Home > > Locker ze op!

Locker ze op!

Nadat ik deze week een paar keer mijn fiets moeizaam kwijt kon - een keer op de Nieuwmarkt, waar de hekken niet echt geschikt zijn om je fiets aan vast te maken en een keer op het Weesperplein, waar geen paal meer over was - ergerde ik me voor de zoveelste keer dat er zo weinig fietsenrekken in de binnenstad zijn, om je fiets veilig aan vast te zetten.

Hoeveel fietsen zouden er zijn in Amsterdam? 500.000? 700.000? Meer? Ik heb geen idee, maar het moeten er erg veel zijn. Het zijn er in ieder geval zoveel dat je in de binnenstad vaak geen idee meer hebt waar je je fiets moet neerzetten. Je wilt je fiets zo dicht mogelijk kwijt bij de plek waar je moet wezen. Daarnaast wil je de fiets ergens aan vastzetten, want het risico dat je die fiets bij terugkomst niet meer aantreft, is in Amsterdam altijd erg groot. Dus zie je aan elk verkeersbord, elk hek, elke brug fietsen vastgeklonken staan.
Daarom was ik blij verrast toen ik op AT5 een reportage zag van de feestelijke opening op 3 oktober van de ‘eerste, automatisch ondergrondse fietsenstalling’ in Noord, bij de Tolhuispont. In deze stalling kan je voor een minimaal bedrag je fiets neerzetten, die vervolgens automatisch ergens onder de grond wordt geplaatst. Veilig en lekker uit het zicht. Om te kijken hoe die nieuwe fietsenkluis werkt, ging ik er gisteren even kijken. Ik trof een niet werkende kluis aan met een hek er omheen. Waarom? Is hij nog niet helemaal klaar? Vermaalt het apparaat fietsen als hij ze gaat stallen? Of krijg je een andere fiets terug als je je fiets weer op komt halen? Ik kon er helaas niet achterkomen.

Thuis googlede ik naar meer informatie over de automatische fietsenstalling. Op de website van Amsterdam vond ik een persbericht over de feestelijke opening, vond informatie over de werking van de stalling van de makers en vond uiteindelijk informatie over Locker, fietsenstallingen op een aantal plekken in Amsterdam. Bij de Kalvertoren bijvoorbeeld, bij het WTC en bij Paradiso. Ik moet bekennen dat ik daar helemaal geen weet van had.

Neem de Locker bij Paradiso. Als ik naar Paradiso ga, zet ik mijn fiets meestal in de rekken of aan de hekken bij het Barlaeus, als daar tenminste een plekje is. Dat is soms moeilijk, maar meestal lukt het wel. Nu blijkt er een fietsenstalling te zijn waar je voor 50 cent je fiets de hele avond en nacht bewaakt kwijt kunt. Handig en niet duur. Zet ik nu in het vervolg mijn fiets in de Locker als ik naar Paradiso ga? Ik ga het aanstaande zaterdag maar eens proberen. En u? Zet u als u de stad ingaat uw fiets nu in de Locker bij de Kalvertoren of probeert u hem ergens bij de Munt kwijt te raken?

25 reacties op "Locker ze op!"

Jochem Floor
-1-  Jochem Floor:
Ik vertik het.

Ik rijd op een fiets van een pakweg honderdtwintig euro, tweedehands bij de handelaar aangeschaft. Sloten erop heb ik sowieso nodig, daar helpt geen lieve moedertje aan en evenmin een extra fietsenstalling. Over fietsverlichting doe ik tegenwoordig ook al niet moeilijk meer. Dan zit ik op een goeie tweehonderd euro aanschafkosten.
Gemiddeld doe ik per dag een drietal locaties in de stad aan. Laat ik voor het gemak aannemen dat ik per dag op een plaats kom, op zo'n 300 dagen per jaar. Dat zou een plaats moeten zijn waar mijn fiets tegen betaling dusdanig in de buurt gepakeerd kan worden dat ik bereid zou zijn het laatste stukje te lopen.
Behalve de Locker heb je nog andere stallingen, die zijn vaak duurder. Laat ik daarom voorts eens aannemen dat de gemiddelde stallingsprijs zo'n 70 eurocent bedraagt.

Even rekenen: 300 x 0.70 = EUR 210,--. Je denkt toch niet dat ik de vaste lasten per jaar voor mijn rijwiel de aanschafprijs ga laten overstijgen?

