Home > > Segregatie bij de supermarkt

Segregatie bij de supermarkt

Onze C1000 is Albert Heijn geworden. Ongetwijfeld heeft dat te maken met de pogingen van stadsdeel en middenstand om het mislukte winkelcentrum Ganzenpoort toch nog enige standing te geven, en ik moet zeggen dat ik er - als stiekeme yup - best blij mee ben. Het is dan wel wat duurder, maar nu hoef ik niet meer helemaal naar het Bijlmerplein te fietsen voor mijn vanilleyoghurt en de Japanse knabbeltjes waar ik zo dol op ben.

Ik blijk niet de enige: als kraaien op een pas ingezaaide akker zwermen de hoogopgeleide tweeverdieners op de nieuwe winkel af. En ineens ontdek ik dat ik - die voorheen wél altijd de C1000 bezocht - toch niet de enige bakra ben in Bijlmer-Oost.

Maar een beetje verontrustend is het wel: voor ieder wit gezicht in de rij bij de kassa, zijn wat zwarte gezichten verdwenen. Veel buren kunnen zich de prijzen bij Albert Heijn niet veroorloven. Nu fietsen zij naar het Bijlmerplein, waar onlangs een Lidl is geopend.

elf reacties op "Segregatie bij de supermarkt"

Geert Bravers
-1-  Geert Bravers:
Nogal overdreven. Alsof er alleen allochtonen/niet witte gezichten naar de Lidl gaan. Uit onderzoek blijkt dat zo'n tweederde van de bevolking af en toe tot regelmatig boodschappen doet bij de Lidl. En de bevolking van Nederland is niet voor tweederde allochtoon. Bovendien moet je dit eens lezen:

Ruim 70% van de omzet halen de twee discounters bij de drie grootste doelgroepen, namelijk de huishoudens met kinderen. Om deze doelgroep draait het bij de prijzenslag. Juist welgestelde huishoudens met kinderen besteden veel bij Aldi en Lidl. Ruim 32% van de omzet komt hier vandaan, dat is ruim 3% meer dan de supermarkten totaal. De welgestelde gezinnen kopen bij Aldi en Lidl ook veel luxe verwenproducten mee met een hoge kassa-aanslag. Zo zorgen chocolade, wijn, zalm, snoep en vruchtensappen voor een hoge gemiddelde besteding.

29-09-2005 Bron : Distrifood Nieuwsblad nr. 38

Je ziet dus spoken, Wieland. De door jouw geschetste “segregatie” is niet op harde cijfers gebaseerd.
Jochem Floor
-2-  Jochem Floor:
@ Geert: Wielands punt zit hierin. “Maar een beetje verontrustend is het wel: voor ieder wit gezicht in de rij bij de kassa, zijn wat zwarte gezichten verdwenen.”

Oftewel: het gaat niet om de Lidl, het gaat om die AH waar kennelijk een groot deel van de bevolking simpelweg vanwege het geld niet terecht kan. Dan kun je iets 'overdreven' willen noemen, maar die zin heb je niet weerlegd. En zolang er plaatselijk met voedselbanken gewerkt moet worden, zul je dat niet kunnen ook.
Marcel
-3-  Marcel:
En daarbij komt dat de cijfers van Geert voor heel Nederland gelden. De resultaten gelden dus in het algemeen voor het supermarktwezen in heel Nederland en niet voor iedere afzonderlijke supermarkt in elke buurt.

Wielands schets van de specifieke situatie kan daarom best met de werkelijkheid overeenkomen bij winkelcentrum Ganzenpoort. Maar hij geeft inderdaad geen harde cijfers om dat te staven.

Overigens vraag ik me af of Wieland hier een wezenlijk probleem aankaart. Met de vernieuwing van de Bijlmer zal het gemiddelde inkomensniveau per huishouden (als het volgens plan gaat) stijgen en de komst van de AH speelt hier op in.
Geert Bravers
-4-  Geert Bravers:
Om er dan toch even gedetailleerd op in te gaan: De produkten die AH onder de naam Euroshopper verkoopt, zijn van dezelfde prijs als de produkten van Lidl (Lidl heeft maar een beperkt assortiment produkten). Het is dus tamelijk onzinnig om dat assortiment boodschappen van AH af te doen als te duur en dan naar de Lidl te fietsen om daar dezelfde kwaliteit produkten voor dezelfde prijs te kopen. Dan fiets je een eind voor niks, al is dat wel gezond.

Wat uit het stuk van Wieland maar weer eens blijkt is dat de keuze voor de ene super of de ander erg afhangt van het imago van de keten. Bij veel mensen heeft de AH het image duur te zijn (terwijl het bij AH erg afhangt van of je merk, huismerk of euroshopper koopt), bij anderen heeft de Lidl een armoe-imago (vooral bij mensen die er nooit komen). Beide zijn onterechte vooroordelen.

@Marcel: als het gemiddeld inkomensniveau gaat stijgen was het (gezien de cijfers) slimmer geweest om er een Lidl te vestigen. ;-) Met één kanttekening: In Amsterdam, zelfs in de Bijlmer, zijn er blijkbaar veel mensen die vanwege hun eigen status bij AH de boodschappen doen, en hooghartig neerkijken op discounters als Lidl waar ze niet gezien willen worden. In de rest van Nederland is de consument blijkbaar een stuk nuchterder en practischer, en laat men zich minder leiden door achterhaalde subjectieve argumenten als het imago van een winkelketen.
leon
-5-  leon:
en dan niet allemaal gaan jammeren als de kleine buurtwinkel verdwijnt. Die is er echt niet alleen voor om de vergeten boodschappen te halen. Nederlanders zijn echt hypocriet hoor. Liever veel voor weinig dan kiezen voor kwaliteit, service etc. etc. Hup met z'n allen naar de goedkoopste super, lang leve de diversiteit.
suffie
-6-  suffie:
Als je het dan toch hebt over witte en zwarte gezichten, zou het dan ook kunnen zijn dat die zwarte gezichten een heel ander uitgavepatroon neerzetten? Een die niets met inkomen te maken heeft, maar misschien wel met prioriteiten stellen? Of lak hebben aan het imago van de winkel?

Oftewel: op zich is de observatie aardig raak, maar ik zou wat gereserveerder zijn met mijn conclusies. En het woordt segregatie zou ik al helemaal mijden als de pest...
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
@ Suffie: dan begrijp ik dat aldus, dat jij de observatie wilt toeschrijven aan een zogenaamde negatieve vorm van 'etno-marketing' (want vooral gericht op de blanken in dit land) door Albert Heijn? M.a.w. het komt door apartheid i.p.v. segregatie?

Dan vind ik, eerlijk gezegd, de gedachte aan segregatie een meer geruststellende aanname.
Floris
-8-  Floris:
Maar het zou hier toch eigenlijk moeten gaan om het verschil (in imago en prijsniveau) van de C1000 ten opzichte van de AH? Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet zo heel groot. Helemaal zeker weet ik het niet, de dichtstbijzijnde C1000 zit hier helaas mijlenver vandaan. Helaas, want ze verkopen er van die lekkere Deense koekjes...
Maya
-9-  Maya:
De C1000 is toch gewoonweg een winkel van hetzelfde prijsniveau als AH en het assortiment is ook niet echt anders..
r.witt
-10-  r.witt:
Reclame van Lidl, nodigt mij uit om deze winkel te bezoeken. Waar zit deze Super en telefoonnr. is ook nergens te vinden. Mijn postcode is 1092. Graag per omgaande reactie.
harrie
-11-  harrie:
crackverslaafde zonder hobby ga doooddd

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.