Fietsen door rood licht
<%image(20050514-2005-05-14-0003.jpg|140|140|aftellen)%>
Amsterdammers zijn dwars. Ze rijden met hun fiets massaal door rood licht, ze rijden tegen het verkeer in, of over de stoep, af en toe terechtgewezen door een oppassende burger of op de bon geslingerd door oom agent. Ik doe dat in ieder geval zelf zo op mijn fiets en zie het velen met mij doen. Toen ik mijn kinderen fietsen leerde, gaf ik het goede voorbeeld en bleef ik braaf wachten bij rood licht, stapte af bij stoepen en vermeed verboden-in-te-rijden straten. Maar geboren en getogen Amsterdammers als ze zijn fietsen ze nu gewoon door rood licht. Maar het bestuur van deze stad wil dat natuurlijk niet.
Daarom stelde stadsdeelwethouder van Ontdempen van grachten en Herbouwen van torens Guido Frankfurther op 24 maart de eerste wachttijdmelder fietsverkeerslicht in gebruik, ter verbetering van de verkeersveilgheid van fietsers en het voorkomen van het massaal door rood licht rijden. De wachttijdmelder laat zien hoeveel tijd u nog moet wachten als het licht voor u als fietser op rood staat. De wachttijdmelder telt de seconden af tot het moment dat de fietser weer verder mag rijden.
Er zijn op dit moment een viertal wachttijdmelders geïnstalleerd. Ik heb een tijdje staan kijken op de Prins Hendrikkade - Martelaarsgracht of het enig effect had. Een heel beperkte, particuliere test, ik geef het toe. Ik zag fietsers gewoon als altijd dwars door rood heen rijden.
Mijn kinderen vertelden dat ze luidop tellend - 35, 34, 33,enz. - door rood heen blijven rijden. Gaat dit werken of is dit net als de torens en grachten een dood geboren kindje? Zeg het eens, lezer, blijft u wachten nu u weet hoe lang u moet wachten of rijdt u net als anders gewoon door als het kan?
En 10 seconden voordat t groen wordt, denk je: ach, t wordt toch zo groen, laat ik alvast maar gaan rijden...
Waarschijnlijk werkt t dus zelfs de andere kant op; er wordt nog meer door rood gereden.