Home > > Tram 26, de tussenstand

Tram 26, de tussenstand

<%image(20050707-tramAC.jpg|140|140|null)%>
Een maand is misschien te kort voor een doortimmerde evaluatie. Maar ik ga me toch aan wat bevindingen wagen.
De IJtram is nog steeds niet betrouwbaar. Er valt vaak wat uit. Soms vanwege een storing, soms vanwege geen personeel en soms..., geen idee waarom hij niet komt. Vanochtend kon ik niet naar mijn werk. Er was weer een storing en alles stond op een kluitje op Kattenburg. Ik kom dan gewoon IJburg niet af, er is geen alternatief.
Ik heb daarentegen nog geen ruzies meegemaakt van teveel mensen die tegelijk met hun fiets de tram in wilden. Tot nu toe altijd keurig twee mensen met twee fietsen, niet meer.
Het personeel in de tram wenst mij iedere keer bij aankomst een prettige dag, en vraagt of ik mijn bagage niet wil vergeten. Ik heb inderdaad geen last meer van files, de tram scheurt keurig langs de rijen. We kregen twee stakingen voor onze kiezen, maar daarin waren we niet alleen. In de tram kunnen veel meer mensen dan in de bus. Voor Blijburg en het milieu zijn dat gunstige ontwikkelingen. En ook al is de bus gezelliger, die tram is te doen.
Conclusie: de IJtram is niet onaardig, en wijkt qua betrouwbaarheid niet veel af van het standaard OV-aanbod. Heel jammer dat er, in tegenstelling tot elders in de stad, niets anders rijdt. Voor het geval dat hij niet rijdt. Eenmaal op IJburg blijft het een gok of je er weer af komt en vice versa. Dus ik ga ondertussen toch maar op zoek naar een sponsor voor een nieuwe fiets met vijf versnellingen.

negentien reacties op "Tram 26, de tussenstand"

brompot
-1-  brompot:
ik heb het al 20 jaar gehad met deze mislukte ambtenaren
Ik stap in principe niet zo snel in de tram. Als ik die koppen al zie zitten in hun stempel hokje wordt ik al sjachie... blijf voorals zitten de klant komt wel naar jou toe.....
Dr.D
-3-  Dr.D:
Viel te verwachten vanaf dag één...
28 mei :

Peijs opent nieuwe tramlijn IJburg
DocD, 15:05h
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft zaterdag
in Amsterdam de officiële opening verricht
van de nieuwe tramlijn in IJburg.

De IJtram biedt als enige tram in Nederland
plaats aan fietsen.

So!
En die zijn nodig ook!!!
Door een computerstoring kwam de tram
niet verder dan Kattenburg!!!
Wim van Eenennaam
-4-  Wim van Eenennaam:
Onvoorstelbaar, de onbetrouwbarheid van die met veel bombarie geopende tram.
1. Er ligt een ondergrondse eindhalte achter het CS.
waarom dat niet is uitgewerkt weet niemand.
2. Hij maakt een rondje bij het CS en dat duurt tusse de 3 en de 6 minuten. Dan passert hij een haltw waar wel lijn 16 stopt, maar niet lijn 26. Het is pijnlijk als je hem mist en hem na 5 minuten op 50 meter afstand weer ziet langs komen.
3. Er was laatst een aanrijding met een andere tram op het CS tijdens Sail. We gingen maar weer lopen naar Kattenburg.
4. Dezellfde dag terug van SAIL. Honderden wachtende doodmoeie mensen op het Rietlandpark, op een tram die nooit kwam. Veel mensen uit BV. Rotterdam, dus een mooi visitekaartje.
5.Je betaalt tot het eindpunt, bij de keerlus. Daar was ook het eindpunt van de bus en nu van de nachtbus. Maar om onduidelijke reden word je er altijd uitgegooid bij de voorlaatste halte, de Ruisrietstraat, zodat je naar het achterste gedeelte van het strand, met een zware koelbox, geen 5 minuten maar een kwartier moet lopen.
6. De rijtijd van de bus was tussen de 12 en de 15 minuten, van de tram minimaal 20 minuten. Hij speelt voor metro, door bij elke halte te stoppen, ook als er niemand uit of in moet.
7. Van mij mag de betrouwbare en snelle bus terug komen.
Vaste strandbezoekers kenden de chauffeurs, en er was nooit ruzie over waar het eindpunt was.
teleurgestelde passagier
-5-  teleurgestelde passagier:
Had me erg verheugd op het rijden met tram 26. Nog sneller naar IJburg. Helaas vanaf de eerste rit loopt het mis. Zelfs op de openingsdag bleef de tram in gebreke. Ben 9 van de tien keer nu niet meer op tijd op mijn werk. Met bus 326 nooit dit probleem gehad. Ook zo frusterend dat verhipte rondje. Doet hij zeker vijf minuten over, in de rij achter de andere trams voor de stoplichten en dan weer de volgende opstoppingen. Inderdaad waarom vertrekt hij niet vanaf de halte van lijn 16. Laat alstublieft buslijn 326 weer rijden.
Otteline Sickinghe
-6-  Otteline Sickinghe:
Na 2 maanden op Zeeburgereiland te wonen(waarvan je zou zeggen dat dat minder erg is (want minder ver en uitwijkmogelijkheid bus 37) maar dat valt tegen... de 26 rijdt niet... of hij is 3 kwartier te laat of vertrekt te vroeg... om in te plannen dat ik op tijd kom op mijn werk, school of op een afspraak kan ik dus het beste of op de fiets over die OH ZO ontzettend lange schellingwouderbrug of maar gewoon 3 trams eerder pakken. Ik heb nog nooit een tram of dergelijk openbaar vervoer meegemaakt die zo regelmatig teleurstellend is.
Els
-7-  Els:
Hoe staat het er nu mee, IJburgers?
odette roest
-8-  odette roest:
Tram 26 rijdt net als andere trams. Soms te laat, vaak gewoon aanwezig. Het enige waar ik me onlangs nog ernstig over opgewonden heb is het feit dat de conductrice geen 50 euro kon wisselen, zodat er geen kaartje kon worden gekocht. Sta je daar, met een ziek kind op de arm, en moet je een dure taxi nemen. Belachelijk! 50 euro is iets meer dan 100 gulden. In de tijd van de gulden kon je geen 250-biljetten wisselen, daaronder kon alles. Ik begrijp dan ook niet waarom ze in het conducteurshuisje niet meer wisselgeld mee krijgen. Het klachtenformulier is al ingevuld.
Jeroen
-9-  Jeroen:
Vrijdagavond naar Blijburg gegaan, met de tram. God, wat maakt tram 26 de ongelooflijke losermentaliteit van het GVB duidelijk, zeg.
Lijn 26 is een punt-naar-punt-lijn. Aan beide kanten een keerlus. Hij rijdt elke meter van de lijn op een vrije baan, die ie niet hoeft te delen met het andere verkeer. Kortom: er is geen enkele reden voor vertragingen.
Desondanks stond ik me op het Rietlandpark weer op te vreten over een tram die niet kwam. Duurde ellenlang. Toen kwam het ding eindelijk, en wat gebeurt er, net na de Piet Heijn-tunnel? Personeelwisseling, daar bij die remise op Zeeburg. Bestuurder en conducteur nemen RUIM de tijd om uit te stappen, babbelen nog even wat met de twee nieuwelingen, die ook weer RUIM te de tijd nemen om in te stappen. Terwijl de tram al ruim tien minuten te laat is.
Echt, zo typisch Amsterdams. Een gloednieuwe, peperdure lijn bouwen en d'r dan verder geen fluit om geven of je een beetje betrouwbaar en op tijd kunt rijden.
Els
-10-  Els:
Eventuele neigingen om naar IJburg te emigreren worden zo niet gestimuleerd vrees ik. Als die wijk door een soepel lopend ov-systeem ontsloten was, met voldoende ruimte voor fietsen, zou het voor mij een optie zijn daarheen te verhuizen.
Jochem Floor
-11-  Jochem Floor:
Geen punt dat ze niet kunnen wisselen; maar laat ze dan een voorziening aanbrengen en de passagier gratis laten reizen als dat niet lukt.

