Home > > Opgeknapt

Opgeknapt

<%popup(20050924-240905-2.jpg|450|600|)%><%image(20050924-240905.jpg|140|140|)%>
Ik woon boven de Bomij op het Haarlemmerplein, een ijzerwaren- en gereedschappenwinkel voor de professional. Altijd handig als ik een schroefje of plugje nodig heb. Een ding stoorde me echter altijd behoorlijk: de gruwelijk lelijke reclamebak boven de winkelpui. Wie de vormgeving van de Bomij kent weet waarom: schreeuwende letters in rood, zwart en wit over de volle breedte van 3 huizen. Boogjes boven de deuren, details in het metselwerk, ornamenten: alles verdween onder die lelijke reclame.

Vorig jaar vernieuwde de onderneming de reclamebak en maakte de teksten nog schreeuwender en groter dan voorheen. Een gemiste kans, omdat het ook anders kan, met een veel mooier resultaat. Deze week viel ik echter van verbazing achterover: de bak is van de gevel! De bak is vervangen door een bescheiden logo en tekst in losse letters. Details zijn weer zichtbaar, er blijken zelfs glas in loodraampjes onder de bak te zitten!
Ik vermoed dat de Bomij vorig jaar, na vernieuwing van de bak, aangesproken is door het stadsdeel. De nieuwe bak voldeed waarschijnlijk niet aan de nieuwe regels met betrekking tot gevelreclame die sinds 2004 van kracht zijn in de Binnenstad.

Hulde dus voor deze oplossing, of het nou goedschiks is gebeurd, of onder (lichte) dwang van het stadsdeel. Laat de gevel een voorbeeld zijn voor de rest van de ondernemers in de buurt!

zes reacties op "Opgeknapt"

robbinson
-1-  robbinson:
Mooi zo! Mag de ultieme gevelvervuiler (Aurora in de Vijzelstraat) er een voorbeeld aan nemen!
jp
-2-  jp:
Zo hoort het toch, mooi. Nu nog het Damrak.
Jochem Floor
-3-  Jochem Floor:
@ robbinson: Onder het motto 'ken uw vijand', leg eens uit, wat is Aurora voor iets?
nel
-4-  nel:
inderdaad Rickert, de nieuw aangebrachte borden waren zonder toestemming opgehangen en voldeden niet aan de nieuwe reclamerichtlijnen. Er is onmiddellijk tegenop getreden. Het resultaat is verbluffend. Komt toch ineens een heel mooi pand tevoorschijn. Misschien inderdaad een voorbeeld voor al die bedrijven die nu in een mooi pand zitten wat wordt versluierd door afschuwelijk lelijke schreeuwerige grote wanstaltige reclameborden. Juist een mooi pand valt op. De kwaliteit van het produkt moet toch de verkoop bevorderen.
robbinson
-5-  robbinson:
@Jochem Floor: ken je Aurora niet? Gloeilampenwinkel vlak naast Pathé de Munt. Ze vervuilen niet 1 gevel met hun reclamebord maar gelijk 4. Zie anders: http://www.flickr.com/photo...
Florrie C. Snorring
-6-  Florrie C. Snorring:
Hoera! Leve de BoMij!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.