Home > > Verbeterd! Geen vierkante wielen meer!

Verbeterd! Geen vierkante wielen meer!

combino
Nu nóg mooier! Wast zes keer schoner! Verbeterd recept! Nu nóg lekkerder! Allemaal reclamekreten, waarvan je weet dat je ze met een korreltje zout moet nemen. Dat zout heb ik hard nodig als ik het jongste nieuwsbericht ‘Amsterdamse tram verbeterd terug in de stad’ van het GVB lees.
Bij het lezen ervan begon ik me eigenlijk steeds meer op te winden en moest ik steeds tegen mezelf zeggen: het is maar een nieuwsbericht, dit is wat het GVB ons wil laten geloven. Ik begrijp natuurlijk dat het GVB zal blijven beweren dat de Combino een Godsgeschenk is voor Amsterdam en voor de Openbaar vervoerreiziger. Ik vraag me echter af of de reiziger dat ook zo ervaart.

Het GVB schrijft over de oorspronkelijke introductie: ‘Veel reizigers reageerden enthousiast op de Combino met zijn handige lage instapmogelijkheid, de grote ramen, het schone en frisse interieur, de automatische halte-aanduiding, etcetera.’ Mijn ervaring - laten we het maar even persoonlijk houden - is dat het bij de instap op eenderde van de tram altijd dringen is bij de conducteur, dat je moet zorgen dat je je zo snel mogelijk - in ieder geval voordat de tram gaat rijden - ergens stevig aan vast klemt, omdat je anders als een projectiel door de tram wordt gelanceerd, waarbij je akelig kan komen te vallen of in het gunstigste geval zacht landt op iemands schoot. Conducteurs en bestuurders schijnen in deze tram last van hun rug te krijgen; helemaal niet raar al je je realiseert dat de tram heel schokkerig beweegt. Ga voor de aardigheid eens helemaal achterin zitten: een ritje in een achtbaan bij Walibi Flevo valt daarbij in het niet.
Behalve dat de Combino’s oncomfortabel zijn, maken ze ook nog eens een teringherrie (excusez le mot, ik kan het echter niet anders omschrijven). Maar dat is opgelost, lees ik: ‘Problemen zijn er om opgelost te worden. Het piepen van de wielen is inmiddels verholpen door een combinatie van het smeren van de rails en het aanbrengen van geluiddempers op de wielen van de tram. Ook maakt het middelste wielstel onder de Combino meer geluid (bonken) dan gewenst. De oorzaak hiervan is dat de wielen een hele lichte afwijking in de ronding krijgen. Door de wielen zeer regelmatig weer helemaal rond te maken (zogeheten 'draaien' van de wielen), wordt ook dit probleem verholpen.’ De vierkante wielen worden regelmatig weer rondgemaakt en de rails worden gesmeerd! Ik geef ze het voordeel van de twijfel: wie weet helpt het, het klinkt echter te eenvoudig: we maken de wielen weer rond en smeren de rails. Hoe vaak worden ze weer rond gemaakt? Waar en wanneer worden de rails gesmeerd? Helpt het echt? Dat soort vragen.

Een ander en niet het minste probleem van de Combino’s is, dat ze haarscheurtjes in de constructie begonnen te vertonen, waardoor de dakconstructie kon instorten (even kort door de piepende bocht beschreven). Dat is nu ook opgelost, hoewel, helemaal zeker is het nog niet want het persbericht zegt hierover: ‘De constructie van de tram wordt getest in een trilmachine die de dertig jaar levensduur van de tram simuleert in hoogversnelde vorm.’ Een en ander is nog in de testfase, het is dus niet écht helemaal zeker of ze die komende dertig jaar wel gaan halen.

