Home > > Ga nooit naast een vrachtwagen staan

Ga nooit naast een vrachtwagen staan

Afgelopen zondag bleek maar weer hoe gevaarlijk het is om in Amsterdam voor rood licht te stoppen op de fiets. Voor de zoveelste keer werd er een vrouw op de fiets aangereden door, ditmaal, een bus die rechtsaf sloeg terwijl zij rechtdoor ging.

In 1996 overleed op hetzelfde kruispunt (Stadhouderskade/Van Wou) een fietsster op ongeveer dezelfde manier. Er staat een monumentje nu, met de naam van het slachtoffer, met bloemen, met brieven en foto's. Ik kende Mirella de Reijke niet, maar vier jaar geleden stond ik bij het monumentje op de Dam voor Margit Widlund. In Amsterdam gebeurden in de periode 2001-2003 op deze manier 156 ongelukken met (brom)fietsers, waarvan 86 met letsel en vier met dodelijke afloop.
De discussie over dodehoekspiegel, die de moeder van Margit, schrijfster Anna Enquist, destijds startte, laait ook nu weer op. De gemeente heeft op sommige van de black spots, zoals voor het Concertgebouw, een dodehoekspiegel op het stoplicht geplaatst. Maar waarschijnlijk lette deze buschauffeur gewoon even niet op.

Het zijn bijna altijd jonge vrouwen die op deze manier worden aangereden. Ze staan te wachten tot het stoplicht op groen gaat. Dan fietsen ze rechtdoor, terwijl de vrachtauto of touringcar rechtsaf wil.
GA NOOIT NAAST EEN VRACHTWAGEN STAAN.
Ga voor de vrachtwagen staan, of als je er al staat: laat de vrachtwagen voor gaan. Trek niet gelijk met de vrachtwagen of dikke touringbus op. Reageer altijd op wat hij doet, hij zal niet op jou reageren.
Of zorg dat je zo duidelijk contact hebt met degene achter het stuur dat je de kleur van zijn ogen zou kunnen natekenen.

Gisteren is Mirella de Reijke begraven.
Laat het de laatste begrafenis zijn in deze reeks op elkaar lijkende ongelukken.

38 reacties op "Ga nooit naast een vrachtwagen staan"

jp
-1-  jp:
Veel fietsers letten überhaupt niet op, het is echt te erg voor woorden. Het zijn vooral de automobilisten die opletten, althans een doorsnee automobilist is er meestal op bedacht. Volgens mij zijn er echt genoeg fietsers die geen flauw benul hebben van een dode hoek.

Een mooi voorbeeld is de Spiegelgracht, dodelijk in de ochtendspits. Er zijn genoeg fietsers die exact in de dode hoek van een bestelbusje gaan rijden, en dan te bedenken dat veel van die bestelbusjes ineens de wagen rechts de stoep op mieteren op hun waar uit te laden.

Inderdaad: Ga nooit naast een vrachtwagen staan.
-2-  :
Alleereerst: Ik wens de famlie en vrienden van Mirella de Reijke alle sterkte toe.

