Home > > FEEST!

FEEST!

Het is een hele bijzondere dag vandaag.

Kijk eens naar buiten. Het weer is bewolkt met kans op een bui. Niet veel soeps. De mensen op straat op weg van of naar hun werk kijken even blij als anders. De binnenstad is niet vergeven van toeristen en provincialen gehuld in oranje en stomdronken met green-cups in de hand. Dus hoezo is het een bijzondere dag?

Het is een bijzondere dag omdat de Ceres-terminal vandaag bericht dat ze een grote opdrachtgever hebben.

Die Ceres-terminal is er grotendeels dankzij Geert Dales, VVD wethouder. Hij stelde dat, wil Amsterdam het kloppend sociale en culturele hart van Nederland blijven, ze economisch ook sterk moet zijn. Een goede haven helpt daarbij, want een haven betekent handel. Dat wisten de Atheners toen ze de Perzen versloegen en de Attische Zeebond oprichtten, dat wisten de Amsterdammers van de 17e eeuw die een wereldrijk bouwden op de VOC en dat wisten de Rotterdammers die in de 20ste eeuw de grootste haven van Europa uit de grond stampten.

Uit de linkse kringen kwam er flink wat gelach. Onzin! Een sociaal en cultureel sterk Amsterdam kwam door Subsidies! En die haven gaat nooit werken, geen kip die er gebruik van gaat maken...

Het leek er even op dat ze gelijk zouden krijgen. De stoere rode kranen van de terminal stonden te wachten en uit hun spreekwoordelijke neus te eten tot er iets zou gebeuren - maar nee. Geert weerstond het tij en bleef zeggen: wacht maar. Het duurt gewoon even.

En nu lijkt hij gelijk te krijgen. Een grote opdrachtgever vaart vanaf eind juli de haven binnen. Verricht de terminal goede diensten, dan zal die opdrachtgever dat verder vertellen en voor je het weet: meer handel, meer geld.

Dus als over 50 jaar Amsterdam nog steeds heeft kunnen groeien en bloeien, zeg dan vriendelijk even: "dank je wel, Geert". Hij is het bewijs dat een lange termijn-visie in de politiek soms, héél soms, wél loont.

negen reacties op "FEEST!"

Dr.D
-1-  Dr.D:
Juich maar niet te vroeg...

Bovendien voordat de kapitalen die het tot nu toe gekost heeft zijn terugverdiend...
Arnoud de Jong
Ander spreekwoord: één zwaluw maakt nog geen zomer. ;-)
m.
-3-  m.:
De terminal heeft een capaciteit van 610.000 containers per jaar. http://www.nieuwsbank.nl/in...

Er is nu een deal gesloten voor 70 tot 120.000 containers. En er is volgens het Parool stevige korting gegeven om een klant binnen te halen. http://www.parool.nl/nieuws...

Laat die fles champagne dus nog maar even dicht....
absint
-4-  absint:
Ach, stelletje zeurkousen. Dat is nu precies mijn punt. zoals Geert al zei: wacht maar...over 50 jaar is dat ding het kloppend economisch hart van een bloeiende stad.

en kijk eens naar de bedragen: de bouw kostte 128 miljoen. Er komt nu een order van rond de 40 miljoen binnen. dat is al eenderde van de bouwkosten, terwijl de capaciteit voor ongeveer eenzesde bezet is. Denk je dan eens in wat er gebeurt als de capaiciteit ten volste bezet is?
caroline
-5-  caroline:
En zo kunnen we nog heel dingen verzinnen die goed gepraat worden. Let maar op, straks is de Ceres terminal toch niet goed uitgerust voor de toekomstige container schepen. Blijkt dat er verbouwd moet worden etc. etc.
Klop Klop, mag ik nog wat centjes!
Worden niet meer plannetjes en projecten zo uit de grond gestampt. Ik kan me herinneren dat het Nemo ook zo is gebouwd. Grootste plannen, veel geld en uiteindelijk gaandeweg de bouw bleek het toch allemaal niet goed berekend te zijn. Gevolg, elk jaar een bak subsidie er naartoe. Tja, het staat er nu eenmaal. de passage de Klok, hup de hele boel plat, grootste plannen en hup een fiasco. Kapitaalvernietiging. Weet iemand nog hoe het ging met de banenmarkt. Een grote deceptie. Hoe zat het ook alweer met de IJmarkt? De Noord Zuid Lijn?
Goed, laten we niet zeuren Amsterdam bruist. We hebben een bruisend stadshart, een geweldig Museumplein, een mooi opgeknapt Carre, een geweldig muziekhuis aan het IJ, we kunnen straks geweldig flaneren over het nieuwe WTC terrein, we hebben een formidabele shopppingmal in Zuid Oost, een geweldige staaltje van bouwtechniek in de overkapping van de A10 in Bos en Lommer (alle kantoren en woningen verhuurd!!!). en zo kan ik nog wel meer geweldige projecten opsommen. Kortom, mij hoor je niet zeuren hoor. Ik geniet me gek en verkeer elke dag in een feeststemming. Het ligt er gewoon aan van welke kant je het bekijkt en aan welke kant van de lijn je zit.
Adam Smid
-6-  Adam Smid:
Voordat ik zurig ga klinken: Proficiat Amsterdam!

Dit brengt tenminste weer wat reëel economisch leven in de brouwerij! Richard Florida mag dan blij keuvelen over de creatieve kleurenadviseurs en merknaambedenkers, het geld zit 'm nog steeds in items die je beet kan pakken. Ah, en die 50 banen lijken in eerste instantie weinig, maar dergelijke infrastructuur genereert vanzelf meer werk.
Nu de rest van de infrastructuur nog, want je moet die containers daar ook wegkrijgen. Tweede Coen en tweede sluis in IJmuiden anyone? (ook meer werk!)
Adam Smid
-7-  Adam Smid:
Ha! Nog eentje! (zie http://www.parool.nl/nieuws... )
-8-  :
en het gaat door! kijk: http://www.parool.nl/nieuws...

enneh, ik mag die adam smid wel. Heeft u niet eens een boek geschreven, zo'n heel goed boek..? ;)
Jan P.
-9-  Jan P.:
De Ceres-terminal is een investering geweest van E 128 miljoen euro. Dan kijk je dus niet op de korte termijn, maar op de lange. En dan heb ik het over tientallen jaren. Dat is een hele normale gang van zaken.

Natuurlijk is het fnuikend voor de betrokken wethouder en mooi leedvermaak voor tegenstanders van de terminal, als de investering enkele jaren geen opdrachten oplevert en de boel er werkloos bij staat. Maar het is geen wegwerpartikel. Amsterdam is hiermee klaar voor de toekomst, althans de toekomst die de plannenmakers voorzagen. China is van harte welkom!

Voorlopig is het in ieder geval nog te vroeg om de messen te slijpen of om de loftrompet te laten schallen. Maar dit is wel een stap in de goede richting.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.