Home > > Geen spoed, geen politie

Geen spoed, geen politie

Naast het alarmnummer heeft de politie een 'klantvriendelijk' landelijk telefoonnummer voor klachten over geluidsoverlast, aangifte van fietsendiefstal en andere alledaagse problemen waar geen levens van afhangen. Makkelijk voor de burger, die niet meer hoeft uit te zoeken wélk bureau hij op wélk nummer moet bellen, makkelijk voor dat bureau, dat niet de hele dag de telefoon hoeft op te nemen, en bovenal goed voor de bereikbaarheid van 112.

Maar theorie en praktijk zijn twee heel verschillende dingen.
Ik kan vanuit mijn flat bijna bij bureau Ganzenhoef in de kantine kijken, maar mijn telefoontjes gaan naar een centrale elders in Amsterdam, al of niet via een call center in Driebergen. Toen ik die route onlangs aflegde, kon de telefoniste mij pas de volgende avond tussen acht en tien terugbellen om de aangifte van mijn gestolen fiets op te nemen. Ik bedankte voor de eer, en werd diezelfde middag op het bureau binnen een kwartier door een echte agent geholpen.

Toen vorige week een van mijn onderburen zakken vol vuilnis, overtollig meubilair en ander afval van het balkon naar beneden kieperde - midden tussen de pasgeboren ganzenkuikens - deed ik waar stadsdeel en milieudienst bijna wekelijks in huis-aan-huis bezorgde folders op aandringen: ik belde de politie. De mevrouw aan de andere kant van de lijn hoorde mijn verhaal verveeld aan, vroeg wat ik nou eigenlijk precies wilde en zegde schoorvoetend toe dat ze "er een melding van zou maken", maar ze kon niet beloven dat daar wat mee ging gebeuren, want "er zijn natuurlijk spoedeisender zaken, zoals u wel begrijpt meneer."

Dat de vervuiling van de openbare ruimte hier in de buurt een heel groot probleem is waar de plaatselijke politie welbewust prioriteit aan geeft, kan zo'n mevrouw aan de Marnixstraat natuurlijk ook niet weten. Maar vóór de introductie van het landelijke nummer had ik rechtstreeks met de wijkagent gebeld, en die was wél gekomen om een boete uit te schrijven. Mooi dat ik er de volgende keer niet meer aan begin. Dan verloedert het maar.

Zou het, bij de huidige stand van de techniek, niet mogelijk zijn telefoontjes direct naar het juiste wijkbureau door te schakelen, zodat je iemand aan de lijn krijgt die de situatie ter plekke kent? Uiteindelijk is goed en rechtstreeks contact tussen wijkbewoners en politie een van de belangrijkste middelen om de veiligheid en de leefbaarheid in de buurt te verbeteren. Hoe klantvriendelijk de scripts van de call center operators ook zijn (en dat viel me nogal tegen), op deze manier strooit het landelijke nummer vooral zand in de machine. Daar helpen geen duizend wijkhostessen aan.

acht reacties op "Geen spoed, geen politie"

-1-  :
De wijkagent in mijn 'werk stadsdeel' is gewoon te bereiken via een e-mail adres!
JW
-2-  JW:
Ik heb een lijst met alle directe nummers van de wijkteams ergens liggen - ik kan me zo voorstellen dat die opeens ergens gepubliceerd wordt om aan het 0900-8844 tranendal heen te komen...
-3-  :
Ik had precies hetzelfde. Ik woonde achter bureau Balistraat, het was drie uur 's nachts en er loeide al een half uur een auto-alarm. Het was volgens de telefoniste volstrekt onmogelijk om op het bureau iemand te spreken te krijgen zodat ik de plek beter kon aanwijzen. Ze zou er 'melding van maken', en dan op zo'n toon dat je zeker wist dat ze loog. En inderdaad ik ben zeker nog een half uur wakker gehouden door het auto-alarm.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
Ik HAD het directe nummer van bureau Oud-West, maar dat die aansluiting is opgeheven.

Ik heb vorig jaar overigens gebeld naar 112 in verband met een ruzie pal naast mijn huis. Vervolgens kreeg ik te horen dat ik 0900-nogwat moest bellen, terwijl er iemand om half drie 's nachts met een ijzeren staaf o.i.d. aan het slaan was.
Ik heb daarna een klacht ingediend bij het korps. Prima klachtafhandeling, dat wel, maar de reactie luidde: “Mijnheer, centralist heeft in casu overeenkomstig zijn richtlijnen en dus juist gehandeld. 112 mag u bellen als er bloed gevloeid is.”
Aad Roemersma
-5-  Aad Roemersma:
Donderdag 7 juli kreeg ik bezoek van de wijkagent en een GGD-man. Er was een klacht ingediend over duivenpoep.
Ik heb geen duiven en ik heb net zoveel last van die beesten als mijn buren.
Ik ben niet zo blij met die overijverige ambtenaren.
Aad Roemersma
Jochem Floor
-6-  Jochem Floor:
@ Aad: Ik zou vooral niet zo blij zijn met je buren.
Cor Roemersma
-7-  Cor Roemersma:
Mensen en duiven,
In elk geval zou ik mij in het geheel geen zorgen maken, duiven gaan vanzelf dood.
Ik zie ze wel eens liggen langs de kant van de weg.
Een weg, door Nederland. Nederland is wel mooi, als je het maar wilt zien.

Duiven,
Lach de mens maar uit, dat ze niet kunnen fladderen gelijk de uwen.
Maar dat is geen reden om te poepen op derluider huisjes.
Wegwezen nu!

Groeten,
Cor
Sam
-8-  Sam:
“Toen vorige week een van mijn onderburen zakken vol vuilnis, overtollig meubilair en ander afval van het balkon naar beneden kieperde”

Dan is het slimmer om de milieupolitie te bellen ipv buro Ganzenhoef.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.