Home > > De metro van Madurodam

De metro van Madurodam

Als je terugkomt van vakantie is Amsterdam ineens helemaal geen wereldstad meer. De huisjes zijn maar klein vergeleken met de grandeur van Parijs, Madrid of zelfs Brussel - steden waar ze lachen om die krap 750.000 zelfingenomen wereldburgers aan het IJ. Een reuze prettig dorp, daar niet van, maar toch: een dorp.

Het meest valt Amsterdam mij altijd tegen als ik met mijn koffers in de metro stap. Niet omdat we hier - anders dan in de échte wereldsteden waar we ons zo graag aan spiegelen - eigenlijk helemaal geen metronet hebben, maar gewoon één lullig lijntje onder de grond. En ook niet omdat je in échte wereldsteden niet een kwartier op een winderig betonnen perron op de volgende metro staat te wachten, zelfs niet 's avonds laat of op een vroege zondagochtend.
Maar waarom zijn metro's in grote steden allemaal wél schoon, comfortabel en modern? Het valt je pas op als je ziet dat het anders kan: waarom word je in Madrileense metrostations niet bij de keel gegrepen door een allesverterende pislucht? Waarom zitten de treinstellen in Parijs niet van top tot teen onder de grafiti? Waarom gaan de deuren gewoon open als je op het knopje drukt, waarom liggen er geen afgekloven kippenbotjes en lekkende pakken gele vla op de zittingen, en kan de kachel er aan in de winter? Of eigenlijk: waarom leggen we hier in vredesnaam een nieuwe metro aan, als we de oude niet eens normaal kunnen onderhouden?

Nee, leuk hoor, die Noord-Zuidlijn. Straks hebben we maar liefst negen ondergrondse metrohaltes en dan lijkt het allemaal nét echt. Maar zouden we op bezoekers uit den vreemde niet veel meer indruk maken als we die dertig jaar oude, stinkende, door-en-door verrotte blikken treintjes op de Oostlijn eens vervingen?

77 reacties op "De metro van Madurodam"

amsterdam1005
-1-  amsterdam1005:
ja, dus? Waarom ga je dan niet in Parijs wonen?
Jeroen
-2-  Jeroen:
Als het goed is worden die blikken Oostblokbakken rond het jaar 2010 vervangen, als er ook nieuwe voertuigen moeten worden aangeschaft voor de Noord/Zuidlijn :-).
Michiel Geuzinge
-3-  Michiel Geuzinge:
Helemaal eens met Wieland. De kwaliteit van het openbaar vervoer in de regio Amsterdam is bedroevend als je kijkt naar steden van een vergelijkbare omvang als Munchen (1 miljoen) of zelfs kleinere steden als Zurich (400.000 inwoners).
De situatie in Amsterdam is volgens mij een combinatie van slechte organisatie (daar regelen ze het openbaar vervoer in één keer voor de hele regio, hier regelt elk dorp het zelf), slecht management en gebrek aan trots. In veel steden is goed en schoon openbaar vervoer toch ook een symbool van trots. Zelfs veel steden in het voormalige Oostblok en een derde wereldstad als New Delhi hebben een beter en schoner metrostelsel dan Amsterdam.
mischa
-4-  mischa:
@dus Michiel, als assistent wethouder Iping, ga je eens sterk maken voor een schoon en heel OV-vervoer. Lijkt me een aardig motto voor de verkiezingen 2006 voor de PvdA!
-5-  :
Inderdaad, een goed, sterk en betrouwbaar openbaar vervoer! Niks meer lullen over meer blauw op straat, en over sociale vernieuwing maar 'ons aller openbaar vervoer' als motto in de verkiezingsstrijd. Alle tramlijnen stipt om de vijf minuten overdag laten rijden en om de tien minuten in de avond. Bussen idem dito. De metro elke drie minuten en in de avond vijf. Onafgebroken achter elkaar door laten stromen die karren. Je zal zien hoeveel mensen dan voor het openbaar vervoer zullen kiezen. Als je in Praag en Budapest gaat kijken zie je dat het socialisme uit de jaren zestig en zeventig een pracht openbaar vervoer heeft opgeleverd. Jaja, ik weet het, het was niet altijd even fijn......want een Trabantje of Lada had je niet zomaar een twee drie.
Maar vooral geen modern gezeik zoals begin mei, toen de GVB met haar marketinggezwets aankondigde dat voor haar de zomer al begonnen was. Ja, dank je de koekoek, als het aan het GVB ligt rijden ze het hele jaar door met dat rooster. Wel, kijk nu eens rond. Uitpuilende trams, massa's toeristen die vervoerd moeten worden en als je het slecht treft twintig tot dertig minuten wachten voor een overstappie. En dan hoef ik nog niet eens op een winderig en vuil metrostation te wachten, want arme Wieland, das pas echt naar thuis komme!
Dre van Mokum
-6-  Dre van Mokum:
http://www.mta.info/nyct/ma...
Gewoon eens kijken voor de lol.
Sigi
-7-  Sigi:
Ja! En dan perronlange metrostellen graag, niet dat als je gelijk met de metro het perron op komt hem nog mist omdat die paar lullige metrostellen net aan de andere kant stoppen en je ook al ren je, je het net niet haalt. Schoner, vaker, langer en snachts één of twee keer per uur zou ook niet verkeerd zijn.
-8-  :
Kijk nou eens waarom er een pislucht is. Dat komt doordat medebewoners van onze stad daar staan te plassen!