Mijn advies: RIJ DOOR ROOD. Let zelf op, in plaats van op het groene lichtje te vertrouwen. Na een bekeuring voor door rood licht fietsen heb ik drie weken netjes gestopt voor rood. Gewoon om het eens te proberen. In die drie weken heb ik minstens drie keer tijdens het optrekken bij groen weer moeten remmen omdat er nog een automobilist door rood reed.
Het geklaag over de slechte rijstijl van fietsers in het algemeen en het zogenaamde voorbeeldige weggedrag van automobilisten, hierboven te lezen in de reactie van jp, staat zo ver af van de werkelijkheid. Mij lijkt dat er heel veel fietsers zijn die ook wel eens de auto nemen, dus zo zwart-wit is het niet.
Het advies om voor een vrachtwagen te gaan staan durf ik niet te geven, ook dan kun je buiten het blikveld zijn omdat de bestuurder te hoog zit en zich op de rechterbuitenspiegel aan het concentreren is.
Als vrachtwagens, bestelbusjes en auto's nu eens allemaal richting aangeven en zeer langzaam van richting veranderen, dan zouden fietsers minder gevaar lopen.
Mark van den Bos
-3-  Mark van den Bos:
Zorg ervoor dat je altijd oogcontact houdt met de bestuurders van wat voor voertuig dan ook, of dit een bus, vrachtwagen of auto is maakt niet uit, kijk de mensen aan en pas dán kan je oversteken of niet. (al dan niet door rood) Als je ze niet kan zien en niet kan beoordelen wat ze zullen gaan doen, blijf dan lekker staan op een veilige plek. (inderdaad nooit naast een vrachtwagen of er vlak voor)
Sigi
-4-  Sigi:
Ik zou graag willen dat er een duidelijk zichtbare streep / markering liep over het gedeelte van de vrachtwagen dat in die dode hoek valt zodat je als je er naast staat kunt zien dat je niet gezien kan worden.
Jochem Floor
-5-  Jochem Floor:
Sommige zandauto's hebben die markering ook, wit-oranje gestreept. Hulde! Mijn tip: kies je plaats ten opzichte van de vrachtwagen met zorg. Ofwel ver naar voren, zoals Merel zei. Dat betekent vaak voor de voorbumper. Door rood rijden is een optie waar ik ook vaak voor kies, ook al omdat ze vaak niet zo snel van de kruising weg zijn.
De andere mogelijkheid is erachter te blijven rijden. In dat geval moet je altijd achter de achteras blijven rijden, dan ben je veilig.

Volgens mij zou er veel meer werk van gemaakt moeten worden om de (gereserveerde!) opstelplaatsen voor fietsers bij verkeerslichten ook werkelijk vrij te houden. Hele volksstammen automobilisten stellen zich op die plaatsen op, waardoor fietsers de plek niet kunnen gebruiken en door rood rijden voor henb vaak de veiligste tactiek is.
Dr.D
-6-  Dr.D:
De eerste gedachte was;
Ze zat toch niet toevallig op de fiets te bellen???
-7-  :
@DrD: so what? Wel eens een bellende fietser een buschauffeur zien doodrijden? Was je tweede gedachte niet: was de buschauffeur aan het bellen?
jp
-8-  jp:
@ Thomas

Vandaar ook de lichte nuancering, althans en meestal. Punt blijft dat fietsers asociaal in het verkeer zijn en er een redelijk wilde rijstijl op na houden, ook ik. Zo rijden we inderdaad bijna altijd door rood en steken roekeloos over. Voorbeeld: kruispunt voor het Rijks. Ik irriteer me er pas weer aan als ik in de auto zit, je hoeft werkelijk maar vijf minuutjes in de auto te zitten...

“Als vrachtwagens, bestelbusjes en auto's nu eens allemaal richting aangeven en zeer langzaam van richting veranderen, dan zouden fietsers minder gevaar lopen.” Hoe zie je dit overigens voor je? Een dertig kilometerzone in de stad? Ik zit dagelijks op de fiets in de ochtendspits, zoveel fietsers hebben geen flauw benul van richtingaanwijzers. Ze letten er domweg niet op, wanneer een auto rechtsaf wil slaan en je kunt er links langs blijven genoeg fietsers rustig rechts (in de dode hoek, wederom Spiegelgracht en bestelbusjes) fietsen. Niet dat ik zo voorbeeldig ben, maargoed. Dit wordt een eindeloze discussie.
Jochem Floor
-9-  Jochem Floor:
De situatie die jij nu beschrijft valt gewoon onder een voorrangsregel: rechtdoorgaand verkeer (op dezelfde weg) gaat voor. Ik persoonlijk wil van harte die slinger de weg op maken als dat kan, maar als dat niet lukt, janmmer dan voor de automobilist. Die manouvre is trouwens ook niet geheel zonder risico.
J-E
-10-  J-E:
@jp: wat mij in het Europese buitenland opvalt is dat daar wel wat meer respect bestaat van automobilisten voor medeweggebruikers, zoals het stoppen voor zebrapaden.

In Nederland is de gangbare opvatting onder automobilisten: “fietsers en voetgangers, dat zijn van die dingen die zulke nare vlekken geven op je voorruit en motorkap”. En de argeloze toerist die in Amsterdam denkt dat een groen licht betekent dat je door mag lopen, ligt binnen een dag met zijn benen onder een auto.