De vele mensen met een goedkope fiets (of een barrel) zijn logischerwijze minder bereid geld te steken in het behoud ervan. De meeste fietsers in de stad vallen in die categorie. Betaalde stallingen zijn derhalve niet de oplossing voor het parkeerprobleem van fietsen. Ze kunnen een bijdrage vormen, maar niet meer dan dat. De echte oplossing voor het stallingsprobleem zal op straat gevonden moeten worden. Tenzij natuurlijk de gemeenteraad besluit het onbetaald stallen van fietsen op straat in de stad te verbieden.
Arnoud de Jong
Jochem, je kunt ook zo'n fijne vouwfiets kopen. Die kun je bijna overal mee naarbinnen nemen. ;-)
-3-  :
@ Jochem, Bij Locker mag je op dezelfde dag nóg een keer parkeren op het al aangeschafte kaartje. Ook bij een andere vestiging. Da's dus niet 3 keer maar 1 keer betalen. Nadeel is wel dat er nog niet zoveel stallingen zijn. Je moet dus, bijvoorbeeld, wel net toevallig én op de Dam én bij Paradiso zijn die dag...
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
@ Marije: daarom heb ik een gemiddelde van EUR 0,70 per dag gerekend. Bij de stalling op CS betaal je EUR 1,10, dus het lijkt me een heel reele schatting.

@ Arnoud: moet je je eens proberen voor te stellen, half Amsterdam dat ineens overal zijn vouwfiets mee naar binnen wil nemen.
Los van het punt nog dat vouwfietsen niet goedkoper zijn en wel aanmerkelijk kwetsbaarder dan een echt rijwiel.
lisa
-5-  lisa:
jeetje Jochem. Het is ook nooit goed. Je lijkt wel een beetje op een tegendraadse puber. In jouw berekning ga je dus helemaal niet uit van het feit dat je fiets ook onderhouden moet worden. Zeker als je veel fietst moet je elk jaar nieuwe banden kopen. Er gaat ook wel eens iets kapot, dus....Je fiets heeft niet het eeuwige leven. Tel deze kosten eens bij je berekening en dan krijg je al snel een heel ander verhaal.
-6-  :
Ik parkeer mijn fiets altijd in de Locker als ik naar Paradiso ga. 24 uur per dag geopend, ideaal.
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
Jij hebtr ook een bovenmodale fiets, Merel. En nu je rijk bent ga je zeker voor een nog fraaier model?
Arnoud de Jong
@ Jochem:
Het was maar een suggestie om je uit de brand te helpen. Bovendien heb ik niet half Amsterdam aangeraden om een vouwfiets te kopen, alleen jou! ;-)
Goede vouwfietsen zijn inderdaad behoorlijk duur. Maar ik denk niet dat ze per se kwetsbaarder zijn dan een gewoon rijwiel. Zelf heb ik er ook eentje en die is zeer stevig.
Veel mensen gebruiken hem in combinatie met openbaar vervoer of auto. In het laatste geval: parkeren aan de stadsrand en de rest lekker op de fiets (scheelt ook alweer een beetje voor het milieu en met die parkeertarieven van tegenwoordig heb je hem er zó uit). Wie inpandig werk heeft zet de vouwfiets vervolgens onder z'n bureau of in de bezemkast. ;-)
Jochem Floor
-9-  Jochem Floor:
@ Arnoud: vriendelijk dank voor het meedenken.
Jochem Floor
-10-  Jochem Floor:
@ Lisa: ik zie je reactie nu pas.

Ik merk dat ik hoe langer, hoe recalcitranter wordt van de repressieve sfeer in dit land; in grote en in kleine dingen. Dus dat jij mij als puberaal herkent, dat heb je niet helemaal verkeerd. Vrijheid wordt vaak op macro-schaal bekeken, dat heb ik ook geleerd te doen, maar voor mij persoonlijk zit vrijheid toch vooral in de kleine dingen.

Laagdrempeligheid hoort bij mijn vrijheidsbesef. Men moet niet gedwongen zijn urenlang van alles te regelen, voordat iets mag. Vandaar mijn afschuw over ID-plicht, mijn weerzin tegen een “zoogverbod” voor openbare ruimten, mijn afkeer van de praktijken van IBG. Het is pure rijkdom om niet lang te hoeven werken voordat men in vrijheid genieten kan. ID-plicht, zogenaamde 'fatsoensnormen' en onnodig ambtelijk geneuzel verarmen ons meer dan het betalen van belasting.

