De Amsterdamse Kamer van Koophandel reageerde op vergelijkbare wijze: directeur Pieter Tordoir verklaarde in het AT5-programma Zwart-Wit Politiek dat de luchtkwaliteit al stukken verbeterde, en dat de stad vooral niet op slot moest.
Sinds de afwijzing van de grondwet heeft Europese regelgeving in Nederland natuurlijk bepaald niet aan gezag gewonnen: de luchtkwaliteitsnormen zijn een typisch voorbeeld van de Brusselse regelzucht waar Nederland volgens de exegeten in de kranten en op televisie 'nee' tegen heeft gezegd.
Een makkelijk verhaal op een opportuun moment, maar in feite geven de VVD en de KvK gewoon de boodschapper de schuld. Feit is dat de lucht in Amsterdam dermate smerig is, dat mensen er jaren te vroeg door dood gaan. Dat wonen aan een drukke Amsterdamse straat gelijk staat aan tien sigaretten per dag. En dat Amsterdam al ruim dertien jaar geleden bij referendum heeft gekozen voor een autoluwe binnenstad, maar dat de Bijenkorffile inmiddels niettemin op alle dagen van de week als een brommende, walmende slang door de stad kruipt. En dat wethouder Maij het milieu in de stad jarenlang heeft laten versloffen, zonder dat dat politieke consequenties lijkt te krijgen.
In werkelijkheid is er natuurlijk maar één oplossing: drastisch minder auto's in de stad.
Luxemburg-Stad heeft ongeveer 83.000 inwoners, minder dan stadsdeel Zuidoost. Die verplaatsen zich allemaal in SUV's en andere dure modellen, zelfs voor een ritje van tweehonderd meter. De statige boulevards van het centrum staan de hele dag potdicht, en wie niet beter weet waant zich in Parijs of Rome. Als we ons dan toch afkeren van Europa, laten we dan Luxemburg als afschrikwekkend voorbeeld nemen.
Reageer op "Rue d'Amsterdam"