Dat hersenloze opgefokte gedram van al die auto's, bussen en vrachtwagens in de straten van onze hoofdstad, het is walgelijk.
jp
-11-  jp:
@ J-E

Dat ben ik met je eens. Maar dat zijn niet alleen de automobilisten. Het zijn ook de fietsers en voetgangers. Wanneer het kan steken we toch ook over, ondanks het rode licht? In Berlijn ben ik ervoor aangehouden, iedereen stopt er netjes. Zelfde heb ik ook in andere Europese steden/dorpen meegemaakt. Volgens mij is dat meer de algemene mentaliteit. Die heerst onder zowel automobilisten als fietsers en voetgangers.

@ Jochem
Het gaat meer om het anticiperen op de automobilist, gewoon stug in de dode hoek blijven rijden. Je ziet het echt nauwelijks als je de bocht neemt in de auto, het is dat je achterom kijkt. Dan dien je netjes te stoppen ja, maar ga dan achter de auto fietsen of maak duidelijk dat je rechtdoor gaat. Ja ik ga de situaties eens noteren. Ik vind het lastig uitleggen.
Dr.D
-12-  Dr.D:
@Thomas
Ikzelf werk als fietskoerier en erger me mateloos aan links rijdende meisje met een telefoon aan hun oor.
Zij zien niets meer.
Detail misschien, maar Mirella kwam onder de achterwielen terecht...
J-E
-13-  J-E:
Klein persoonlijk detail: ik werd vanmiddag om 17.00 aangereden door een brommer.

Hij kreeg 5 boetes:

1. Onder de 16
2. Geen helm
3. Onverzekerd
4. Geen legitimatie
5. Veroorzaken van de botsing

Maar daar koop ik niks voor.
-14-  :
Als ik me niet vergis was het een tourbus die haar heeft aangereden. Zoeen die volgens mij nog steeds niet in de binnenstad thuishoort: http://www.amsterdamcentraa...
Dr.D
-15-  Dr.D:
Tourbussen op de PH kade.
Bij het Victoria hotel en taxies.
Geen probleem
Als je maar meteen tegen de bus schopt bij een uitrij manoevre
dan hoort de chauffeur je.
Maar dit incident/accident kan het in rijtje
'tourist onder de tram op de nieuwezijds'

De verkeersdeelnemers (Lees: op een goedkoop gekochte fiets door de hectische stad met je Ipod en telefoon) houden geen rekening met hun omgeving.
Dat kan je dood worden in de 'concrete jungle'...
Individualistich leven duurt zo lang als je lot...
J-E
-16-  J-E:
@Dr.D.

Een vrachtwagen of tourbus in handen van een oververmoeide chauffeur die het rijtijdenbesluit overtreedt is een dodelijk wapen, een ongeleid projectiel. Dat zie jij gemakshalve over het hoofd, zoals een knikkebollende chauffeur een fietser over het hoofd ziet.
-17-  :
Dr D, kun je iets voorzichtiger in je uitlatingen zijn. Je suggereert nu al drie keer dat het slachtoffer schuldig aan haar eigen dood is door:
1 te denken dat ze zat te bellen,
2 te concluderen dat als je onder de achterwielen van een bus komt, je zelf schuldig bent en
3 te suggereren dat ze op een ondeugdelijke fiets zat te bellen terwijl ze naar haar iPod luisterde en geen rekening hield met het verkeer.
Gaarne meer respect voor de dode. Zij kan zichzelf niet meer verdedigen, en jij, noch ik, weten de precieze toedracht van het ongeval, dus terughoudendheid is op zijn plaats.
Dr.D
-18-  Dr.D:
Ik suggereer geen schuld maar constateer dagelijks het feit dat zeer veel fietsers niet beseffen dat ze een zeer kwetsbare verkeersdeelnemer zijn zonder hun rijgedrag daar op aan te passen...
Dr.D
-19-  Dr.D:
En wat respect voor een dode betreft...

