De metro van Madurodam
Als je terugkomt van vakantie is Amsterdam ineens helemaal geen wereldstad meer. De huisjes zijn maar klein vergeleken met de grandeur van Parijs, Madrid of zelfs Brussel - steden waar ze lachen om die krap 750.000 zelfingenomen wereldburgers aan het IJ. Een reuze prettig dorp, daar niet van, maar toch: een dorp.
Het meest valt Amsterdam mij altijd tegen als ik met mijn koffers in de metro stap. Niet omdat we hier - anders dan in de échte wereldsteden waar we ons zo graag aan spiegelen - eigenlijk helemaal geen metronet hebben, maar gewoon één lullig lijntje onder de grond. En ook niet omdat je in échte wereldsteden niet een kwartier op een winderig betonnen perron op de volgende metro staat te wachten, zelfs niet 's avonds laat of op een vroege zondagochtend.
Maar waarom zijn metro's in grote steden allemaal wél schoon, comfortabel en modern? Het valt je pas op als je ziet dat het anders kan: waarom word je in Madrileense metrostations niet bij de keel gegrepen door een allesverterende pislucht? Waarom zitten de treinstellen in Parijs niet van top tot teen onder de grafiti? Waarom gaan de deuren gewoon open als je op het knopje drukt, waarom liggen er geen afgekloven kippenbotjes en lekkende pakken gele vla op de zittingen, en kan de kachel er aan in de winter? Of eigenlijk: waarom leggen we hier in vredesnaam een nieuwe metro aan, als we de oude niet eens normaal kunnen onderhouden?
Nee, leuk hoor, die Noord-Zuidlijn. Straks hebben we maar liefst negen ondergrondse metrohaltes en dan lijkt het allemaal nét echt. Maar zouden we op bezoekers uit den vreemde niet veel meer indruk maken als we die dertig jaar oude, stinkende, door-en-door verrotte blikken treintjes op de Oostlijn eens vervingen?
77 reacties op "De metro van Madurodam"
De situatie in Amsterdam is volgens mij een combinatie van slechte organisatie (daar regelen ze het openbaar vervoer in één keer voor de hele regio, hier regelt elk dorp het zelf), slecht management en gebrek aan trots. In veel steden is goed en schoon openbaar vervoer toch ook een symbool van trots. Zelfs veel steden in het voormalige Oostblok en een derde wereldstad als New Delhi hebben een beter en schoner metrostelsel dan Amsterdam.
Maar vooral geen modern gezeik zoals begin mei, toen de GVB met haar marketinggezwets aankondigde dat voor haar de zomer al begonnen was. Ja, dank je de koekoek, als het aan het GVB ligt rijden ze het hele jaar door met dat rooster. Wel, kijk nu eens rond. Uitpuilende trams, massa's toeristen die vervoerd moeten worden en als je het slecht treft twintig tot dertig minuten wachten voor een overstappie. En dan hoef ik nog niet eens op een winderig en vuil metrostation te wachten, want arme Wieland, das pas echt naar thuis komme!
Gewoon eens kijken voor de lol.
Waarom denk je dat een tram 1x per kwartier komt? Omdat er niet genoeg mensen in Amsterdam wonen om de lijn rendabel te maken als ze 1x per 5 minuten gaan.
Schoon, comfortabel en modern? In London of NY vallen regelmatig lijnen uit omdat een station of metrobuis onderwater loopt. Hitte, stank en wateroverlast zijn daar geen uitzondering.
Volgens mij zijn je ervaringen vooral gebaseerd op openbaar vervoer in het centrum van andere steden. Neem eens voor de grap 's avonds laat de metro in NY van Coney Island (Brooklyn) terug naar Manhattan. Of een buitenwijk van Parijs naar het centrum. Denk je dat die metro's om de 5 minuten rijden?
Wat graffiti betreft, dat is een keuze die gemaakt wordt. In NY heeft men op een gegeven moment een zero tolerance beleid gevoerd. Dat werkt, maar kost enorm veel geld. Waar komt dat geld vandaan?
Een hoop problemen in de metro zijn op te lossen als medereizigers assertiever zouden zijn. Zie je iemand plassen, zeg er wat van. Zie je iemand schrijven, wijs de persoon er op dat dat niet mag.
Bewoners van Amsterdam zijn gewoon anders dan bewoners van de andere steden. Minder manieren, asocialer en slechter opgevoed. Dat kan het GVB niet veranderen, dat moet je zelf doen.
Wat mij betreft vervangen we die 'blikken treintjes' pas als de bewoners zichzelf wat beter weten te gedragen ;)
Maar ja, wellicht is Amsterdam te klein van formaat voor een fijne frequente metrodienst. Die NoordZuidlijn is zo bezien dan ook weggegooid geld.