Waarom denk je dat een tram 1x per kwartier komt? Omdat er niet genoeg mensen in Amsterdam wonen om de lijn rendabel te maken als ze 1x per 5 minuten gaan.

Schoon, comfortabel en modern? In London of NY vallen regelmatig lijnen uit omdat een station of metrobuis onderwater loopt. Hitte, stank en wateroverlast zijn daar geen uitzondering.

Volgens mij zijn je ervaringen vooral gebaseerd op openbaar vervoer in het centrum van andere steden. Neem eens voor de grap 's avonds laat de metro in NY van Coney Island (Brooklyn) terug naar Manhattan. Of een buitenwijk van Parijs naar het centrum. Denk je dat die metro's om de 5 minuten rijden?

Wat graffiti betreft, dat is een keuze die gemaakt wordt. In NY heeft men op een gegeven moment een zero tolerance beleid gevoerd. Dat werkt, maar kost enorm veel geld. Waar komt dat geld vandaan?

Een hoop problemen in de metro zijn op te lossen als medereizigers assertiever zouden zijn. Zie je iemand plassen, zeg er wat van. Zie je iemand schrijven, wijs de persoon er op dat dat niet mag.

Bewoners van Amsterdam zijn gewoon anders dan bewoners van de andere steden. Minder manieren, asocialer en slechter opgevoed. Dat kan het GVB niet veranderen, dat moet je zelf doen.

Wat mij betreft vervangen we die 'blikken treintjes' pas als de bewoners zichzelf wat beter weten te gedragen ;)
-9-  :
@Rickert: we hebben het hier over de metro in het centrum van de stad en niet over een buitenwijk. En van assertieve burgers, die hun opmerkingen over plassen en graffiti waarschijnlijk met geweld beantwoord zullen zien worden, gaan de metrostellen echt niet vaker rijden.
Maar ja, wellicht is Amsterdam te klein van formaat voor een fijne frequente metrodienst. Die NoordZuidlijn is zo bezien dan ook weggegooid geld.
Astronoud
-10-  Astronoud:
@ Wieland: ga eens in Rotterdam kijken, daar kan het wel ;-)
Jochem Floor
-11-  Jochem Floor:
Absoluut. Het ontbeert een burgemeester die nee kan zeggen tegen idioterie, zo blijkt op dit soort dagen, en daarnaast klopt er nog een heleboel niet, zoals de verpauperde zwervers die in elke trein en bij iedere parkeergarageingang staan te bedelen, maar een mooie/goede/aangename/efficiente metro hebben ze er al een jaar of tien wel.
Dre van Mokum
-12-  Dre van Mokum:
@ Rickert de vries
Ik heb laatst de metro genomen van Coney Island naar Manhatten 32e straat en er waren helemaal geen problem,geen pisluchten, geen bedelaars, geen graffiti, schone treinstellen, geen junks, geen zwerfers en zo nu en dan een agent op het station. Ik zat op diverse lijnen als de Q & D en nog wat.
Zelfs heb ik de beruchte 'six' genomen naar de Bronx maar ook die is suprieur aan de junkenlijn van Mokum.

Met die Zero tolerance die 'wij' in NY moeten betalen kost maar $ 4.- per dag voor een dagkaart ! wij betalen voor geen zero tolerance ¤ 6,30 voor een dagkaart 33% duurder hier dus terwijl het personeel in NY meer verdiend en ze meer het hun dollars kunnen doen dan wij met onze %^*# euro!

Amsterdam verdiend zero tolerance op de metro!

Ook in Parijs s'avond.... als het gezoem nog in je oren zit van de vertrekkende metro dan komt de volgende al weer aan, ben je er wel geweest zou ik haast afvragen? ze gaan er niet 24 uur zoals in NY maar om 04:30 vertrekken de eerste, dus als je uitgaat kom je er weer mee thuis.

Wat NY betreft, de metro hier lijkt op die van NY in de 70's
-13-  :
Dree, goed om dat te horen. In mijn herinnering was dat geen prettige trip.

Volgens mij is een dagkaart in de ny metro $7,=, tenzij je een meerdaagse kaart koopt?