Een I.M. site met een nedstat tellertje...Duh!
Aukje
-20-  Aukje:
Wat een onzin om dan te gaan zeggen dat je juist niet voor rood moet blijven wachten. Door groen rijden is echt beter hoor, jaja, vooral als je nog net even voor die ene auto langsschiet en daarbij misschien niet jezelf de stuipen op het lijf jaagt, maar wel die van de automobilist. En alsof dat altijd goed gaat.
Sinds een voorbijganger tegen mijn voorwiel schopte van kwaadheid omdat ik door rood reed en daardoor op het zebrapad moest wachten, stop ik al jaren voor rood. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, het geeft juist een stuk rust omdat ik niet hoef te slalommen tussen al die auto's die door groen rijden. En uit je doppen kijken moet je altijd, ook als je door groen rijdt.
Echter, niets kan goedpraten wat hier op dit kruispunt is gebeurd. Dat is gewoonweg verschrikkelijk.
Patrick
-21-  Patrick:
@dr. D

Als zwager van Mirella erger ik me mateloos aan de kwetsende commentaren en suggesties van dit fietskoeriertje. Als je een discussie wilt opstarten begrijp ik dat je soms zaken wat aan wilt scherpen, maar dit slaat nergens op.

Mirella hing niet aan de telefoon op zondagochtend om 9.15 uur, had een nieuwe fiets en had geen haast. Al deze zaken zijn eenvoudig uit te zoeken. Hulde voor de Amsterdamse politie die niet alleen een uitstekend onderzoek uitvoeren maar ook uitblinken bij de emotionele ondersteuning van de familie bij dit drama. Iets wat ik van loser D niet kan zeggen.

Als familie zouden wij het zeer op prijs stellen als hij zich onthoudt van verder commentaar of even beter nadenkt bij wat hij schrijft. De gevolgen zijn niet te overzien als de moeder van Mirella bovenstaande bijvoorbeeld zou lezen.

Voor de website wilden wij enige informatie delen met vrienden en bekenden. Het geeft ons troost om te wteen hoeveel mensen ons verdriet hebben gedeeld de afgelopen dagen. De Nedstat teller is een manier om dat te meten, verder niets. Wij hebben zo ook het aantal aanwezigen bij de plechtigheid laten tellen (~600). Daar was D niet bij neem ik aan.
daniel s
-22-  daniel s:
het is gewoon bizar dat er niet een stoplicht wordt neergezet die doorgaand en afslaand autoverkeer apart regelt: dan betekent groen hetzij groen RECHTDOOR en kunnen alle fietsers ernaast gewoon mooi rechtdoor mee, of groen betekent: groen voor RECHTSAF slaand verkeer - en als je dan als fietser rechtdoor wil, dan heb je dan rood en blijf je staan. Nu weet je als fietser nooit of de auto naast je naar rechts wil of rechtdoor - en dat kun je ook niet altijd zien omdat knipperlichten niet altijd zichtbaar zijn vanaf de zijkant. Dat leidt tot tragische en onnodige ongevallen als deze
lisa
-23-  lisa:
@daniel s. Een dergelijk stoplicht staat bij de Spuistraat (neergezet bij het nieuwe profiel). Nou ik kan je vertellen dat dit ook niet werkt. Hoe vaak ik daar al een afslaande auto ben tegengekomen wil je niet weten. Terwijl het stoplicht voor hen echt op rood stond en ik keurig door groen mocht. Vervelende is dan ook nog dat je woedend van de weg wordt getoeterd.
Sigi
-24-  Sigi:
@JP
een 30-kilometerzone van de hele stad maken lijkt me een prima idee. En dan flink controleren, flitsen, vette boetes ed. Zeker in de binnenstad is een auto eigenlijk overbodig, Amsterdam het Venetie van het noorden? Venetie is auto (en brommer en fiets vrij)
Helaas lost dit het probleem van de dode hoek niet op.
jp
-25-  jp:
@ Sigi

Tja, of een autovrije binnenstad nou echt een oplossing is (even buiten de 30-kmzone om). Het zal ongetwijfeld veiliger zijn, maar heeft het ook niet veel nadelen? Ik zou niet durven stellen dat een auto in de binnenstad overbodig is, zeker niet voor de middenstand. Zover die nog bestaat in dat verschrikkelijke centrum. Het heeft zovel voor- als nadelen.
herman
-26-  herman:
JP wel gelezen en gehoord dat er juist op die leuke woonerven heel veel ongelukken gebeuren? Trouwens, wat bedoel je eigenlijk met “dat verschrikkelijke centrum” ?
Middenstand is wel een heel erg achterhaalde term.
Dr.D
-27-  Dr.D:
Ter info voor de twijfelaar aangaande Dr.D;