In die zin ervaar ik ook de mogelijkheid om de kosten voor persoonlijk levensonderhoud laag te houden als iets dat bijdraagt aan vrijheid. Een fiets past volledig in die filosofie, zeker voor iemand die zelf een heel klein beetje handig is. Jij wilt die fietsbanden als kostenpost zien? Ga je gang, zet ze maar af in een grafiekje. De verhoudingen veranderen er echt niet door.

Waar je wel een ander verhaal van krijgt, is het volgende. Als wij in de stad meer betaalde fietsenstallingen krijgen, zal op tal van plaatsen het gebruik ervan (feitelijk) verplicht gesteld zal worden. Op die plekken zal het stallen van fietsen op de openbare weg worden verboden. Zonder enige twijfel zitten er al ambtenaren op de Stopera te broeden over hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Bij station Zuid-WTC is het al begonnen; het hele plein voor de ingang wordt vrijgehouden. Niet vanwege de doorstroming, maar slechts ten behoeve van de levensvatbaarheid van de betaalde fietsenstalling wordt iedere fietsende treinreiziger daar gedwongen de laatste 300 meter te lopen.

Lisa, als jij voor die keuze staat, wat ga je dan doen? Toch dagelijks die extra euro uitgeven, of die paar honderd meter verderop staan?
lisa
-11-  lisa:
@Jochem. Net als jij ben ik erg gesteld op mijn vrijheid. Ik heb een hekel aan maatregelen die mij worden opgedrongen,zeker die waarvan ik niet kan ontdekken wat het nut/noodzaak ervan zijn. Ik wil graag keuzes kunnen maken. Ik ben het dan ook met je eens dat het maken van fietsenstallingen straks niet moet leiden tot de verplichting deze er dan ook neer te zetten. Maar, dat kon ik niet uit jouw eerdere reactie halen. Kijk, ik ga niet zeuren over de kosten van een lockerstalling als ik mijn fiets ook buiten kan stallen. Dat is dan mijn keuze. Ik moet me dan wel beseffen dat mijn fiets buiten wellicht meer kans heeft gejat te worden. Tja, je kan niet alles hebben.
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
@ Lisa: Klopt. Dat kon je er niet uithalen. En dat mijn fiets dan gejat kan worden klopt eveneens, daarvoor heb ik die sloten.
Maar als de heren van stadstoezicht met een slijptol onder de ogen van de politie mijn fiets mogen weghalen om de eigenaar/beheerder van de fietsenstalling te behagen, dan heb ik aan mijn sloten weinig. Dan is er in mijn ogen sprake van machtsmisbruik, en dat vind ik toch vrij schandalig.
Remco
-13-  Remco:
Hoi fietsend Amsterdam!

Jullie kunnen mij vast wel vertellen hoe ik bij die nieuwe automatische fietsenstalling kom. Ik wil wel eens kijken wat ik aantref en er dan van vind.

Alvast bedankt!
Rik van der Helm
-14-  Rik van der Helm:
Mischien heeft Jochem wel gelijk dat het allemaal bedoeld is om de zak van de fietsenstallingbeheerder te spekken. Aan de andere kant leidde het 'auto pesten' in de jaren 80 ertoe dat fietsen in de stad veel aangenamer werd. Nu ook 'fietsje pesten' tot nationale sport is verheven, merk ik dat wandelen in de stad ieder jaar aangenamer wordt. Ik neem dan ook zelden meer de fiets mee als ik binnen de singel moet zijn.
Jochem Floor
-15-  Jochem Floor:
@ Rik: Dit vind ik een buitengewoon interessant punt. Wel een tikje elitair, wellicht; wandelen op weg naar de plaats van bestemming is op dit moment slechts weggelegd voor diegenen die een woning in (de directe nabijheid van) de binnenstad hebben kunnen veroveren.

Maar dat hoeft niet zo te blijven. De gedachte van een hoofdnet wandelroutes door de Sstad spreekt aan. Stel je voor: wandelen langs rechte paden zonder omwegen, maar ook zonder dat het eentonig wordt. Met goed geplaveide vlakken, maar zonder laverend of kruisend auto-, fiets- of overig verkeer en zonder massa'a winkelend publiek. Zonder uitgestalde stellingen, geparkeerde vervoermiddelen en kraampjes waarvoor men moet uitkijken en uitwijken.
Stel je voor: wandelen als in de provincie, maar dan in en door de Stad.