Ik ben in de metro in NY (en ook Berlijn) regelmatig mannen op kisten met herdershonden tegengekomen. Is dat de oplossing voor Amsterdam? Ik geloof toch ook in extra sociale controle.
Wessel
-14-  Wessel:
@ Wieland:
Je doet alsof (de aandacht voor) het aanleggen van een nieuwe metrolijn ten koste gaat van het onderhouden van de oude metrolijn, terwijl dit niet zo is. Je gebruikt dus een schijntegenstelling. Tevens lijkt mij dat een metronetwerk niet als doel heeft om toeristen te verbazen, maar om de inwoners van een stad te vervoeren.
Sigi
-15-  Sigi:
Toen de lijn naar Sloterdijk (of Amstelveen, weet het niet precies meer) erbij kwam werd de frequentie van de oude lijnen lager - in verband met de veiligheid, afstand houden bla bla - dat was dus wel niet ten koste van het onderhoud maar wel van de service.
Jochem Floor
-16-  Jochem Floor:
@ Wessel: afgezien van Sigi's punt, ben je het met de stelling van Wieland eens of oneens, dat het niveau van de Amsterdamse metro bedroevend is?
-17-  :
@Wessel: ik schrijf nergens in mijn stukje dat de Noord-Zuidlijn ten koste gaat van de huidige lijnen, dat lees jij er kennelijk in. Overigens zou het mij eerlijk gezegd niet verbazen als dat, althans tot op zekere hoogte, wel degelijk zo is, want de Noord-Zuidlijn drukt volgens mij nogal zwaar op de gemeentelijke budgetten voor openbaar vervoer - en iedere euro die wordt besteed aan onverkwikkelijke ruzies tussen aannemers in de bouwput op CS of aan verzakkingen in de Vijzelstraat, wordt niet besteed aan het onderhoud van het huidige materieel of aan de schoonmaak of het toezicht op de bestaande stations.

Inderdaad is de metro er om Amsterdammers te vervoeren, en niet om toeristen te verbazen. Jammer genoeg slaagt de metro stukken beter in dat laatste, want de meeste toeristen die ik er over spreek zijn verbijsterd over de taferelen die ze in (met name) lijn 53 en 54 aantreffen.
merijn
-18-  merijn:
Jaaa, amsterdam is wat dat en andere dingen betreft écht geen stad, we doen alleen alsof. We willen graag al die dingen van een grote stad, we willen een skyline (met die rembrandtoren), een metro, En nu willen we terreurdreiging, net als London. Het stelt allemaal geen reet voor. Grootspraak, dat is het.
Dr.D
-19-  Dr.D:
Niet over de Noord/Zuidlijn beginnen!!!
Dat wordt een boek!
(Die vooraf door U is betaald).

Ennuh... metro?
Bij de Wibautstraat ben je al boven de grond!
Boemeltjes is een beter woord...
Jochem Floor
-20-  Jochem Floor:
Ik vind een bovendegrondse metro op stalen palen, zoals in Berlijn, NY en Chicago anders ernstig sexy !!!
Runny
-21-  Runny:
helaas helemaal eens...
Mijn 010-vriendin heeft altijd weer de grotste moeite een vals glimlachje te onderdrukken als we van arrenmoede van de A'damse metro gebruik maken.
Deze verdient slechts 1 klassificatie: Provinciaals (met bijbehorende mestlucht...)
Marcel
-22-  Marcel:
Die Oost-lijn is eigenlijk gewoon een grote vergissing geweest. In Amsterdam gaat het om wat er boven de grond te zien is. En daarvan heeft heel wat moois in de binnenstad in het verleden moeten wijken voor de riekende betonnen schemergangen van het misplaatste maakbaarheidsideaal uit de jaren zeventig, dat niet bepaald op Amsterdam van toepassing was (als toelichting: er waren o.a. plannen om een vierbaanssnelweg in de binnenstad aan te leggen, dwars door de nieuwmarktbuurt).

Afijn, dit is algemeen bekend. Wat ik wil zeggen is dat Amsterdam helemaal geen metro nodig heeft om prestige aan te ontlenen. We hebben hier genoeg. Ik kan me voorstellen dat er andere steden zijn waar je het liefst onder de grond kruipt bij de aanblik ervan. Ik zal geen voorbeelden noemen. Het Zuid-Afrikaanse woord voor metro is in dit verband wel leuk te vermelden: moltrein.

Inderdaad: een trein die de stad molt.
martijn
-23-  martijn:
zeker nog nooit een metrootje gepakt buiten de 'binnenstds'grenzen van Parijs. hahaha
Vin
-24-  Vin:
Citaat: Of een buitenwijk van Parijs naar het centrum. Denk je dat die metro's om de 5 minuten rijden?

Kom net terug vanuit Parijs en ik moet zeggen tot kwart voor een rijdt er minstens elke 10 minuten een metro tot het voorstadje waar ik logeerde.

Verder denk ik dat Amsterdam wel degelijk een goed metronet verdient, maar dan door een uitbreiding naar de buitenwijken (Osdorp) en het complementeren van de 50 ringlijn naar het CS. In de binnenstad voldoet m.i. de tram. Eigenlijk is de tram naar IJburg wat mij betreft zoals het hoort, hij kan als “metro” (snel en betrouwbaar) naar de buitenwijken rijden en in het centrum als tram!
maarten
-25-  maarten:
ja ik ben het met vin eens, die tram in de binnestad is wel goed als ze de metro nou gebruike voor de buitenwijken zoals zuidoost ,de metro kan ook makkelijk aftakken van de ringlijn naar osdorp of geuzenveld, en als de ring dan compleet gemaakt word kan die zo doorrijden naar centraal, en bij centraal kan die aansluiten op de ijtram waardoor we van de ijtram een soort sneltram make zoals in amstelveen
wesley
-26-  wesley:
zeur er niet zo om ik woon in Rotterdam en die is stukke beter kom gewoon hier wonen!
Woestijnvis
-27-  Woestijnvis:
Jongens, hallohoo. Nou meoten julllie eens even goed luisteren.