Nature is not well mannered
It watches creatures be born and die without comment
Nor is the taoist well mannered
People are born and they die, and that's as it should be

Life is like a fan
So long as it moves the breeze continues
But stop the one so you can master the other, and what's left to master?
Don't try to answer, you'll only frustrate yourself

Who can define life or death? Knowing they are is enough.
Arnoud de Jong
Natuurlijk vallen alleen de fietsers op die roekeloos overal tussendoor zwalken en door rood licht rijden. Er zijn echter genoeg fietsers die zich heel normaal gedragen en gewoon voor het stoplicht wachten. Maar dat is natuurlijk niet voldoende.
Neem een voorbeeld aan onze 'superbiker' Dr.D! Hij is in feite het rolmodel voor alle andere fietsers. Zijn fiets- en overlevingstechniek in de stadsjungle zijn even vermaard als ongeëvenaard. Hij heeft daarmee een standaard gezet die voor de gemiddelde, gewone en dus stervelijke fietser absoluut onbereikbaar is. Daaraan ontleent hij ook het recht om het plebs onder het rijwielend volkje keihard de maat te nemen en de les te lezen. Hij belt nooit, hij wacht altijd netjes voor het rode licht, laat zich door niets afleiden, zijn reflexen staan permanent op scherp.
Zwakkere verkeersdeelnemers hebben het in zijn filosofie dan ook altijd aan zichzelf te wijten wanneer zij worden doodgereden door bus, tram of vrachtwagen.
Zijn motto is: “Niet zeiken, in deze stad gaan we over lijken!”
marion
-29-  marion:
Dank Arnoud. Alleen ben ik bang dat dit weer voer is voor Dr.D. Heel ernstig dat iemand zich zo centraal kan stellen en zo weinig empatisch ontwikkeld is. Zijn stukken (nou ja!!!) getuigen telkens van een soort zelfverheerlijking dat je er beroerd van wordt. Zeker te weinig geknuffeld in zijn leven, of ernstig gefrustreerd geraakt! Fietskoerier lees ik, ach die zijn monterlijk in het verkeer.
jp
-30-  jp:
@ Herman

Nee, nooit iets over gelezen eigenlijk. Wist ik niet... Artikel toevallig bij de hand?

Achterhaald? Ach ja, heerlijk die oude termen! Ik vind het centrum verschrikkelijk. Eén grote bende, net een pretpark. Dat was dus meer een persoonlijk stukje frustratie. Bah, ik erger me dood aan alle smerige winkels, lelijke reclame-uithangborden, en ga zo maar door. Haha, ik lijk wel een oud mannetje.
Afwas
-31-  Afwas:
Even los van zijn laatste reactie (die echt nergens op slaat) ben ik het wel gedeeltelijk met Dr. D. eens. Ga op een willekeurige kruizing staan en bekijk het fietsend verkeer en het zal je opvallen dat veruit een meerderheid door het rood rijdt, telefoneert, geen richting aangeeft, niet kijkt, geen licht voert (indien van toepassing), met oordopjes in fietst en in voorkomende gevallen naar automobilisten kijkt alsof ze een enge ziekte hebben.

Veel automobilisten in Amsterdam maken er een potje van, laten we daar eerlijk in wezen, maar de massaliteit waarmee fietsend Amsterdam een loopje neemt met de verkeersregels is echt verbluffend. Zelf kan ik me helemaal ziek ergeren aan mensen die nog even snel een fiets voor je auto werpen met zo'n blik van 'ik rij door rood, nou en?' of die toch maar even besluiten zonder richting aan te geven naar rechts te gaan, terwijl jij keurig op ze staat te wachten in de veronderstelling dat ze rechtdoor gaan.