En waarom staan ze bij het GVB toch toe dat ieder lijntje zijn eigen koninkrijk wordt?
Els
-12-  Els:
Van de week moest ik vanaf Rietlandpark 's avonds laat terug naar de stad, maar eerlijk gezegd durfde ik niet op die verdiept liggende halte gaan staan wachten in m'n eentje, dus toen ben ik maar met lijn 10 gegaan.
iemand
-13-  iemand:
hoe veel ver snellingen heeft een tram zeg het vandaag ik heb men spreekbeurt morgen??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Teleurgestelde bewoonster
-14-  Teleurgestelde bewoonster:
Ik wil verhuizen!!!!!!!!! Stomme Ijburg, kan gewoon niet meer tegen de tram die te vroeg of te laat komt (om zeker te zijn dat ik de tram haal, moet ik gewoon de fiets van mn huis pakken tot de halte, terwijl het maar 5 minuten lopen is!) en de spinnen die hier heersen waar niets aan gedaan wordt, echt strontvervelend!Mn fiets zit altijd helemaal onder.
Was ik maar in Oud-Zuid gebleven... de nostalgie slaat nu echt toe bij mij
Teleurgestelde bewoonster
-15-  Teleurgestelde bewoonster:
Ik wil verhuizen!!!!!!!!! Stomme Ijburg, kan gewoon niet meer tegen de tram die te vroeg of te laat komt (om zeker te zijn dat ik de tram haal, moet ik gewoon de fiets van mn huis pakken tot de halte, terwijl het maar 5 minuten lopen is!) en de spinnen die hier heersen waar niets aan gedaan wordt, echt strontvervelend!Mn fiets zit altijd helemaal onder.
Was ik maar in Oud-Zuid gebleven...
Sanne
-16-  Sanne:
Als je het nog niet had gedaan: meer struiken in je tuin planten en nestkasten ophangen. Dat trekt vogels aan die leven van de spinnen.
huib
-17-  huib:
De zogenoemde IJtram is echt een dilema, hij is altijd stuk of moet omrijden of daar willen te veel fietsen mee. en dan bestaat sinds kort pendel bus 326 voor als de tram stuk is en dan pas die niet onde een of andere tunnel door en dan moeten ze 1o minuten omrijden terwijl je in een hartsike volle, warme bus zit en al een kwartier op de bus hebt moeten wachten, er zal naast de tram een bus moeten rijden(letterlijk en figuurlijk).
huib
-18-  huib:
en als je het mij vraagt kunnen ze op de terug weg van het rondje om het CS ook wel ff een halte neer zetten want prakties gezien komen er dan op 2 keer zoveel tijden trams, de halte licht er al voor de 25 nu alleen nog het nummertje op het gele bordje.
zebih from den haag
-19-  zebih from den haag:
g.s.p westide fock wilders !!!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.