Ik zit regelmatig in de metro en kom ook regelmatig in Parijs, Londen, Barcelona en Rome.

Niet alleen is de Amsterdamse metro de enige die gratis is, het is ook nog eens de enige waar je je fiets in kan meenemen.

Dus niet zeuren, metrootje pakken.
-28-  :
@Woestijnvis: mensen die menen dat de metro “gratis” is, zijn een deel van het probleem, als je het mij vraagt...
Woestijnvis
-29-  Woestijnvis:
het was maar een geintje hoor, ik strip heus wel.

ik bedoelde alleen maar dat mensen veel te veel kankeren op dingen die eigenlijk heel goed functioneren. zoals de metro.
F.H. Doodhagen
-30-  F.H. Doodhagen:
Amsterdam heeft al de kortste metro (ook wel ondergrondse genoemd) van de wereld; maar 5 haltes onder de grond en zal zichzelf overtreffen: de nieuwe lijn kent maar 4 haltes onder de grond!
Ik ben blij dat ik aan de west kant van de stad woon, hierdoor hoef ik namelijk nagenoeg geen gebruik te maken van de beide metro's (alleen de ringlijn!), want met de huidige metrolijnen is het inderdaad droevig gesteld en dan nog te bedenken dat er dagelijks zo'n 150.000 mensen gebruik van moeten maken, ik zou er haast depressief van worden!
Metro's in andere wereldsteden zijn over het algemeen schoner, veiliger en rijden frequenter dan de Amsterdamse metro.
Tevens ben ik bang dat er door de komst van die
“geweldige” (bedankt Dales!) Noordzuid lijn in Amsterdam Noord en in het Centrum/Zuid, na verloop van tijd lijnen en of routes worden opgeheven of ingekort om deze lijn rendabel te maken daarbij moet ik aangeven dat sinds lijn 10 DOOR de Czaar Peterstraat rijdt deze straat een stuk levendiger en veiliger is geworden, dus dat belooft wat voor de binnenstad!
woestijnvis
-31-  woestijnvis:
hoezo andere weredlsteden? een stad met nog niet eens een miljoen inwoners is toch geen wereldstad. doe nou eens allemaal gewoon. amsterdam is een gezellig provinciestadje met een erg goed openbaar vervoersnet.
nathan
-32-  nathan:
leuk hoor het idee
carla
-33-  carla:
onzin, amsterdam is wel degelijk een wereldstad. Wanneer je naar de uitstraling en het aantal toeristen kijkt, bestaat daar geen twijfel over. Behalve 'kleine' huisjes zie ik genoeg grote gebouwen. Neem Amsterdam gewoon zoals het is, daarom is het juist een wereldstad. Groot Amsterdam telt ruim 1 miljoen inwoners. In het buitenland is het gebruikelijk dat agglomeratie ook onderdeel is van de stad. In Nederland hebben we allemaal besloten gemeenten, waardoor het inwonersaantal van Amsterdam iets lager ligt. Ik woon in Amstelveen, voor mij is dat gewoon Amsterdam. Noem het gewoon Amsterdam dus, in Istanbul zou het gewoon een voorstad zijn. Doe hetzelfde met Zaanstad, Almere etc., en je hebt hetzelfde effect als in veel buitenlandse steden. Wieland, je slaat volledig de plank mis, kijk eens goed om je heen in Amsterdam dan zie je wel degelijk kenmerken van een grote stad. Het probleem is dat Hollanders vaak niet chauvinistisch zijn, en alles graag vergelijken met het buitenland. Bah!
carla
-34-  carla:
Ach welnee. Doodhagen, ik ben in steden geweest waar de metro's nog veel korter zijn. Hou op met dat gezwam, reis eerst de wereld over, voordat je conclusies trekt
daniel s
-35-  daniel s:
het gekke van die verwarming is dat ie t in de zomer vaak heel goed doet.
yanny scutt
-36-  yanny scutt:
Helemaal waar Daniel! Gisteren zat ik op bus 19 en brak in vreselijke zweet uit. De verwarming van die bus stond dus gewoon aan! De chauffeur reageerde nogal vervelend bij herhaalde klachten en meende dat wijzelf het dakraam in de bus wel konden openen...Volgens mij had die man gewoon de verwarming af moeten zetten. Dit alles vond plaats terwijl het buiten 30 graden heet was! Vorig jaar heb ik hetzelfde meegemaakt in de Tram en ook daar wisten de medewerkers niet wat ze met die toestand aanmoesten. Dit ligt volgens mij aan het GVB en niet aan hun klanten! 'Warme" Groet Yanny (en dan heb ik het nog niets eens over de Metro...)
Woestijnvis
-37-  Woestijnvis:
Hoi Carla,

