Maar theorie en praktijk zijn twee heel verschillende dingen.
Toen vorige week een van mijn onderburen zakken vol vuilnis, overtollig meubilair en ander afval van het balkon naar beneden kieperde - midden tussen de pasgeboren ganzenkuikens - deed ik waar stadsdeel en milieudienst bijna wekelijks in huis-aan-huis bezorgde folders op aandringen: ik belde de politie. De mevrouw aan de andere kant van de lijn hoorde mijn verhaal verveeld aan, vroeg wat ik nou eigenlijk precies wilde en zegde schoorvoetend toe dat ze "er een melding van zou maken", maar ze kon niet beloven dat daar wat mee ging gebeuren, want "er zijn natuurlijk spoedeisender zaken, zoals u wel begrijpt meneer."
Dat de vervuiling van de openbare ruimte hier in de buurt een heel groot probleem is waar de plaatselijke politie welbewust prioriteit aan geeft, kan zo'n mevrouw aan de Marnixstraat natuurlijk ook niet weten. Maar vóór de introductie van het landelijke nummer had ik rechtstreeks met de wijkagent gebeld, en die was wél gekomen om een boete uit te schrijven. Mooi dat ik er de volgende keer niet meer aan begin. Dan verloedert het maar.
Zou het, bij de huidige stand van de techniek, niet mogelijk zijn telefoontjes direct naar het juiste wijkbureau door te schakelen, zodat je iemand aan de lijn krijgt die de situatie ter plekke kent? Uiteindelijk is goed en rechtstreeks contact tussen wijkbewoners en politie een van de belangrijkste middelen om de veiligheid en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Hoe klantvriendelijk de scripts van de call center operators ook zijn (en dat viel me nogal tegen), op deze manier strooit het landelijke nummer vooral zand in de machine. Daar helpen geen duizend wijkhostessen aan.
acht reacties op "Geen spoed, geen politie"
Ik heb vorig jaar overigens gebeld naar 112 in verband met een ruzie pal naast mijn huis. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik 0900-nogwat moest bellen, terwijl er iemand om half drie 's nachts met een ijzeren staaf o.i.d. aan het slaan was.
Ik heb daarna een klacht ingediend bij het korps. Prima klachtafhandeling, dat wel, maar de reactie luidde: “Mijnheer, centralist heeft in casu overeenkomstig zijn richtlijnen en dus juist gehandeld. 112 mag u bellen als er bloed gevloeid is.”
Ik heb geen duiven en ik heb net zoveel last van die beesten als mijn buren.
Ik ben niet zo blij met die overijverige ambtenaren.
Aad Roemersma
In elk geval zou ik mij in het geheel geen zorgen maken, duiven gaan vanzelf dood.
Ik zie ze wel eens liggen langs de kant van de weg.
Een weg, door Nederland. Nederland is wel mooi, als je het maar wilt zien.
Duiven,
Lach de mens maar uit, dat ze niet kunnen fladderen gelijk de uwen.
Maar dat is geen reden om te poepen op derluider huisjes.
Wegwezen nu!
Groeten,
Cor
Dan is het slimmer om de milieupolitie te bellen ipv buro Ganzenhoef.