De komende dertig jaar zitten we - als die krengen het overleven - nog opgescheept met die #@$$#@$##@! Combino’s. Ik vrees echter dat ik tot op hoge leeftijd zal moeten blijven fietsen: dat is vast minder gevaarlijk dan een ritje in de Combino.

twintig reacties op "Verbeterd! Geen vierkante wielen meer!"

brompot
-1-  brompot:
Ik durf nog wel een stapje verder te gaan. Ik irriteer me mateloos aan een bedrijf wat maar een ding voor ogen heeft, salaris pakken tegen zo weinig mogelijk inspanning en dus een minimum aan klantgerichtheid of gemak.
A. Kappen met die conducteurs in een hokje. Je warme stoel af en rondlopen. De passagiers moeten zich niet op de tram richten, de tram op de passagiers. Mateloos irritant dat je je als klant maar een beetje moet schikken naar de angst van het gvb dat ze een paar strippen missen. Dan want daar gaat het om de combino. Hebben we nu eindelijk een tram die niet om half 2 iedereen met gepiep uit de slaap haalt?
jp
-2-  jp:
Prachtig stukje! Treffend geschreven. Het zijn echt verschrikkelijke dingen. Ik probeer ze dan ook zoveel mogelijk te vermijden, als ik met de tram ga, en de mogelijkheid heb een “oude” tram te pakken dan doe ik dat ook.

Ben verder benieuwd op hoeveel mensen ze de volgende uitspraak gebaseerd hebben: ‘Veel reizigers reageerden enthousiast op de Combino met zijn handige lage instapmogelijkheid, de grote ramen, het schone en frisse interieur, de automatische halte-aanduiding, etcetera.’
Heb je hier meer gegevens over?
-3-  :
Hier op de Nieuwezijds, Martelaarsgracht, beroemd om de mooie bochten, maken de Combino's meer lawaai dan de trams van vroeger. Ik hoorde ze nooit in mijn huis, wat verder van de Nieuwezijds gelegen. De Combino's echter lijken over mijn bed heen te rijden. Zo ver draagt het gebonk en gesnerp.
-4-  :
@jp: Ik ben bang dat de uitspraak over het 'enthousiasme van de reizigers' uit de duim van de copywriter komt die dit nieuwsbericht voor het GVB heeft geschreven. Ik vraag me zelfs af of er überhaupt wel mensen hun enthousiasme over de Combino hebben uitgesproken...
jp
-5-  jp:
@ Hans Frederiks
Typisch toch weer. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien naar de klanttevredenheid over dat geval.

Die trams zijn echt verschrikkelijk, zoals ik al zei probeer ik die trams te mijden. Je komt er bijna vermoeid uit, je zit niet prettig, het ding hobbelt werkelijk vooruit. Het is zelfs zo erg dat ik mijn ov waarschijnlijk niet ga ophalen (heel erg ja! ;)). Ik fiets wel, verschrikkelijke dingen werkelijk. En daar zitten we dan tot in lengte van dagen mee opgescheept.
mike
-6-  mike:
jullie moeten je niet zo aanstellen. Prima bakken die combino's {vergeleken met bussen in new delhi, lima etc.) relativeer een beetje
jp
-7-  jp:
Wat een kulargument. Op die manier kun je alles wel relativeren. “Och dat kleine beetje geweld waar wij mee te maken hebben. Kijk eens naar Irak!” Of “Arme mensen in Nederland zijn helemaal niet arm. Kijk maar naar de arme mensen in India!” Dat wil dan toch nog niet zeggen dat mensen hier, binnen onze maatschappij niet arm zijn?

Die combino's vind ik gewoon zwaar kut t.o.v de oude trams. Veel bter.
Frederik Rudolfsen
-8-  Frederik Rudolfsen:
En dan nog maar niet te spreken over de zitgelegenheid vlakbij het conducteurs hok, waarbij als je de leeftijd van 6 heb gepasseerd niet normaal kan zitten.
waren de plastic stoeltjes al niet erg comfortabel spant deze plek de zogeheten kroon
mike
-9-  mike:
we hebben ook maar met een beetje geweld te maken. de telegraaf en jp blazen het alleen maar een beetje op.
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
Als je een tram zonder draaibaar onderstel creeert rammelt de opbouw even hard mee met alle trillingen. Inclusief passagiers. Dat was geen probleem in de jaren 30, toen die dingen nog langzamer reden. Sindsdien is het tempo van de tram aanmerkelijk omhoog gegaan, en kan een normaal mens zich nog maar nauwelijks staande houden in de tram.
De Combino is een ruime tram met een gladde afwerking aan de binnenzijde. Je kunt je niet aan allerlei stangen vasthouden, vooral niet in de balgen. Bij de oude mogellen zitten de draaistellen onder de balgen, waardoor de krachten waaraan je als passagier bent blootgesteld minder groot zijn. In de Combino zijn de krachten waaraan je in de bocht bent blootgesteld juist maximaal in de balgen. Ik ben zelf al een paar keer bijna gelanceerd, met dank aan de bestuurders die de bochten op volle snelheid nemen.

