Zomaar een maandagochtend met de tram. Wachtend bij de halte tel ik alvast het geld uit voor een één zonekaartje. De benodigde euro 1,60 heb ik precies gepast. Daar houden de conducteurs en conductrices bij het GVB van. Het is nog heerlijk zacht weer voor oktober en de tram komt op tijd. Dit gaat een prima week worden overpeins ik bij het instappen. De in mijn hand klef geworden euromunt, vijfigcentmunt, stuiver, tweecentmunt en drie eurocenten leg ik op het plankje van het conducteurshokje. "Niet goed," briest de GVB-dame. Ik tel het geld na en vraag voor de zekerheid of er onlangs een prijsverhoging is geweest. "Niet goed," blaat de GVB-dame nu nog harder, daarbij wijzend op het kleingeld. Op mijn hulpeloze blik licht ze toe dat ze de één en twee eurocentmunten niet aanneemt, daar heeft ze geen ruimte voor in haar geldla. Ter illustratie wijst ze op de la. Omdat ik graag met de tram mee wil, benadruk ik dat ik, zoals het GVB graag wil, gepast betaal. Dat is ook zo, zegt ze, maar de muntjes kan ze echt niet accepteren.
Okee, ik geef me gewonnen en haal het enige andere geld uit mijn portemonnee. "Nee, een vijftig eurobiljet kan ze niet accepteren,'' of ik niet gepast kan betalen...
Als ik ga zitten, zie ik op het tv-scherm het verzoek van het GVB om zoveel mogelijk gepast te betalen. Daarbij wordt overigens niets gezegd over welke munten het GVB dan wel accepteert. Hoe zit dat eigenlijk? De website van het GVB meldt bij de huisregels onder artikel 5, "1.Tenzij in de tarieven anders is bepaald, geschiedt betaling van het vervoerbewijs aan de vervoerder of aan het personeel in Nederlandse wettige betaalmiddelen, danwel op een andere door de vervoerder toegelaten wijze van betalen." En 2: "De betaling van het vervoerbewijs in het vervoermiddel dient bij voorkeur met gepast geld te geschieden." Geen woord over dat eurocenten zijn uitgezonderd van gepast betalen. Al worden betalingen in veel winkels afgerond, één en twee eurocenten zijn nog steeds een wettig betaalmiddel. Dat meldt de website van Postbus 51. Van een Gemeentelijk Vervoers Bedrijf (dus overheidsinstelling) mag je dus zeker verwachten dat ze die munten accepteren en de klant niet bruut verbieden met centen gepast te betalen.
Zoals een vliegtuigmaatschappij de passagiers na landing van elke vlucht bedankt voor het kiezen voor het vliegen met de desbetreffende partij, zo vervloeken GVB-ers elke rit weer die verdomde passagiers. Daarbij doen zij heftig hun best de passagier uit de Amsterdamse tram, bus en metro te jagen. Zolang de reiziger geen keus heeft, valt deze nog dagelijks ten prooi aan de klantonvriendelijkheid die GVB heet. Ik ben er nog niet uit of verzelfstandiging van het GVB een juiste oplossing is. Al zal het ze zeker doen beseffen dat je voor klantbehoud je opperste best moet doen. Vooralsnog heeft het GVB me waar ze me hebben wilt: zoveel mogelijk op de fiets.
twintig reacties op "Klantvriendelijkheid niet tot elke prijs"
Maar de schandpaal vind ik een goed idee voor een nieuwe vaste rubriek. Lijn voor lijn het hele GVB af, zou ik zo zeggen.
Ja het automobilistenvolk is gelukkig nog galant en voorkomend. http://www.iloveverkeersreg... is dan ook een volstrekt overbodige campagne
Mochten ze het lef hebben je daarvoor een boete te geven, mag je me 24 uur per dag bellen voor juridische ondersteuning bij de afhandeling. Bovendien stel ik me voor dat Arnoud dergelijke ontwikkelingen eveneens met veel interesse beziet. Trouwens ook als ze het lef om je te verbaliseren niet blijken te hebben.
Als iemand een wettig betaalmiddel weigert te accepteren, betekend dat dat het gratis is.
Doorlopen dus, centen in je zak steken en lekker plaats nemen (als dat al kan...), zeker geen discussies aan gaan met subsidiesponzen.
Vriendelijk zijn kost toch niks, ben je vriendelijk dan zijn andere mensen ook zo.
Groetjes
mijn dochter moest met de trein rotterdam enschede van 6.07.maar kon geen kaart kopen want het loket was gesloten .zij mocht ook niet de treintunnel door om naar het andere loket te lopen, daarvoor moest zij, om door de wegversperring van conducteurs dwars door de ns tunnel in het centraalstation te kunnen passeren een kaartje kopen bij een van de conducteurs.Deed ze dat niet dan moest ze maar opsokken,zei een conducteur tegen haar(niemand kon erdoor, ook passagiers die naar de metro liepen en een nieuwstrippenkaart moesten kopen konden er niet door zonder zo`n wegversperringskaartje te kopen) terwijl haar ov jaarkaart nog geldig was heeft zij ook nog de volle prijs moeten betalen .Het geld dat ze bij de wegversperring had betaald kon ze ook niet bij het loket inwisselen. Er werd gezegd dat men zich aan de regels moest houden. De winst die de nederlandse spoorwegen op deze manier denkt te maken noem ik het verdienen van bloedgeld. Op allerlei smerige manieren probeeert men bij de ns mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer geld af te troggelen.De situatie bij de ns is kortom een vervloekte situatie.
Ik moest naar studio Desmet. Eerst met lijn 1. Ik vertelde de conducteur voor het gemak dat ik naar Artis moest. Op de Overtoom riep de conducteur hulpvaardig om dat lijn 6 achter ons reed en dat ik dus het beste nú kon overstappen.
Kijk, héél attent van die man! Zo moeten alle conducteurs zijn! Complimenten en hulde!
http://tinyurl.com/7zu5p
Ik heb het probleem met de link via een omweggetje voor je opgelost. Er staan namelijk underscores in en daarop flipt ie zo te zien.
--Redactie Amsterdam Centraal