Dikke kans dat iedereen nu weer over de NS valt: "Het zal ook weer eens niet zo zijn! Wéér ellende!". Dat is echter volkomen onterecht. De échte verantwoordelijke is namelijk Prorail. Die gaat over het spoor en de kwaliteit ervan.
En dat maakt mij bang.
Dat lijkt een goede methode om te garanderen dat Vadertje Staat een stevige vinger in de pap houdt. Dat lijkt goed want het gaat tenslotte om onze veiligheid.
Maar het maakt mij bang omdat Prorail zo minder snel luistert naar het enige bedrijf wat last krijgt van haar fouten: de NS. De NS merkt het als eerste wanneer een wissel niet goed loopt, er een rare knik in het traject zit of wanneer de lichten niet goed werken. Soms zijn de gevolgen zo desastreus als gisteren maar vaak ook niet. En omdat de NS geen enkele financiele of organisatorische invloed heeft, heeft ze geen enkele manier om Prorail te dwingen om te luisteren naar haar klachten.
Dat leidt ertoe dat de kans een stuk groter is dat Prorail niet geheel met haar neus op de feiten zit. Klachten van de NS, vooral als ze niet gaan over schijnbaar grote problemen, kunnen eventueel genegeerd worden ten gunste van een opdracht van de minister. Een minister die zich soms misschien drukker maakt over andere problemen: herverkozen raken, bijvoorbeeld, andere prioriteiten op het gebied van vervoer, bijvoorbeeld, of de eigen coalitie bewaken, bijvoorbeeld.
Nu geef ik toe dat de minister natuurlijk ook wel onze veiligheid voorop heeft staan. Maar de kans dat de minister als eerste en als beste weet wáár precies het spoor niet 100% in orde, is veel kleiner dan de kans dat de NS dat weet. Daarom heb ik liever dat we Prorail écht privatiseren, de spoorbedrijven een meerderheidsaandeel geven en de rest vrij verhandelbaar maken. Zodat u als reiziger ook direct kunt meebeslissen over uw eigen veiligheid.
zestien reacties op "Arme NS"
Maar ik geloof niet dat dat er op dit moment inzit...
Ook de kabel weer terug in handen van de gemeente!
De rails ligt overal namelijk op eigen grond!!!
Dit maakte de NS (staatsbedrijf)Dvroeger tot grootste grootgrondbezitter van dit kolerelandje...
Wat voor sancties dan? Niet meer over spoor van Prorail rijden? Kiezen voor een ander ;) ?
tis net als bij een huis; het schilderwerk wordt normaal door schilder x gedaan, maar als je daar niet tevreden over bent neem je gewoon schilder y. maar omdat bij de privatisering (ahum) van het spoor is vastgelegd dat ns schilder x moet gebruiken, is er geen exit strategie mogelijk.
zo helder?
update: zie http://nl.wikipedia.org/wik...
volgen er geen konsekwenties of sancties.
Omdat feitelijk alles in staatshanden is
en officiëel met hetzelfde personeel en directies.
Privatisering heeft alleen maar ruimte geboden
voor den geldwolf in ambtenarenland.
Het woord graaicultuur is niet uit de lucht komen vallen.
Het is gebaseerd op de realiteit.
Wie het anders ziet mag dat in de Koperen Knoop komen uitleggen...