1. Het Combino-ontwerp eist dat passagiers ruim voldoende mogelijkheden wordt geboden om zich vast te houden, ongeacht waar ze staan, en vooral in de balgen van de trams.
2. De gemeente/het GVB zijn aansprakelijk als passagiers iets overkomt in een Combino terwijl ze zich niet vasthouden, want het GVB ontneemt ze de mogelijkheid om zich vast te houden.

ad 1. Iedereen met een beetje benul van fysica zou dat kunnen bedenken, maar van Siemens en het GVB is dat kennelijk teveel gevraagd.
ad2. Het GVB zou het tweede zelf moeten bedenken, dat zijn ze nog niet gewend omdat ze dat soort lasten toch op de stad Amsterdam afwentelen, vermoed ik. Niet erg, als het fout gaat ken ik nog wel een paar letselschadeadvocaten die van harte bereid zouden zijn een handje te helpen.
mopper
-11-  mopper:
Helaas zal een miskoop van deze omvang nooit worden toegegeven. Zoedoende slechts propaganda.
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
Ik heb net voor het eerst het genoegen mogen smaken om met een volslagen vreemde een tweezitsbankje te mogen delen. Erg sociaal verantwoord, natuurlijk, dat je gedwongen wordt zo dicht bij elkaar te zitten.
Maar toch vraag ik me af: zijn die moffen (Siemens) bij het ontwerpen nu soms alweer uitgegaan van een bevolking met een significant percentage aan oorlogsinvaliden? Een andere verklaring heb ik eigenlijk niet voor al die zitplekken, waarop slechts een mens met minder dan twee benen zijn benen kwijt kan.
evert
-13-  evert:
Dat de Combino van duitse (Siemens) makelij is kunnen wij
niet hrelpen. Dat zal wel de ''schuld van Brussel'' zijn
die graag openbare aanbestedingen wil.
Het is jammer dat we geen tramfabrieken in Nederland
meer hebben (Allan-Rotterdam), Beijnes, en Werkspoor.
Trouwens, de gelede trams van Beijnes en Werkspoor die
grotendeels of allemaal zijn afgevoerd rammelden op het eind van ''hun leven'' ook behoorlijk. De Combino waar ik
wel eens mee rijd, is prima, zeker binnenin is hij goed
geïsoleerd.
Dwingelandt
-14-  Dwingelandt:
Wat een gezeur zeg! Oude trams beter? Hou toch op! Ik woon in de Czaar Peterstraat bij de halte van de tram. De tram rijdt recht voor mijn huis en remt daar ook af voor de halte. Natuurlijk geeft dat geluid, maar alleen een zeurkous gaat zich daar op focussen.
Jochem Floor
-15-  Jochem Floor:
Ik heb niets gezegd over het geluidsniveau voor de omwonenden. Alleen maar over het comfort van de passagiers, dat werkelijk abominabel slecht is.

Maar nu je het toch aanstipt: het zou toch wel een buitengewoon grof schandaal zijn als de nieuwe tram na alle beloften van bestuurders in het verleden ook op dat punt nog eens tekort zou schieten.
Dave
-16-  Dave:
Goh, hee. Ik ben eens hard gevallen in de dat type tram. Ik dacht dat het aan mijzelf lag, maar de korte bakken van deze nieuw trams maken rare zwiepers. In de Haagse trams hoef ik me eigenlijk niet vast te houden. Ik maak vaak het ritje Scheveningen - Den Haag CS en Pijp - Amsterdam CS. De eerstgenoemde duurt 10 minuten, de andere vaak wel 25. Opvallend is het lawaai van zowel de oude bakken (ronkend en schrapend over de rails) en de nieuwe Siemens (piepend, bonkend). In Den Haag geniet ik van de zoevende trams, in Amsterdam vind ik de trams erg vervelend.

