Ik blijk niet de enige: als kraaien op een pas ingezaaide akker zwermen de hoogopgeleide tweeverdieners op de nieuwe winkel af. En ineens ontdek ik dat ik - die voorheen wél altijd de C1000 bezocht - toch niet de enige bakra ben in Bijlmer-Oost.
Maar een beetje verontrustend is het wel: voor ieder wit gezicht in de rij bij de kassa, zijn wat zwarte gezichten verdwenen. Veel buren kunnen zich de prijzen bij Albert Heijn niet veroorloven. Nu fietsen zij naar het Bijlmerplein, waar onlangs een Lidl is geopend.
Ruim 70% van de omzet halen de twee discounters bij de drie grootste doelgroepen, namelijk de huishoudens met kinderen. Om deze doelgroep draait het bij de prijzenslag. Juist welgestelde huishoudens met kinderen besteden veel bij Aldi en Lidl. Ruim 32% van de omzet komt hier vandaan, dat is ruim 3% meer dan de supermarkten totaal. De welgestelde gezinnen kopen bij Aldi en Lidl ook veel luxe verwenproducten mee met een hoge kassa-aanslag. Zo zorgen chocolade, wijn, zalm, snoep en vruchtensappen voor een hoge gemiddelde besteding.
29-09-2005 Bron : Distrifood Nieuwsblad nr. 38
Je ziet dus spoken, Wieland. De door jouw geschetste “segregatie” is niet op harde cijfers gebaseerd.