Bij het lezen ervan begon ik me eigenlijk steeds meer op te winden en moest ik steeds tegen mezelf zeggen: het is maar een nieuwsbericht, dit is wat het GVB ons wil laten geloven. Ik begrijp natuurlijk dat het GVB zal blijven beweren dat de Combino een Godsgeschenk is voor Amsterdam en voor de Openbaar vervoerreiziger. Ik vraag me echter af of de reiziger dat ook zo ervaart.
Het GVB schrijft over de oorspronkelijke introductie: ‘Veel reizigers reageerden enthousiast op de Combino met zijn handige lage instapmogelijkheid, de grote ramen, het schone en frisse interieur, de automatische halte-aanduiding, etcetera.’ Mijn ervaring - laten we het maar even persoonlijk houden - is dat het bij de instap op eenderde van de tram altijd dringen is bij de conducteur, dat je moet zorgen dat je je zo snel mogelijk - in ieder geval voordat de tram gaat rijden - ergens stevig aan vast klemt, omdat je anders als een projectiel door de tram wordt gelanceerd, waarbij je akelig kan komen te vallen of in het gunstigste geval zacht landt op iemands schoot. Conducteurs en bestuurders schijnen in deze tram last van hun rug te krijgen; helemaal niet raar al je je realiseert dat de tram heel schokkerig beweegt. Ga voor de aardigheid eens helemaal achterin zitten: een ritje in een achtbaan bij Walibi Flevo valt daarbij in het niet.
Een ander en niet het minste probleem van de Combino’s is, dat ze haarscheurtjes in de constructie begonnen te vertonen, waardoor de dakconstructie kon instorten (even kort door de piepende bocht beschreven). Dat is nu ook opgelost, hoewel, helemaal zeker is het nog niet want het persbericht zegt hierover: ‘De constructie van de tram wordt getest in een trilmachine die de dertig jaar levensduur van de tram simuleert in hoogversnelde vorm.’ Een en ander is nog in de testfase, het is dus niet écht helemaal zeker of ze die komende dertig jaar wel gaan halen.
De komende dertig jaar zitten we - als die krengen het overleven - nog opgescheept met die #@$$#@$##@! Combino’s. Ik vrees echter dat ik tot op hoge leeftijd zal moeten blijven fietsen: dat is vast minder gevaarlijk dan een ritje in de Combino.
A. Kappen met die conducteurs in een hokje. Je warme stoel af en rondlopen. De passagiers moeten zich niet op de tram richten, de tram op de passagiers. Mateloos irritant dat je je als klant maar een beetje moet schikken naar de angst van het gvb dat ze een paar strippen missen. Dan want daar gaat het om de combino. Hebben we nu eindelijk een tram die niet om half 2 iedereen met gepiep uit de slaap haalt?