Opvallend is ook ook de lange duur van het instappen. In de Haagse trams kun je alle deuren gebruiken voor het in- en uitstappen. Dat is een enorme tijdswinst.

En nu we heet toch over OV hebben: Wat ik stuitend onbeleefd vind, is dat op Amsterdam CD de metro deuren onverwacht sluiten, ook als er mensen op het punt staan om in te stappen. Veel mensen hollen daarom naar de metro, ook al staat op het bord dat de ze nog enkele minuten blijft staan. Vervelend is daarbij, dat de vertrektijd op het bord vaak wordt afgedekt met een metro-logo.

Elke metro in Europa waar ik in ben geweest, Berlijn Boudapest, London, Parijs etc, wordt aangegeven of de deuren gaan sluiten. “in stappen alsublieft - in stappen alsublieft - in stappen alsublieft - niet meer in stappen alsublieft, de deuren gaan sluiten”. Ik vind het onbegrijpelijk dat Amsterdammers het onbeleefde gedrag van de Metro over zich heen laten gaan.

Dan nog een vraag: Op veel metrostations komt af en toe een “ping” uit de omroepinstallatie. Ik heb het al aan verschillende officials gevraagd, maar die wisten heet niet; Wat betekent die “ping”?
Dave
-17-  Dave:
(zei ik CD? CS!)

Nog even over de naam Siemens... Er wordt hierboven de term “moffen” gebruikt. Maar Siemens is wel de uitvinder van de self-exiting dynamo.
http://en.wikipedia.org/wik...

Hij was door het gebruik van de spoorrails op het idee gekomen dat je ook draden voor electrische communicatie van de ene plaats naar de andere kon leggen. Verbeteringen van zijn telegraaf (die vooral slecht werkte door onbetrouwbare batterijen) leidden tot zijn uitvinding van een dynamo die veel veel sterker was, dan tot dan toe mogelijk. Die uitvinding had tot gevolg dat er ook sterkere electromotoren konden worden gemaakt. Siemens maakte een kleine 3PK motor voor een tram bij Brighton.

Omdat het nu mogelijk was om stinkende stoommachines buiten de stad te laten, en de trams electrisch aan te drijven, was het ineens mogelijk om tot in de steden met trams te rijden die de stadslucht niet vervuilen.

Dus je kunt wel afgeven op het duitse gehalte van de trams, maar bedenk wel dat Siemens ons een hoop roet in de stadslucht bespaard heeft.
Maarten
-18-  Maarten:
Het idee van verplicht instappen bij het conducteurshokje achterin de tram is idd het meest achterlijke ooit door een vervoersbedrijf ooit bedacht.
HALLO! Het idee van een tram is dat er veel mensen snel in en uit kunnen doordat de tram veel deuren heeft. Op deze manier gaat al het voordeel van tram tov een bus verloren (behalve de capaciteit).

Het zwartrijd-probleem begrijp ik wel, maar waarom dan geen rondlopende controleur ingezet op alle trams, zoals in Rotterdam? Daar hebben ze trouwens nieuwe trams gekocht van een ander merk: Alstom: geweldige dingen.

Gelukkig kunnen die conducteurshokjes er eventueel snel uit gesloopt worden als de GVB tot inzicht komt; we hoeven daarvoor niet per se de hele levensduur van de Combino's af te wachten.
Jochem Floor
-19-  Jochem Floor:
Ook als het GVB niet tot dat inzicht komt, wat mij betreft. Helaas is het dan illegaal. Mijn vingers jeuken..
E.R.
-20-  E.R.:
HEAR, HEAR
I AlstoMMERDAM

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.