a) ik ben geen Hollander

b) Amsterdam is een provinciaal dorp, met een calimero syndroom

c) daar is niets mis mee
Woestijnvisje
-38-  Woestijnvisje:
behalve dan het calimero syndroom, natuurlijk..... daar moeten we nu eens echt iets aan gaan doen. misschien iets voor Balkenende IV.
Michael van der Velden
-39-  Michael van der Velden:
Dan moet je in ROTTERDAM gaan wonen het heeft wat minder inwoners dan in die kakkerlakstad maar het is en blijft een wereld stad die al heel wat jaren een noord zuid lijn heeft sinds de jaren 60 en de oost west al sinds de begin jaren 80 tevens blijven ze uitbreiden en wij rijden in NIEUWE metro's.
Maar ik ben het eens met het feit dat het hier in Nederland maar kleine belachelijke steden en dat is maar goed ook want dit land is vol hoe je het ook went of keert.
Maar hier kan je gelukkig nog zonder al te veel problemen de laatste metro's nemen zonder beroofd te worden.
Woestijnvis
-40-  Woestijnvis:
Als ik heet goed begrijp vind jij Rotterdam een wereldstad omdat het een goede metro heeft. Misschien dat je grote haven al impliciet bekend verondersteld. Maar ik kan je verzekeren dat er nog wat meer bij komt kijken.

Ik vind het altijd leuk om in Rotterdam te zijn. Het zijn aardige mensen daar, die van aanpakken weten en niet zo allejezus lang doorzijken over alles.

Cohen probeert die cultuur van aanpakken er hier ook in te krijgen, maar ja dat arrogante ambtenaren apparaat hier is niet zo makkelijk te kraken.

Gelukkig hebben we een veel betere voetbal club in Amsterdam en dat maakt alles goed.

Ik vind het overigens ook leuk dat Rotterdammers zo graag meedenken over hoe we dingen in Amsterdam beter kunnen doen (zie hun aanwezigheid op Amsterdam Centraal). Volgens mij weet de helft van Amsetrdammers niet eens waar Rotterdam ligt, hoe je er komt en wat er gebeurt, laat staan dat ze mee gaan discusieren op een Rotterdams stadsforum. Waarom zouden ze ook, hè Michael?
b hofland
-41-  b hofland:
Jullie moeten niet zo zeuren! Het is al een wonder dat er een metro ligt op een plek waar gewone huizen met soms wel 18 meter palen moeten worden geheid om niet te verzakken. Een stad krijgt echt geen allure van 1 of 10 of 100 ondergrondse haltes. Amsterdam is klein genoeg om als toerist alles te lopen! De metro is hier nooit bedoeld om te zijn wat ze in londen of parijs (ook) zijn.

het is heel simpel ; bevalt het je niet, blijf dan vooral gratis weg. Pak de fiets, die vol zit met vogelstront, en net zo naar pis ruikt als die metro, omdat iemand een WC te ver vond.
Jochem Floor
-42-  Jochem Floor:
EN HET IS WEER ZOMER(dienstregeling !!!). Tot f***ing september mogen we voor iedere een halfuur staan in de brandende zon (of de stromende zomerregen), als gevolg van de extra-verlaagde frequentie. Dank, GVB.
Woestijnvis
-43-  Woestijnvis:
Tsjongejonge Jochem je hebt het er wel moeilijk mee hè?

De GVB heeft een hele goeie website met de verterk tijden van ALLE metro en buslijnen VAN ALLE HALTES! Dus weachten hoeft niet, geen seconde. Je moet echt eens wat vaker de stad en het land uitgaan. Misschien dat je dan beseft hoe goed het OV in Amsterdam geregeld is.

Hulde aan het GVB en dan vooral aan de chauffeurs van lijn 41 en 47! Altijd op tijd en altijd vriendelijk.
GVB OK OLÉOLÉ
-44-  GVB OK OLÉOLÉ:
en niet te vergeten tramlijnen ook.
Jochem Floor
-45-  Jochem Floor:
Volgens welke vertrekstaten? Niet dat het echt uitmaakt; je kunt het GVB zelfs niet toevertrouwen de juiste vertrekstaten op de haltes te hebben hangen.
-46-  :
@Woestijnvis: je verwacht toch niet werkelijk van mensen dat ze voor een simpel tram- of metroritje de website van het GVB gaan raadplegen? Het hele idee van openbaar vervoer in een grote stad als Amsterdam is nou juist dat dat dermate betrouwbaar en hoogfrequent is, dat je er gewoon op kunt rekenen dat je snel en comfortabel van A naar B vervoerd wordt. We hebben het hier over - pak 'm beet - een metroritje van Ganzenhoef naar Waterlooplein, niet over een ingewikkelde treinreis naar een dorp in Limburg.