Ik heb laatst de metro genomen van Coney Island naar Manhatten 32e straat en er waren helemaal geen problem,geen pisluchten, geen bedelaars, geen graffiti, schone treinstellen, geen junks, geen zwerfers en zo nu en dan een agent op het station. Ik zat op diverse lijnen als de Q & D en nog wat.
Zelfs heb ik de beruchte 'six' genomen naar de Bronx maar ook die is suprieur aan de junkenlijn van Mokum.
Met die Zero tolerance die 'wij' in NY moeten betalen kost maar $ 4.- per dag voor een dagkaart ! wij betalen voor geen zero tolerance ¤ 6,30 voor een dagkaart 33% duurder hier dus terwijl het personeel in NY meer verdiend en ze meer het hun dollars kunnen doen dan wij met onze %^*# euro!
Amsterdam verdiend zero tolerance op de metro!
Ook in Parijs s'avond.... als het gezoem nog in je oren zit van de vertrekkende metro dan komt de volgende al weer aan, ben je er wel geweest zou ik haast afvragen? ze gaan er niet 24 uur zoals in NY maar om 04:30 vertrekken de eerste, dus als je uitgaat kom je er weer mee thuis.
Wat NY betreft, de metro hier lijkt op die van NY in de 70's
Volgens mij is een dagkaart in de ny metro $7,=, tenzij je een meerdaagse kaart koopt?
Ik ben in de metro in NY (en ook Berlijn) regelmatig mannen op kisten met herdershonden tegengekomen. Is dat de oplossing voor Amsterdam? Ik geloof toch ook in extra sociale controle.
Je doet alsof (de aandacht voor) het aanleggen van een nieuwe metrolijn ten koste gaat van het onderhouden van de oude metrolijn, terwijl dit niet zo is. Je gebruikt dus een schijntegenstelling. Tevens lijkt mij dat een metronetwerk niet als doel heeft om toeristen te verbazen, maar om de inwoners van een stad te vervoeren.
Inderdaad is de metro er om Amsterdammers te vervoeren, en niet om toeristen te verbazen. Jammer genoeg slaagt de metro stukken beter in dat laatste, want de meeste toeristen die ik er over spreek zijn verbijsterd over de taferelen die ze in (met name) lijn 53 en 54 aantreffen.
Dat wordt een boek!
(Die vooraf door U is betaald).
Ennuh... metro?
Bij de Wibautstraat ben je al boven de grond!
Boemeltjes is een beter woord...
Mijn 010-vriendin heeft altijd weer de grotste moeite een vals glimlachje te onderdrukken als we van arrenmoede van de A'damse metro gebruik maken.
Deze verdient slechts 1 klassificatie: Provinciaals (met bijbehorende mestlucht...)
Afijn, dit is algemeen bekend. Wat ik wil zeggen is dat Amsterdam helemaal geen metro nodig heeft om prestige aan te ontlenen. We hebben hier genoeg. Ik kan me voorstellen dat er andere steden zijn waar je het liefst onder de grond kruipt bij de aanblik ervan. Ik zal geen voorbeelden noemen. Het Zuid-Afrikaanse woord voor metro is in dit verband wel leuk te vermelden: moltrein.
Inderdaad: een trein die de stad molt.
Kom net terug vanuit Parijs en ik moet zeggen tot kwart voor een rijdt er minstens elke 10 minuten een metro tot het voorstadje waar ik logeerde.
Verder denk ik dat Amsterdam wel degelijk een goed metronet verdient, maar dan door een uitbreiding naar de buitenwijken (Osdorp) en het complementeren van de 50 ringlijn naar het CS. In de binnenstad voldoet m.i. de tram. Eigenlijk is de tram naar IJburg wat mij betreft zoals het hoort, hij kan als “metro” (snel en betrouwbaar) naar de buitenwijken rijden en in het centrum als tram!
Ik zit regelmatig in de metro en kom ook regelmatig in Parijs, Londen, Barcelona en Rome.
Niet alleen is de Amsterdamse metro de enige die gratis is, het is ook nog eens de enige waar je je fiets in kan meenemen.
Dus niet zeuren, metrootje pakken.
ik bedoelde alleen maar dat mensen veel te veel kankeren op dingen die eigenlijk heel goed functioneren. zoals de metro.
