De afgelopen week kwam hij weer in het nieuws met een anti-homo site waarop de grofste beledigingen en bedreigingen stonden. De site is inmiddels verwijderd, maar het Parool heeft nog een stuitende bloemlezing voor u online.
Kiliç heeft inmiddels een even lange als verwerpelijke staat van dienst. Een van zijn eerste 'wapenfeiten' was een verhaaltje over een droom waarin hij Ayaan Hirsi Ali zo vernederend mogelijk verkrachtte en daarna vermoordde. Maar dit moest de lezer vooral als 'satire' zien. Als excuus-allochtoon had Ertan eventjes een column in Trouw, maar daar loosden ze hem weer snel toen ze door kregen wat voor kebab ze in de kuip hadden.
Voor Ertan is de vrijplaats internet uiteraard een bruikbaar alternatief. Hij heeft een eigen site waar hij het redelijk netjes houdt, maar runt daarnaast allerlei weblogs waar hij anoniem flink tekeer kan gaan. Gelukkig heeft hij blijkbaar de volle aandacht van justitie, met name vanwege bedreigingen aan het adres van minister Verdonk.
Het gedachtegoed van Kiliç is gebaseerd op enkele primitieve opvattingen, waarbij zijn middeleeuwse interpretatie van de Islam een handig vertrekpunt is. De vrouw is onderdanig aan de man en draagt een hoofddoek, homo's zijn vogelvrij en moeten dood, moordenaars' als Mohammed B. en Murat D. zijn z'n helden, opgehangen minderjarige homo's in Iran hebben hun verdiende loon.
Boris Dittrich en Henk Krol kregen bedreigingen naar hun hoofd. Ertans 'moslimbroeders' worden onbekommerd aangemoedigd eens een correctief bezoekje te brengen aan de Gay Pride en een opvanghuis voor homoseksuele moslimjongeren.
O ja, en al die domme Nederlandse kaaskoppen moeten er maar aan wennen dat Turken zoals Ertan Kiliç in dit land doen en laten wat ze willen.
Zijn provocatieve fascistoïde uitlatingen roepen uiteraard weer andere primitieve reacties op, waarin het copuleren met geiten en de enkele reis Turkije een centraal thema vormen.
ertan en mohammed
Wat moeten we aan met types als Ertan Kiliç? Hij gebruikt zijn vrijheid van meningsuiting om de onverdraagzaamheid aan te wakkeren. Daartegen kan juridische actie worden ondernomen, maar dat lijkt niet al te vlot te gaan. Kordaat is anders.
Voor mijzelf is een interessant detail dat Kiliç in dezelfde straat woont als waar ik vroeger opgroeide. Als ik zo vrij mag zijn: met Ertan is de buurt er niet op vooruit gegaan. Vier minuten lopen van zijn driekamerflatje bevindt zich het gebouw van de Stichting Eigenwijks. Daar werkte destijds Mohammed B., totdat hij eruit vloog vanwege zijn reactionair islamitische ideeën. Hopelijk heeft Ertan hem nooit ontmoet.
niet alleen verbaal
Juist door de koppeling met het extreem islamisme blijft het zaaien van haat en discriminatie tegenwoordig helaas niet altijd meer beperkt tot louter verbaal geweld. Er vallen doden en gewonden bij. Chris Crain kan daar van meepraten, Theo van Gogh helaas niet meer.
Wanneer Cohen dus 'de boel bij elkaar' wil houden zal hij hier en daar toch wat strenger moeten worden. Om te beginnen bijvoorbeeld tegen Ertan Kiliç...
Moet ik hier dan een pleidooi in lezen voor niet-juridische actie tegen meneer, omdat juridische actie lang duurt? Waarom zou je daarmee juist aan Cohen, met handen en voeten aan het recht gebonden, willen appeleren? Het ontwikkelen van dat soort tegenkrachten ligt toch meer op de weg van de buurt(bewoners) zelf?