En daarbij: de vertrekstaten van het GVB zijn minder waard dan het papier waarop ze gedrukt worden. Ik kan me niet eens herinneren wanneer mijn metro voor het laatst volgens dienstregeling reed.
yanny scutt
-47-  yanny scutt:
Ons OV is echt niet slecht. Maar het kan natuurlijk altijd beter! Dus niet achterover leunen GVBers! De verwarming hoort om deze tijd van het jaar niet aan te staan. Als dat wel zo is los het dan op, maar ga niet sikkeneurig doen tegen de passagiers. Die hoogzomertijd kan natuurlijk ook niet in een stad vol toeristen, en anderen die gewoon naar hun werk moeten. Als de scholen vakantie hebben, wil dat niet zeggen dat er dan minder behoefte is aan trams en bussen! Als er veel personeel met vakantie gaat, neem dan meer mensen aan. Dat doen andere bedrijven ook. Kortom; er is geen enkele reden om tevreden achterover te leunen en ons te vertellen dat het prima gaat, terwijl wij dagelijks zaken zien die beter kunnen, en moeten! Groet; Yanny
Woestijnvis
-48-  Woestijnvis:
Houdt toch op Wieland. Eerst zeg je dat je niet naar de vertrekstaten kijkt en dan net zo makkelijk er achter aan dat ze nooit op tijd rijden. Hoe weet je dat als je er nooit op kijkt. Ik heb de vetrektijden lijn 53 (Ganzenhoef) en lijn 41 (Geinwijk) thuis op het prikbord hangen en kom altijd op tijd en hoeft nooit te wachten.

Houdt toch eens op met de allemachtige gezeik over het GVB en organiseer je eigen een beetje!
Woestijnvis
-49-  Woestijnvis:
en de verwarming mag nu wel uit, ja! ;0)
-50-  :
Om vast te stellen dat de metro zelden op tijd rijdt, hoef je niet op internet te kijken. Je hoeft alleen maar te zien hoe de tijden op de elektronische borden boven de perrons voortdurend verspringen. Of een paar keer per week je aansluitende trein te missen omdat er tussen theorie en praktijk weer eens een gat van een paar minuten bleek te gapen.
Woestijnvis
-51-  Woestijnvis:
Gewoon een metrootje eerder nemen, voor get geval dat-ie weer eens 2 minuten later is, want over meer hebben we het hier niet. 2 minuten! Wordt toch eens beetje reeel en relax.
Woestijnvis
-52-  Woestijnvis:
Gewoon een metrootje eerder nemen, voor het geval dat-ie weer eens 2 minuten later is, want over meer hebben we het hier niet. 2 minuten! Wordt toch eens beetje reeel en relax.
Woestijdigvis
-53-  Woestijdigvis:
Gratis tip voor Wieland

Je hoeft helemaal niet 'telkens de website te raadplegen'.

print gewoon de dienstregeling van je meest gebruikt lijn uit, hang hem op je prikbord en voilà.
yanny scutt
-54-  yanny scutt:
Woestijnvis, Werk jij soms voor de GVB? In dat geval neem onze klachten/suggestie's/opmerkingen even mee naar een volgend werkoverleg? Schieten we tenminste nog eens op...en komen wij nog eens ergens! (Op tijd..) Groet; Yanny
Woestijnvis
-55-  Woestijnvis:
Nee ik werk niet voor het GVB, of voor welke gemeentelijke dienst dan ook, maar ben wel een tevreden klant.

Als je een beetje je verstand gebruikt, kom je nergens te laat. Of misschien heb ik al 26 jaar mazzel. Lijkt me sterk, maar kan ook natuurlijk.
yanny scutt
-56-  yanny scutt:
Nou Woestijnvis.Dan heb ik erg weinig verstand-volgens jouw redenering. Ik doe er een uur en en half over om van Slotermeer naar Osdorp te komen..Ik bedoel; op fietsafstand van 1 kwartier.. Maar ik ben slechthorend en kan dus niet fietsen(spiegels worden van het fietsstuur gesloopt) en moet dus gebruik maken van het Openbaar vervoer. Als je dus noodgedwongen gebruik MOET maken van bus ,tram of Metro dan wordt je vanzelf wel kritisch...Groet; Yanny
Woestijnvis
-57-  Woestijnvis:
Dan heb ik erg weinig verstand-volgens jouw redenering.

Ik kad het over gebruik van verstand, niet over het hebben ervan.

Ben inderdaad niet zo bekend met de OV situatie aan de westkant van de stad, maar zuidoost is echt top.

Trouwens de helft van de fietsers fiets met iPod oortjes in, dus slechthorendheid zou je toch niet echt moeten tegenhouden de fiets te nemen.
Jochem Floor
-58-  Jochem Floor:
@ Woestijnvis: wees dan vooral tevreden met het GVB als je dat zo nodig zijn wilt, maar dat fietsers oortjes in hebben om tal van redenen niets met de kwaliteit van het OV te maken. En wat Yanny al dan niet tegen mag houden om de fiets te nemen lijkt me -met alle respect- ook niet aan jou om te beoordelen.

Tot slot, wat mij betreft: doe alsjeblieft niet alsof de Amsterdammer geen reden tot klagen kan hebben.

Dat gaat er na dat desmasque van het GVB-busbedrijf in het AT5-nieuws van gisteravond helemaal niet meer in. Als het materieel in een dusdanig slechte staat verkeert dat bij een controle 60 !!!!!% van de weg wordt gehaald, dan schort er ongetwijfeld in de rest van het bedrijf achter de schermen ook het nodige aan.
Woestijnvis
-59-  Woestijnvis:
was bijna vergeten Wieland uit de brand te helpen. het engie wat je nu nog hoeft te doen is uitreken over hoe lang je er over doet om van je flat tot op het perron the komen en .......je komt nooit meer ergens te laat.
http://www.gvb.nl/reizigers...!53H|09546
Woestijnvis
-60-  Woestijnvis:
En wat Yanny al dan niet tegen mag houden om de fiets te nemen lijkt me -met alle respect- ook niet aan jou om te beoordelen

Nee dat hoef ik ook helemaal niet te 'beoordelen', want ze zet het zlef op een publieke toegankelijk forum en heeft dus blijkbaar behoefte aan suggesties of aan moediging.

