Waar de afstand wél gaat tellen, is in je portemonnee - want die veertien minuten in lijn 53 zijn bepaald niet goedkoop. Wie netjes volgens het boekje afstempelt (het komt voor), is per enkele reis maar liefst vier strippen kwijt. Voorwaar geen gering aantal, zeker niet voor veel Bijlmerbewoners, die niet tot de koopkrachtigste Amsterdammers behoren. Geen wonder dat mijn buurjongetje in de acht jaar van zijn leven maar weinig in de binnenstad is geweest. Zijn moeder zou op de heen- en terugweg bijna een volledige strippenkaart kwijt zijn voor zichzelf en haar kinderen. Dat soort dagjes uit kunnen veel mensen zich hier niet vaak permitteren.
Over dat probleem wordt al langdurig gediscussieerd. Vorig jaar vroeg GroenLinks verantwoordelijk wethouder Van der Horst de chipkaarten pas in te voeren als ze ook in bus en tram gebruikt kunnen worden. Van der Horst erkende het probleem, maar bleek vooralsnog niet van plan het op te lossen. Jammer en vervelend, vond hij, maar voor de veiligheid in de metro moeten we iets over hebben.
Deze week werd duidelijk dat de invoering van de chipkaart in de metro waarschijnlijk wordt uitgesteld totdat ook de spoorwegen de kaart accepteren. Handig, want dan kun je op het Amstelstation zonder nadenken zo uit de trein de metro inspringen. Goed plan, lijkt me. Maar als we tóch moeten wachten, kunnen we dan niet eerst het nog veel nijpender probleem oplossen dat het GVB zelf met twee systemen dreigt te gaan werken?
overigens reis ik regelmatig in diverse metro's en heb me er nog nooit onveilig gevoeld, vreemd dat van der horst daar dan wat tegen wil doen