Stinkstraten
<%image(20050925-2005-04-17-0024.jpg|140|140|vol)%>
Van de 200 smerigste straten in Nederland lopen er 27 in Amsterdam. Dat lijkt niet veel en vergeleken met Rotterdam (41), De Haag (28) en Utrecht (30) valt het ook nog mee. Maar smerig zijn ze wel, de van Woustraat, de Prins Hendrikkade, de Bilderdijkstraat, de Wibautstraat en de van Baerlestraat. De Vereniging Milieudefensie bracht de 200 smerigste straten van Nederland in kaart en daarbij ging het niet om straten waar de bewoners hun vuilnis te vroeg buitenzetten, over straten met hondenpoep of waar slecht geveegd wordt, het gaat om straten waar het autoverkeer de lucht vervuilt met stinkende uitlaatgassen. De kwaliteit van de lucht die daar wordt ingeademd haalt regelmatig niet de Europese normen voor luchtkwaliteit.
Als je kijkt naar de smerige Amsterdamse straten op de
site van Milieudefensie dan zie je eigenlijk dat het allemaal om doorgaande wegen gaat. De Stadhouderskade, die overgaat in de Nassaukade, de Weesperstraat en de Wibautstraat of de Bilderdijkstraat die uitmondt in de van Baerlestraat. Raar dat de Ceintuurbaan er niet bij staat, die kruist uiteindelijk de van Woustraat. Waar blijft de smerige lucht tussen de van Baerlestraat en de van Woustraat?
Die smerige straten kunnen natuurlijk alleen maar minder smerig worden als er minder auto’s doorheen rijden. Op dit moment weet ik van geen plannen die dat moeten bewerkstelligen. Het lijkt zelfs of het niemand meer interesseert dat de Amsterdamse binnenstad een stinkende poel van uitlaatgassen is. Van plannen voor een autovrije(re) binnenstad is niet veel meer over. De autovrije zondag van vorige week was een lachertje, er zijn plannen voor nieuwe parkeergarages in de binnenstad, zoals bij het Weteringscircuit, onder de Vijzelgracht en bij het Rokin. Dit lijkt niet op een beleid van ontmoediging van het gebruik van de auto, maar op beleid van aanmoediging. Kom gerust naar de binnenstad met uw auto! De file op het Rokin op zondag richting de parkeergarage van de Bijenkorf staat er nog altijd, elke zondag. Op mooie dagen staat er een file bij Artis, allemaal van mensen die zonodig met de auto naar de stad moeten komen.
Op een zomerse, windstille, warme dag stinkt het op de Prins Hendrikkade en stinkt het op het Rokin. In Amsterdam zal het voorlopig nog wel smerig blijven. Misschien mogen volgend jaar ook de Ceintuurbaan en de Rozengracht meedoen op de lijst van smerige straten?
twaalf reacties op "Stinkstraten"
Je hebt helemaal gelijk, ik denk alleen niet dat veel mensen zo denken. Althans, diegenen met een auto. De auto staat voor de deur, je stapt in en stapt weer uit op de plaats van bestemming. Die ellenlange file neemt men dan maar op de koop toe. Eventueel gekochte spullen duw je naderhand in de achterbak.
In Parijs, waar de vervuiling echt wel een stuk erger is dan hier zie je mensen wel met vervuilingsmaksers zoals deze: http://www.respro.com/urban... rondrijden. Is daar echt wel nodig, na een uurtje fietsen op een warme dag voelen je longen alsof je een pakje zware Van Nelle achter de kiezen hebt.
Plannen zijn er wel, nu nog actie!
Lijkt me wel zo “zuiver” om eerst eens juiste criteria op te stellen voordat we de ene straat met de andere gaan inruilen. Wordt anders zoiets als het betaald parkeren, was bedoeld om een en ander te reguleren maar is nu een behoorlijke financiele melkkoe om andere “gaten” mee te dichten. Ik heb het gevoel dat er met het betaald parkeersysteem totaal niets is opgelost. Dus.....