Misschien kom ik wat teveel in arme landen, maar Amsterdammers hebben inderdaad geen reden tot klagen, behalve dan over het eeuwige gezeik en gemierenneuk van hun mede-stadsgenoten, want dat kent inderdaad zijn weerga niet. Nergens ter wereld.
Wiard
-61-  Wiard:
Euhm...zit je nou te klagen over het klagen? :-) Dat valt allemaal toch ook wel mee toch? Amsterdam heeft idd geen slecht OV maar op bepaalde punten (frequentie en comfort) kan het toch wel stukken beter. Ik ben benieuwd of een eventueel succes van de NZ-lijn nieuwe investeringen in het OV waarschijnlijker maakt.
yanny scutt
-62-  yanny scutt:
Woestijnvis. Je vergelijkt Appels met Peren. Die arme buitenlanden klagen niet, nee. Ze hebben ook niets om te klagen. Zij WILLEN slechts,...zo snel mogelijk hier naartoe!
En gelijk hebben ze.

Jouw gevaarlijke advies om als slechthorende toch maar op de fiets te stappen, zal ik zeker niet navolgen. Ik vorm dan een groot gevaar op de weg voor mijzelf en anderen en dat wil ik ons niet aandoen! Ik vind 'ipod-peddlers' dan ook buitengewoon onverantwoordelijk! Maar ja, een ieder heeft verstand om te gebruiken..of niet.

Mijn slechthorenheid op een lijn stellen met ipodfietsers vind ik geweldig dom.. Alweer, Appels en Peren zijn niet gelijk. Wie beweert van wel, heeft het verstand van een bos Wortels! Groene Groetjes; Yanny (:
Jeroen
-63-  Jeroen:
Da's natuurlijk wel de eeuwige dooddoener, Woestijnvis: we mogen niet klagen over het Amsterdamse openbaar vervoer, “want in arme landen zijn ze er slechter aan toe”. Ja pffff. Zo lust ik er nog wel een.
Maar misschien heb je wel gelijk. Zo lees ik in andere draadjes een poster met dezelfde nick als jij, die klaagt over de auto's in Amsterdam.
Een schande! In arme landen zouden ze juist blij zijn als ze met de auto naar de waterpomp zouden kunnen, in plaats van 20 kilometer te moeten lopen.
Jaap Uytendoos
-64-  Jaap Uytendoos:
Wel lieden, het GVB zuigt!
Te weinig ondeugdelijk materiaal. Dienstregeling is theoretisch. Personeel ongeinteresseerd ambtenarenvolk, dat inclusief eigen “servicedesk” de directie afvalt. Eventuele verantwoording aan stadsbestuur verbetert iig niets.
Wat kan de KLANT doen: abonnementje nemen bij de concurrentie? Helaas heb ik ze nodig, maar anders...
“Meneertje, Bukt u even?”
Nederland the best
-65-  Nederland the best:
weet je ik vind dat je zijkt

okal is ie vergeleken met NY veel te klein
maar wel onze hollandse stad en dat maakt het leuk denk positief dan word het leven leuker

Eikel!
Jochem Floor
-66-  Jochem Floor:
Beste 'Nederland..',
Wat betreft dat 'zijken',
mag ik de suggestie doen dat je eikel in het vervolg ook als 'ijkel' schrijft?
Groet & heel veel sterkte.
yanny scutt
-67-  yanny scutt:
En nu we deze 'zeikzomer' bijna door zijn mag ik dan het GVB adviseren om in 2007 geen zomertijd meer in te voeren? Er zijn genoeg gehandicapten en bejaarden die dan gewoon op tijd op hun werk moeten zijn.(zij doen vaak vrijwilligerswerk) Ik heb meegemaakt dat bus 19 keihard wegrijdt terwijl de tramlijn 14 net een lading 'klanten' uit laat stappen..Walgelijk! Op de Slotermeerlaan staan mensen soms een uur te wachten.

De metro heeft alleen zin als al het andere vervoer goed aansluit. Een zomer in 'Mokum' is al net zo druk als de winter, met alle toeristen die vaak ook verblijven in Hotels in de buitenwijken.