Ik ben blij dat ik aan de west kant van de stad woon, hierdoor hoef ik namelijk nagenoeg geen gebruik te maken van de beide metro's (alleen de ringlijn!), want met de huidige metrolijnen is het inderdaad droevig gesteld en dan nog te bedenken dat er dagelijks zo'n 150.000 mensen gebruik van moeten maken, ik zou er haast depressief van worden!
Metro's in andere wereldsteden zijn over het algemeen schoner, veiliger en rijden frequenter dan de Amsterdamse metro.
Tevens ben ik bang dat er door de komst van die
“geweldige” (bedankt Dales!) Noordzuid lijn in Amsterdam Noord en in het Centrum/Zuid, na verloop van tijd lijnen en of routes worden opgeheven of ingekort om deze lijn rendabel te maken daarbij moet ik aangeven dat sinds lijn 10 DOOR de Czaar Peterstraat rijdt deze straat een stuk levendiger en veiliger is geworden, dus dat belooft wat voor de binnenstad!
a) ik ben geen Hollander
b) Amsterdam is een provinciaal dorp, met een calimero syndroom
c) daar is niets mis mee
Maar ik ben het eens met het feit dat het hier in Nederland maar kleine belachelijke steden en dat is maar goed ook want dit land is vol hoe je het ook went of keert.
Maar hier kan je gelukkig nog zonder al te veel problemen de laatste metro's nemen zonder beroofd te worden.
Ik vind het altijd leuk om in Rotterdam te zijn. Het zijn aardige mensen daar, die van aanpakken weten en niet zo allejezus lang doorzijken over alles.
Cohen probeert die cultuur van aanpakken er hier ook in te krijgen, maar ja dat arrogante ambtenaren apparaat hier is niet zo makkelijk te kraken.
Gelukkig hebben we een veel betere voetbal club in Amsterdam en dat maakt alles goed.
Ik vind het overigens ook leuk dat Rotterdammers zo graag meedenken over hoe we dingen in Amsterdam beter kunnen doen (zie hun aanwezigheid op Amsterdam Centraal). Volgens mij weet de helft van Amsetrdammers niet eens waar Rotterdam ligt, hoe je er komt en wat er gebeurt, laat staan dat ze mee gaan discusieren op een Rotterdams stadsforum. Waarom zouden ze ook, hè Michael?
het is heel simpel ; bevalt het je niet, blijf dan vooral gratis weg. Pak de fiets, die vol zit met vogelstront, en net zo naar pis ruikt als die metro, omdat iemand een WC te ver vond.
De GVB heeft een hele goeie website met de verterk tijden van ALLE metro en buslijnen VAN ALLE HALTES! Dus weachten hoeft niet, geen seconde. Je moet echt eens wat vaker de stad en het land uitgaan. Misschien dat je dan beseft hoe goed het OV in Amsterdam geregeld is.
Hulde aan het GVB en dan vooral aan de chauffeurs van lijn 41 en 47! Altijd op tijd en altijd vriendelijk.
En daarbij: de vertrekstaten van het GVB zijn minder waard dan het papier waarop ze gedrukt worden. Ik kan me niet eens herinneren wanneer mijn metro voor het laatst volgens dienstregeling reed.
Houdt toch eens op met de allemachtige gezeik over het GVB en organiseer je eigen een beetje!
Je hoeft helemaal niet 'telkens de website te raadplegen'.
print gewoon de dienstregeling van je meest gebruikt lijn uit, hang hem op je prikbord en voilà.
Als je een beetje je verstand gebruikt, kom je nergens te laat. Of misschien heb ik al 26 jaar mazzel. Lijkt me sterk, maar kan ook natuurlijk.
Ik kad het over gebruik van verstand, niet over het hebben ervan.
Ben inderdaad niet zo bekend met de OV situatie aan de westkant van de stad, maar zuidoost is echt top.
Trouwens de helft van de fietsers fiets met iPod oortjes in, dus slechthorendheid zou je toch niet echt moeten tegenhouden de fiets te nemen.
Tot slot, wat mij betreft: doe alsjeblieft niet alsof de Amsterdammer geen reden tot klagen kan hebben.
Dat gaat er na dat desmasque van het GVB-busbedrijf in het AT5-nieuws van gisteravond helemaal niet meer in. Als het materieel in een dusdanig slechte staat verkeert dat bij een controle 60 !!!!!% van de weg wordt gehaald, dan schort er ongetwijfeld in de rest van het bedrijf achter de schermen ook het nodige aan.
http://www.gvb.nl/reizigers...!53H|09546
Nee dat hoef ik ook helemaal niet te 'beoordelen', want ze zet het zlef op een publieke toegankelijk forum en heeft dus blijkbaar behoefte aan suggesties of aan moediging.
