossen door het autoBEZIT veel strenger te gaan belasten dan het autoGEBRUIK. Trek de motorrijtuigenbelasting bijvoorbeeld op tot 1 euro per kilo per kwartaal, en verhoog de kosten van parkeervergunningen tot bijvoorbeeld 25 cent per kilo per maand. Wedden dat de problemen zo als sneeuw in de zon verdwijnen?