Home > > Rue d'Amsterdam

Rue d'Amsterdam

<%image(20050610-ruudamsterdam.jpg|140|140|Rue d'Amsterdam)%>
Ik post dit stukje vanuit Luxemburg, momenteel hoofdstad van de Europese Unie. Europa is er verantwoordelijk voor dat in Amsterdam de komende jaren nagenoeg niet meer gebouwd kan worden: de tweede fase van de aanleg van IJburg, de oplevering van Gershwin en Mahler 4 aan de Zuidas, strenge Brusselse normen voor de luchtkwaliteit gooien roet in het eten. Als de machtige commissie het wil, staat elke betonmolen stil.
Althans: dat is de uitleg van veel bestuurders en ondernemers in Amsterdam. In de Tweede Kamer en het Europarlement vroegen VVD'ers De Krom en Maten deze week uitleg over de "onhaalbare" Brusselse normen: "Mensen willen niet alleen een goed milieu maar ook wonen, werken en zich verplaatsen", aldus het duo. "We moeten er wel voor zorgen dat Nederland niet op achterstand wordt gezet."

De Amsterdamse Kamer van Koophandel reageerde op vergelijkbare wijze: directeur Pieter Tordoir verklaarde in het AT5-programma Zwart-Wit Politiek dat de luchtkwaliteit al stukken verbeterde, en dat de stad vooral niet op slot moest.

Sinds de afwijzing van de grondwet heeft Europese regelgeving in Nederland natuurlijk bepaald niet aan gezag gewonnen: de luchtkwaliteitsnormen zijn een typisch voorbeeld van de Brusselse regelzucht waar Nederland volgens de exegeten in de kranten en op televisie 'nee' tegen heeft gezegd.

Een makkelijk verhaal op een opportuun moment, maar in feite geven de VVD en de KvK gewoon de boodschapper de schuld. Feit is dat de lucht in Amsterdam dermate smerig is, dat mensen er jaren te vroeg door dood gaan. Dat wonen aan een drukke Amsterdamse straat gelijk staat aan tien sigaretten per dag. En dat Amsterdam al ruim dertien jaar geleden bij referendum heeft gekozen voor een autoluwe binnenstad, maar dat de Bijenkorffile inmiddels niettemin op alle dagen van de week als een brommende, walmende slang door de stad kruipt. En dat wethouder Maij het milieu in de stad jarenlang heeft laten versloffen, zonder dat dat politieke consequenties lijkt te krijgen.
In werkelijkheid is er natuurlijk maar één oplossing: drastisch minder auto's in de stad.

Luxemburg-Stad heeft ongeveer 83.000 inwoners, minder dan stadsdeel Zuidoost. Die verplaatsen zich allemaal in SUV's en andere dure modellen, zelfs voor een ritje van tweehonderd meter. De statige boulevards van het centrum staan de hele dag potdicht, en wie niet beter weet waant zich in Parijs of Rome. Als we ons dan toch afkeren van Europa, laten we dan Luxemburg als afschrikwekkend voorbeeld nemen.

Reageer op "Rue d'Amsterdam"

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.