Toch staat dit los van het verhaal van Merel. Zo'n situatie met een afslaande vrachtauto, daar kan geen fietser iets aan doen, die schuld ligt in mijn visie volledig bij de vrachtauto/bus, die niet alleen voorrang moet verlenen aan het verkeer dat rechtdoor wil, maar kennelijk niet de moeite heeft willen nemen om zich in de materie van de dodehoekspiegel te verdiepen.
Jochem Floor
-32-  Jochem Floor:
@ Daniel S: Ten eerste heb je ongelijk, dit soort ongelukken wordt veroorzaakt door een moment van onachtzaamheid en onoverzichtelijkheid. De fietser in kwestie hoeft maar stil te gaan staan in de dode hoek en niet snel genoeg weg te komen.

Los daarvan, jij als hard-core liberaal zou toch de eerste moeten zijn om mensen op hun eigen verantwoordelijkheid te wijzen. De overheid stelt regels en bestraft overtreding daarvan. Er ligt een deugdelijke regel, dus met repressief optreden ben je klaar.
Of wil je op typisch neo-conservatieve wijze vooral de kas van de verkeerslichtfabrikanten spekken?
UrbanProf
-33-  UrbanProf:
:-(

Ik heb 4 jaar en 2 weken geleden in het ziekenhuis moeten knokken (bijna letterlijk) met artsen om het been van mijn zus te “laten” redden nadat ze, exact zoals beschreven, was geschept en overreden door een vrachtwagen .... het gebeurde in het weekend en het bekende ziekenhuis aan het Oosterpark was “bijna” te beroerd om de “juiste” arts er naar te laten kijken en in te grijpen.

De chauffeur heeft niets gezien, niets gehoord .... niets gemerkt. Als een automatische piloot is hij weggereden en afgeslagen bij het stoplicht, gewoon “stomweg” vergeten dat er (brom)fietsers rechtdoor konden rijden.

Dat kan en gebeurd ons allemaal wel eens (met auto, fiets of lopend), maar meestal gaat het goed. Een kleine aanrijding of elkaar net ontwijkend. Maar een vrachtwagen of bus is van een heel ander kaliber in gewicht en omvang en het zicht voor de (be)rijder is aanzienlijk minder dan voor iemand in een auto of op de fiets.

... triest maar waar en iets wat met heel veel hulpmiddelen aanzienlijk is te voorkomen, maar we blijven helaas wel allemaal menselijk en maken fouten. Bewust, onbewust, gewoon er even met de gedachte niet (bellen, roken, radio) bij zijn in het verkeer.

Onnodig letsel, onnodig dood.
Jeroen
-34-  Jeroen:
Automobilisten klagen over asociale fietsers, en fietsers klagen over asociale automobilisten. Dat zal je altijd wel houden. Maar als de conclusie dan is dat de stad te klein is om beiden veilige doorgang te geven dan lijkt het me duidelijk dat de automobilist degene is die in de stad niet thuis hoort.

Helaas blijkt de gemeente het tegenovergestelde te denken. De Stadhouderskade is daar een treurig voorbeeld van...
ramon
-35-  ramon:
@jeroen. Wat kort door de bocht. Zo lust ik er nog wel tig. Is de conclusie echt dat de stad te klein is voor auto's? Of gewoon eerst eens kijken hoe men zich nu gedraagt?
mc
-36-  mc:
ik ben het nichtje van mirella de reijke en weet dat zij altijd juist heel voorzichtig was in het verkeer (bellen op de fiets dus niet). En het was overduidelijk dat de buschauffeur gewoon fout zat.
juliette
-37-  juliette:
Ik heb ook een keer meegemaakt dat een oudere vrouw rechtdoor wilde gaan en de vrachtwagen met oplegger in het dorp naar rechts wilde gaan. Hierbij heeft hij haar geschept en zij is daardoor overleden. Het heeft heel erg veel impact op mij gehad. Sindsdien kijk ik zelf heel erg uit voor vrachtwagens en bussen.
Wim Backus
-38-  Wim Backus:
Natuurlijk is iedere dode in het verkeer een teveel.Maar laat de wetgever nu gewoon een wet maken voor een algeheel verbod om naast een rechtsafslaande bus of truck te gaan staan mits deze dit duidelijk dmv lichtsignalen aangeeft.Als dan iedereen zich aan die wet houdt kunnen er dit soort ongelukken niet meer gebeuren,bedenk dat de chauffeur op tig andere dingen moet letten.Dan zou ik toch op mezelf passen en achter die truck of bus blijven staan en hiermee ieder risico uitsluiten.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.