In hoeverre zouden we dat mogelijk kunnen maken? Amsterdam, vrije stad = Amsterdam, wandelstad? Langs de Amstel, en langs grachten buiten de binnenstad?
Die gedachte roept overigens ook de vraag op, hoe ervoor te zorgen dat het wandelen op zulke routes prettig wordt en blijft. Want in hoeverre laat het stedelijke fietsverkeer zich langs andere routes en wegen kanaliseren?
Sigi
-16-  Sigi:
Wandelen in de binnenstad hoeft niet elitair te zijn. Je kunt bijvoorbeeld met de metro naar de Nieuwmarkt en van daaruit te voet verder, vul verder zelf aan en kleur de plaatjes.
Dr.D
-17-  Dr.D:
Toen de binnenstad werd gebouwd bestond het transport uit paard en wagen en handkarren.
De stad is niet ingericht voor blik.
De autobezitter wenst niet te lopen dus betaalt voor de parkeerplek.
Maar mensen die betalen stellen ook eisen.
Alsof het een verworven recht is.
Maar als een straat 5 meter breed is en 3 meter daarvan is geparkeerd blik dan zijn de verhoudingen doorgeschoten...
Sterker nog, het rijdende blik eist alsnog doorgang.
Het machtsgevoel van de autobezitter is ziekelijk...
Rik van der Helm
-18-  Rik van der Helm:
@Jochem
Het eerste stuk wandelboulevard langs de stadhouderskade is inmiddels gereed. Wat een genot als je vanaf het zuiden via amstel en singel via zo'n boulevard naar de stad zou kunnen lopen. Helaas is het aloude hollands landjepik weer begonnen en ligt er al weer een stapel buizen opgestapeld. Als wandelradialen lijken mij reguliersgracht/kloveniersburgwal, Bloemgracht en een van de grachten in de jordaan in aanmerking komen. Mischien moeten we er anders maar eentje dempen ;)

[quote]maar zonder laverend of kruisend auto-, fiets- of overig verkeer en zonder massa'a winkelend publiek. Zonder uitgestalde stellingen, geparkeerde vervoermiddelen en kraampjes waarvoor men moet uitkijken en uitwijken[/quote]
Ik snap niet waarom men bij het bouwen van bruggen in de stad niet automatisch onder- en overgangen voor wandelaars maakt. Ook mis ik de wandelflyovers die ik in veel europese steden in het centrum zie.
liesbeth
-19-  liesbeth:
Er bestaan dus wandelroutes (zie de verschillende verwijspaaltjes en dan de groene route) alleen niemand weet het of houdt zich aan de vrije wandelpaden. Dat zijn dus niet alleen de auto's maar ook de fietsers, horeca, winkeliers, bewoners etc.etc..
Kennelijk hebben we een systeem ontwikkeld dat we allemaal zo graag ons eigen vrije plekje willen hebben. Landjepik, we hebben er allemaal een handje van!
Aimée
-20-  Aimée:
Fietsen is gezond (afgezien van de uitlaatgassen van die auto's die je inademt) en hoort gewoon bij Amsterdam. Het zou veel meer gestimuleerd moeten worden, te beginnen bij het fiets-parkeer-probleem. Al dat wegknippen en die parkeerverboden zijn vreselijk.
aprili
-21-  aprili:
Aan het gemeentebestuur van Iam-sterdam,

