Home > > Haagsetramtunnel-gevoel

Haagsetramtunnel-gevoel

CS
Sinds een paar maanden voel ik me niet op mijn gemak als ik het Centraal Station binnenloop. Behalve de onrust door de chaos van de bouwwerkzaamheden, heb ik ook het idee dat er onder het station een reusachtige bouwput zit, waar het volledige station, als er een stevige, zware trein binnendendert, elk ogenblik in weg kan zakken. Een grote wolk van stof en puin en wég is het gebouw van Cuypers.

Normaal gesproken ben ik niet zo angstig, het komt door de berichten over de bouwwerkzaamheden onder het station, over de nieuwe fundering die er onder wordt aangelegd. De houten palen waar het station op rust worden verwijderd en vervangen door nieuwe palen. De manier waarop die nieuwe fundering tot stand komt is, zo lees ik in een persbericht van de Gemeente, ‘een innovatieve techniek die nog nergens ter wereld wordt toegepast’. Dat boezemt vertrouwen in: nog nergens ter wereld! Naast het station, op een terrein waar door de aannemer deze nieuwe experimentele techniek getest wordt, zit nu al maanden diep in de grond een boorkop vast, waarbij ik me voorstel dat als die eruit moet worden losgerukt, het hele zooitje in de buurt zal instorten. Het zal allemaal wel zo’n vaart niet lopen, maar het idee dat het werk onder het station wordt gedaan door onder andere Strukton, die ook verantwoordelijk was voor de Haagse Tramtunnel, voedt mijn angst. Die tramtunnel had last van verzakkingen, lekkages en was uiteindelijk twee keer zo duur en was vijf jaar later klaar dan de bedoeling was.
Nu ik lees dat de Noord-Zuidlijn alweer duurder wordt, dat de totale kosten inmiddels 130 miljoen euro meer zijn en dat er steeds meer vertragingen komen, krijg ik wel een heel erg Haagsetramtunnel-gevoel. De gemeente Amsterdam heeft ruzie met de aannemers, de aannemers met de Gemeente, met als resultaat vertragingen en steeds meer kosten.

In het ergste scenario - mijn persoonlijke doemscenario - verdubbelt á la de tramtunnel hierdoor de bouwtijd. Het Centraal Station zou in 2009 klaar zijn, moeten we inmiddels op 2014 rekenen? De komende jaren blijven we met een chaos in de stad zitten, met een stad die steeds minder interessant zal worden voor buitenlandse bedrijven. De Noord-Zuidlijn is inmiddels een rijdende trein die niet meer stopgezet kan worden. Ik houd mijn hart vast als de tunnelboormonsters zich straks een weg gaan graven door de drassige bodem van onze stad, waarbij ik tijdens het graven houten heipalen als lucifershoutjes zie breken en het ene na het andere gebouw zie verzakken en omvallen. Innovatie bij sloopwerken die nog nergens wordt toegepast…

vijf reacties op "Haagsetramtunnel-gevoel"

Dr.D
-1-  Dr.D:
En dan wil ik het niet hebben over gasleidingen van gietijzer.
Die nog overal liggen en niemand weet waar...
Astronoud
-2-  Astronoud:
Tja, de Haagse tramtunnel. Uiteindelijk duurden de werkzaamheden bijna tien jaar. Kosten: 2x zo hoog als oorspronkelijk + een wethouder. Je kunt het allemaal nog eens nalezen op:

http://www.haagstramnieuws....
Jochem Floor
-3-  Jochem Floor:
Een wethouder kan me niet zo vreselijk veel schelen. De kosten van het vertrouwen van de burger in de politiek, dat vind ik veel erger. Dus waarom zit die burgermeester daar eigenlijk nog?
Maar ik heb er goede hoop op dat het hier beter gaat. En bovendien kunnen wij over een paar jaar stemmen over het burgemeesterschap.
herman
-4-  herman:
@de kosten van het vertrouwen van burgers in de politiek? Nou, ik vind de overschrijding van de kosten veel erger. Tot nu toe blijken er praktisch bij alle grote projecten overschrijdingen te zijn. Het lullige is dan gewoon dat er kennelijk van stopzetting geen sprake meer kan zijn. Immers, projecten half af dus dat schiet ook niet op. Vraag me altijd af waardoor die overschrijdingen nou komen. Is dat een kwestie van geen goede planning dan wel doorrekening? Komt het door aannemers die het werk te goedkoop aannemen met de gedachte dat bij dit soort grootschalige projecten het werk toch altijd door zal gaan? Tot nu toe nog nauwelijks projecten tegengekomen die klopten. En de burger, ja die voelt dit in zijn/haar portemonnee in de vorm van lastenverhoging etc. etc..
Heeft toch niet zoveel te maken met het al dan niet kunnen stemmen over het burgemeesterschap. Ik zou zeggen, laat goede mensen aantreden die dit soort grootschalige projecten beter kunnen beheersen. Nog beter, wethouders of zelfs een heel college welke tijdens hun Raadsperiode het geprestreerd hebben de kosten van projecten uit de klauw te laten lopen, moeten verdwijnen en gewoon jaarlijks tig procent van hun salaris inleveren.
Michiel
-5-  Michiel:
Het verhaal van kosten die veel te hoog uitvallen dat is inderdaad storend, er zouden daar betere afspraken over gemaakt moeten worden, door bijvoorbeeld de boel te verzekeren of een boetebeleid in te voeren.
Maar dat een project langer duurt dan verwacht is er omdat er complicaties optreden. Als je de boel dan niet stil legt en gaat nadenken maar gewoon door gaat dan stort het hele zaakje misschien wel in en dan zit je nog veel dieper in de problemen. De ingineurs die daar werken zijn echt geen domme mensen, die denken echt wel 3 keer na voordat ze iets doen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.