Hoeveel fietsen zouden er zijn in Amsterdam? 500.000? 700.000? Meer? Ik heb geen idee, maar het moeten er erg veel zijn. Het zijn er in ieder geval zoveel dat je in de binnenstad vaak geen idee meer hebt waar je je fiets moet neerzetten. Je wilt je fiets zo dicht mogelijk kwijt bij de plek waar je moet wezen. Daarnaast wil je de fiets ergens aan vastzetten, want het risico dat je die fiets bij terugkomst niet meer aantreft, is in Amsterdam altijd erg groot. Dus zie je aan elk verkeersbord, elk hek, elke brug fietsen vastgeklonken staan.
Thuis googlede ik naar meer informatie over de automatische fietsenstalling. Op de website van Amsterdam vond ik een persbericht over de feestelijke opening, vond informatie over de werking van de stalling van de makers en vond uiteindelijk informatie over Locker, fietsenstallingen op een aantal plekken in Amsterdam. Bij de Kalvertoren bijvoorbeeld, bij het WTC en bij Paradiso. Ik moet bekennen dat ik daar helemaal geen weet van had.
Neem de Locker bij Paradiso. Als ik naar Paradiso ga, zet ik mijn fiets meestal in de rekken of aan de hekken bij het Barlaeus, als daar tenminste een plekje is. Dat is soms moeilijk, maar meestal lukt het wel. Nu blijkt er een fietsenstalling te zijn waar je voor 50 cent je fiets de hele avond en nacht bewaakt kwijt kunt. Handig en niet duur. Zet ik nu in het vervolg mijn fiets in de Locker als ik naar Paradiso ga? Ik ga het aanstaande zaterdag maar eens proberen. En u? Zet u als u de stad ingaat uw fiets nu in de Locker bij de Kalvertoren of probeert u hem ergens bij de Munt kwijt te raken?
Ik rijd op een fiets van een pakweg honderdtwintig euro, tweedehands bij de handelaar aangeschaft. Sloten erop heb ik sowieso nodig, daar helpt geen lieve moedertje aan en evenmin een extra fietsenstalling. Over fietsverlichting doe ik tegenwoordig ook al niet moeilijk meer. Dan zit ik op een goeie tweehonderd euro aanschafkosten.
Gemiddeld doe ik per dag een drietal locaties in de stad aan. Laat ik voor het gemak aannemen dat ik per dag op een plaats kom, op zo'n 300 dagen per jaar. Dat zou een plaats moeten zijn waar mijn fiets tegen betaling dusdanig in de buurt gepakeerd kan worden dat ik bereid zou zijn het laatste stukje te lopen.
Behalve de Locker heb je nog andere stallingen, die zijn vaak duurder. Laat ik daarom voorts eens aannemen dat de gemiddelde stallingsprijs zo'n 70 eurocent bedraagt.
Even rekenen: 300 x 0.70 = EUR 210,--. Je denkt toch niet dat ik de vaste lasten per jaar voor mijn rijwiel de aanschafprijs ga laten overstijgen?
De vele mensen met een goedkope fiets (of een barrel) zijn logischerwijze minder bereid geld te steken in het behoud ervan. De meeste fietsers in de stad vallen in die categorie. Betaalde stallingen zijn derhalve niet de oplossing voor het parkeerprobleem van fietsen. Ze kunnen een bijdrage vormen, maar niet meer dan dat. De echte oplossing voor het stallingsprobleem zal op straat gevonden moeten worden. Tenzij natuurlijk de gemeenteraad besluit het onbetaald stallen van fietsen op straat in de stad te verbieden.