Winter/Zomer goed en regelmatig GVB! Daar komen we ergens mee! Lijkt mij. Groet; Yanny
Wiard
-68-  Wiard:
@Yanny:
Helemaal gelijk. De zomerdienstregeling toont onomstoten vast dat het GVB alleen maar metrootjes laat rijden en niet kijkt naar de consument. Er rijden dan wel minder mensen met het OV maar degenen die wel blijven rijden, laten ze in de kou (lees: hitte) staan. Bovendien krijg je met een dergelijk beperkt aanbod een zichzelf versterkend effect. Welke zichzelf respecterende stad laat belangrijke metrolijnen nou elk kwartier rijden? Het lijkt wel een streekbuslijntje.
Jochem Floor
-69-  Jochem Floor:
Zouden we daar niet eens een referendum over kunnen houden? Hoe vaak de metro dient te rijden?
Wiard
-70-  Wiard:
En wat is het nut daarvan? Een goed politicus moet gewoon een visie op en een mening over het verkeersbeleid hebben. Daar hoeft het volk echt niets over te zeggen. Bovendien is het antwoord relatief makkelijk: vaker rijden. Dat zullen heel veel mensen stemmen, ook diegenen die nauwelijk gebruik maken van de metro. Een grote stad dient gewoon een volwaardig metrosysteem te hebben. Wat volwaardig is, kan over gediscussieerd worden maar voor mij betekent dat lijnen naar alle richtingen, schoon, veilig en met een frequentie van minimaal 5 minuten.
Vic
-71-  Vic:
verhuis dan naar parijs, je bent een Amsterdammer of je bent het niet, ben je het wel dan sta je voor de stad ben je het niet,dan moet je ook niet zeiken en verhuisen.
RudiPensionado
-72-  RudiPensionado:
ik lees hierboven “ambtenarenvolk” maar dat is toch al geruime tijd niet zo?
bart
-73-  bart:
Ik woon in Spijkenisse, hier is het net wel klein. Maar het materieel is hier goed. Er zijn wel wat oude versleten metro's, maar deze worden binnenkort vervangen, en deze zijn nog nieuwer dan jullie zilvermeeuwtjes.
En over de metro in Parijs, daar is het lelijk, de gangen lopen rond in stations, het lijken net grotten, het is heel druk, het materieel is tot op de draad versleten, er zitten zelfs nog haakjes om de deuren te sluiten. De treinen rijden idioot hard, normaal staan is niet mogelijk... Ja hoor, Parijs haar metro is goed. Nee, geen graffiti, ook heel veel stations. Maar stinken doet het wel daar. En vernieling van de metro's zal ook minder worden, want er komt cameracontrole in de metro's. Als wij de nieuwe metro's hebben, hebben we denk ik de jongste 'vloot' ter wereld.
En er vallen nauwelijks ritten uit, het oude materieel wordt goed onderhouden.

Bart.
P.S de tram van jullie is best goed, en modern
Jamie
-74-  Jamie:
Het Rotterdamse metronet is het grootste van de Benelux, dus ook groter dan die van Brussel... Verder heeft de agglomeratie Rotterdam meer dan een miljoen inwoners (iets minder dan de agglomeratie Amsterdam) en is de regio Rotterdam het meest stedelijke gebied in Nederland. Ik vind daarom niet dat je moet zeggen dat die steden niks voorstellen zoals Wieland beweert. Amsterdam heeft een niet al te best metronetwerk, maar is wel een wereldstad, naar mijn mening. Het heeft bijvoorbeeld de grootste historische binnenstad van Europa en het heeft een internationale status op gebied van bedrijven, toerisme, cultuur enz. Rotterdam heeft weer haar enorme haven en moderne binnestad. Zo heeft elke stad wel wat. Vergelijken met Londen of New York is niet echt mogelijk volgens mij, want die steden hebben enorm veel inwoners en zijn ook nog eens gigantisch groot in oppervlakte. Dat een dagkaart in New York goedkoper is dan in Amsterdam zal dus ook wel liggen aan het feit dat er in New York veel meer mensen zijn om uberhaupt met de metro te gaan.
Danny
-75-  Danny:
Ik heb een jaar in Londen gewoont en daar kan je echt spreken van een metro netwerk, ditzelfde geld uiteraard ook voor wereldsteden zoals Parijs & Berlijn.

Amsterdam is een leuke stad maar in mijn ogen absoluut geen wereldstad ( ook al willen ze die status zo graag hebben). Zoals eerder gezegd is Amsterdam een leuke provinciestad en zo moet men het ook gaan behandelen.
Henk de W
-76-  Henk de W:
carla: 7 juli 2006 00:09 uur
“Ik woon in Amstelveen, voor mij is dat gewoon Amsterdam. Noem het gewoon Amsterdam dus, in Istanbul zou het gewoon een voorstad zijn.”

Laat John Zwart je maar niet horen. Die krijgt een beroerte na zo'n uitspraak (zie http://www.amsterdamcentraa...).
amsterdamboy
-77-  amsterdamboy:
Als het aan de toenmalige gemeenteraad ha d gelegen hadden we midden jaren zeventig al een uitgebreid metronet gehad. Het is te danken aan actiegroepjes (bv nieuwmarktrellen) dat de metro daarna niet meer is uitgebreid. De gemeenteraad heeft toen beloofd nooit meer de metro uit te breiden. Pas in 1990 durfde men het weer aan , met de Amstelveenlijn. Die werd uitgevoerd als sneltram en was dus “geen uitbreiding van het metronet”.
Het klinkt heel makkelijk om even een paar lijntjes aan te leggen, maar kijk eens wat een drama die noordzuidlijn geeft. Denk je dat in andere delen van de stad bewoners staan te juichen als er een metrostation in hun straat wordt gebouwd?

@Bart de amsterdamse zilvermeeuwen zijn uit 1977. De oude rotterdamse metro's zijn uit 1968

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.