Misschien kom ik wat teveel in arme landen, maar Amsterdammers hebben inderdaad geen reden tot klagen, behalve dan over het eeuwige gezeik en gemierenneuk van hun mede-stadsgenoten, want dat kent inderdaad zijn weerga niet. Nergens ter wereld.
En gelijk hebben ze.
Jouw gevaarlijke advies om als slechthorende toch maar op de fiets te stappen, zal ik zeker niet navolgen. Ik vorm dan een groot gevaar op de weg voor mijzelf en anderen en dat wil ik ons niet aandoen! Ik vind 'ipod-peddlers' dan ook buitengewoon onverantwoordelijk! Maar ja, een ieder heeft verstand om te gebruiken..of niet.
Mijn slechthorenheid op een lijn stellen met ipodfietsers vind ik geweldig dom.. Alweer, Appels en Peren zijn niet gelijk. Wie beweert van wel, heeft het verstand van een bos Wortels! Groene Groetjes; Yanny (:
Maar misschien heb je wel gelijk. Zo lees ik in andere draadjes een poster met dezelfde nick als jij, die klaagt over de auto's in Amsterdam.
Een schande! In arme landen zouden ze juist blij zijn als ze met de auto naar de waterpomp zouden kunnen, in plaats van 20 kilometer te moeten lopen.
Te weinig ondeugdelijk materiaal. Dienstregeling is theoretisch. Personeel ongeinteresseerd ambtenarenvolk, dat inclusief eigen “servicedesk” de directie afvalt. Eventuele verantwoording aan stadsbestuur verbetert iig niets.
Wat kan de KLANT doen: abonnementje nemen bij de concurrentie? Helaas heb ik ze nodig, maar anders...
“Meneertje, Bukt u even?”
okal is ie vergeleken met NY veel te klein
maar wel onze hollandse stad en dat maakt het leuk denk positief dan word het leven leuker
Eikel!
Wat betreft dat 'zijken',
mag ik de suggestie doen dat je eikel in het vervolg ook als 'ijkel' schrijft?
Groet & heel veel sterkte.
De metro heeft alleen zin als al het andere vervoer goed aansluit. Een zomer in 'Mokum' is al net zo druk als de winter, met alle toeristen die vaak ook verblijven in Hotels in de buitenwijken.
Winter/Zomer goed en regelmatig GVB! Daar komen we ergens mee! Lijkt mij. Groet; Yanny
Helemaal gelijk. De zomerdienstregeling toont onomstoten vast dat het GVB alleen maar metrootjes laat rijden en niet kijkt naar de consument. Er rijden dan wel minder mensen met het OV maar degenen die wel blijven rijden, laten ze in de kou (lees: hitte) staan. Bovendien krijg je met een dergelijk beperkt aanbod een zichzelf versterkend effect. Welke zichzelf respecterende stad laat belangrijke metrolijnen nou elk kwartier rijden? Het lijkt wel een streekbuslijntje.
En over de metro in Parijs, daar is het lelijk, de gangen lopen rond in stations, het lijken net grotten, het is heel druk, het materieel is tot op de draad versleten, er zitten zelfs nog haakjes om de deuren te sluiten. De treinen rijden idioot hard, normaal staan is niet mogelijk... Ja hoor, Parijs haar metro is goed. Nee, geen graffiti, ook heel veel stations. Maar stinken doet het wel daar. En vernieling van de metro's zal ook minder worden, want er komt cameracontrole in de metro's. Als wij de nieuwe metro's hebben, hebben we denk ik de jongste 'vloot' ter wereld.
En er vallen nauwelijks ritten uit, het oude materieel wordt goed onderhouden.
Bart.
P.S de tram van jullie is best goed, en modern
Amsterdam is een leuke stad maar in mijn ogen absoluut geen wereldstad ( ook al willen ze die status zo graag hebben). Zoals eerder gezegd is Amsterdam een leuke provinciestad en zo moet men het ook gaan behandelen.
“Ik woon in Amstelveen, voor mij is dat gewoon Amsterdam. Noem het gewoon Amsterdam dus, in Istanbul zou het gewoon een voorstad zijn.”
Laat John Zwart je maar niet horen. Die krijgt een beroerte na zo'n uitspraak (zie http://www.amsterdamcentraa...).
Het klinkt heel makkelijk om even een paar lijntjes aan te leggen, maar kijk eens wat een drama die noordzuidlijn geeft. Denk je dat in andere delen van de stad bewoners staan te juichen als er een metrostation in hun straat wordt gebouwd?
@Bart de amsterdamse zilvermeeuwen zijn uit 1977. De oude rotterdamse metro's zijn uit 1968