Fietsen is geen overbodige luxe als je in Amsterdam woont en werkt, maar het zou wel zo fijn zijn indien u voor de burgers van diezelfde stad (véél) meer deugdelijke fietsenrekken zou kunnen zorgen. Moet toch op te brengen zijn van bv alle boetes die uitgedeeld worden. En dan nog wat vaker de straten vegen in verband met het vele glas dat er ligt en de uitlaatgassen waar we geheel gratis op getracteerd worden. Laat de automobilisten hieraan meebetalen, “zij” zijn het toch die de stad zo
vervuilen. Hoe lang wordt het nog getolereerd, jaarlijks komen er meer automobilisten bij!!! Misschien toch het openbaar vervoer goedkoper (zo niet gratis) maken?
wiggert amsterdam
-22-  wiggert amsterdam:
ik woon in hindeloopen [800]inwoners daar worden ook veel fietsen gestolen.als je met de trein aankomt dan denk je zou hij er nog staan of is hij weer getolen.
Autofietsbustreinmetrotramvoetmobilist
-23-  Autofietsbustreinmetrotramvoetmobilist:
Autogebruiker, fietser, wandelaar en openbaar vervoer. Ik maak gebruik van alledrie, juist in combinatie om mobiliteit hoog te houden. Met de auto richting een station of goede openbaarvervoerplek buiten amsterdam en dan met het openbaar vervoer de stad in, kost minder tijd dan met de auto de stad in en dan proberen de auto ergens kwijt te raken. Kosten zijn ook hoger door de gigantische parkeertarieven. Openbaar vervoer hoeft niet gratis, iets goedkoper mag wel, vouwfietsen zouden juist promoot moeten worden en kunnen opgevouwen in kluisjes gezet worden. Maak parkeren van auto's bij openbaar vervoer knooppunten buiten de stad gratis met toezicht tegen inbraak en dan snap ik niet meer waarom mensen nog steeds met de auto de binnenstad in rijden.

Dit heeft naar mijn mening te maken met LUIheid in de voorbereiding. Mijn manier van reizen kost me een paar minuten slim nadenken de avond voor de reis. Na 1 keer gedaan te hebben is het routine. Maar helaas zijn de meeste mensen te lui om hier van te voren even goed over na te denken.

Dan nog het gemeentebestuur. Die hebben een volledig andere agenda, namelijk hoe kunnen we de stad zo plezierig mogelijk maken om zoveel mogelijk mensen aan te trekken en tegelijkertijd hier zo veel mogelijk aan verdienen.

Economische voorspoed van winkels en werken in de stad staat dan vaak op gespannen voet met het logistieke probleem. Mensen en toeristen de stad in trekken doe je met een schone stad (in perceptie (luchtvervuiling) maar ook in werkelijkheid (blikkerig straatbeeld, fietsenbergen vervuiling). Dus de neiging van gemeentebestuur om zowel de auto te weren als ook de fiets wordt dan een afweging van kosten en baten. Een berg fietsen die gratis aan elke paal of hekje zijn geen baten, alleen maar lasten. Auto's mogen alleen geparkeerd staan als mensen daar goud geld voor betalen.

Het is allemaal baten en lasten afweging. Ga er maar vanuit dat je fiets gratis parkeren in de stad in de toekomst niet meer mogelijk is. Wie wil die hopen fietsen zien, er over struikelen etc terwijl hier geen belastingen voor geind worden? De gemiddelde toerist komt toch niet op de fiets dus de fiets weren uit het straatbeeld is de meest duidelijke keuze die het gemeentebestuur kan maken vanuit hun kosten baten afweging.

De uitdaging die gemeentebesturen juist aan zouden moeten gaan is niet na te denken over 1 enkel transportmiddel, maar juist de combinatie ervan. Regel het openbaar vervoer zo DAT juist de combinatie interessant is. Dit betekent een andere manier van denken over dienstregelingen, parkeertarieven buiten de stad, openbaar vervoer knooppunten buiten de stad en in de stad voor een goede dekking.

Waarom alleen maar denken in enkele vervoersmiddelen, zorg voor reisadvies met vooraf uitgedachte combinatiemogelijkheden en zet die op internet, bij alle informatiepunten, als advertentie achter op parkeerboetes, als leaflet bij alle communicatie met inwoner en toerist.

stop met het hokjes denken.

groeten,

Autofietsbustreinmetrotramvoetmobilist
Robin
-24-  Robin:
Als er nu eens al die jaren, vanaf instellen betaald parkeren, de opbrengst was gestort in een pot om daarmee ondergrondse kleinschalige parkeervoorzieningen te realiseren, dan hadden we inmiddels hele open straten gehad. Nee, Amsterdam heeft jarenlang het parkeergeld gebruikt om andere tekorten af te dekken. De auto was en is nog steeds een hele gewillige melkkoe. Het had zo mooi geweest, een lege openbare ruimte, parkeervoorzieningen op loopafstand, kleinschalig dus heel veilig. Helaas. Waarom kan dat in andere steden over de hele wereld wel?
Dr.D
-25-  Dr.D:
Misschien hebben ze daar geen melkertbanen gehad
om de parkeerautomaten te legen...
Of zulke smalle straten dat parkeren de doorstroming belemmert.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.