Niet alleen auto's en motoren racen door de Marnixstraat, ook trams gassen lekker door op weg naar een koffiebreak op de Zoutkeetsgracht. Op de fiets op weg naar huis verbaas ik me telkens weer hoe hard er gereden wordt door de mannen van het GVB.
Racebaan Marnixstraat
Niet alleen auto's en motoren racen door de Marnixstraat, ook trams gassen lekker door op weg naar een koffiebreak op de Zoutkeetsgracht. Op de fiets op weg naar huis verbaas ik me telkens weer hoe hard er gereden wordt door de mannen van het GVB.
Dorpsgevoel
Cooking in Berlage
achttien reacties op "Racebaan Marnixstraat"
Waarom zouden ze ook? Bij dodelijke ongevallen of ongevallen met zwaar lichamelijk letsel die zijn veroorzaakt door trams procedeert men op kosten van de gemeenschap onbekommerd door tot aan de Hoge Raad, over de rug van de slachtoffers. Lachende derden zijn natuurlijk de dure advocaten die het GVB en het Verzekeringsbedrijf Amsterdam kunnen inhuren en die ongeremd hun zakken kunnen vullen.
Ik ken een voorbeeld van zéér nabij: in 1995 aangereden door tram, zwaargewond, de procedure heeft zich tot op heden (!) voortgesleept tot aan de Hoge Raad. Dus al bijna tien jaar!
Toevallig hoorde ik vanavond nog een geval: een jongen (voetganger) die op het Leidseplein door een tram met hoge snelheid is doodgereden. Niet overdag, maar 's nachts, op een moment dat er al geen trams meer hóórden te rijden! De bestuurder wilde kennelijk nog even snel naar de remise. Ook hier: het GVB stort zich in de eindeloze juridische procedure in plaats van het slachtoffer gewoon schadeloos te stellen. Maar men is bang voor jurisprudentie.
Geen wonder: met dergelijke onverantwoord gedrag is er alle reden om daarvoor bang te zijn.
Er is altijd alle aandacht voor de moeilijke omstandigheden waarin trambestuurders in de grote stad moeten rijden. Terecht, want het is ook niet makkelijk.
Maar nu moet er maar eens ruim aandacht zijn voor de andere kant van het verhaal: dat van de slachtoffers en de ronduit schandelijke manier waarop er niet alleen fysiek, maar ook juridisch nog een keer over hen wordt heengedenderd!
PS: ik weet niet hoe het bij de huidige Combino's is, maar daarvoor zat er nooit een tachograaf in een tram. Want dat komt het GVB natuurlijk veel beter uit.
Bij vrachtwagenchauffeurs is dat tamelijk gebruikelijk. Fietser in de dode hoek doodgereden = vervolging. Vaak genoeg gevolgd door een veroordeling ook. Weet iemand hoe dat zit?
En waarom denk je dat er zoveel achteruikijkspiegels
aan de 'fietsies'hangen???
eh,eh
Ik hoop dat je het antwoord op de volgende vraag eveneens kent. Wordt het GVB terzake van die ongevallen eveneens vervolgd? Op beschuldiging van dood door schuld?
Ter toelichting het volgende: naar mijn idee past hier enig begrip voor de trambestuurders. Zij worden er op uitgestuurd met de opdracht een rijschema aan te houden. Bij tijd en wijle is dat volledig onmogelijk vanwege de verkeersintensiteit in en rond het centrum. En bij mijn weten wordt er door het GVB bij het vaststellen van de rijtijden weinig tot geen rekening gehouden met de verkeersdruk in de stad.
Ze doen maar wat en hebben treintjes op zolder...
en de rest kan lekker stikke?!
Want tram 14 is verworden tot een soort race-monster. Ik kan het weten want ik heb hem dagelijks nodig. Er zijn gelukkig trambestuurders die wel weten hoe het hoort en daarom vallen 'de anderen' des te pijnlijker op! (heel vaak zijn dat uitzendburo medewerkers)
Op de kruispunten van de Burg. de Vlugt en Slotermeerlaan rijdt de 14 zo hard dat echt iedereen z'n adem zit in te houden. Af en toe zit er dan zo'n grappenmaker tussen die het dan ook nog leuk vindt om even op de rem te gaan staan.
Vandaag weer iemand onder de tram en ik ben dit jaar de tel kwijtgeraakt...
De GVB weg ben je ermee! lijkt mij een goede en treffende slogan...
Ik rij zelf nooit op lijn 14, dus ik weet niet hoe het er daar aan toegaat. Ik weet wel dat het een hele lange lijn is. Op een lange lijn kan een hoop gebeuren. misschien hebben ze vaak vertraging of zo en proberen ze dat daar in te halen.
Misschien zou je het eens moeten vragen aan zo'n bestuurder....
Ik ken veel trambestuurders en conducteurs -juist omdat ik zo'n kwek ben- en die zijn helemaal niet zo tevreden met het beleid van het GVB hoor. En de eerste vrijwilliger moet ik nog tegenkomen!
Tja, klagen over GVB (als werkgever) is niet zo moeilijk, dat kunnen we allemaal. Natuurlijk is niet alles perfect, maar ik heb voor veel beroerdere werkgevers gewerkt (in de horeca). Ik vind mijn werk heel leuk en ik ben tevreden over mijn werkgever.
Over vrijwilligers gesproken. Er zijn een paar tram-hobbyisten, die naast hun vrijwillige werkzaamheden op de museumtramlijn, ook af en toe op gvb lijnen rijden. Daar krijgen ze dan wel voor betaald, maar ze doen het vooral omdat ze houden van tramrijden.
Maar ja we dwalen te veel af van het onderwerp vrees ik, het ging tenslotte over de Marnixstraat. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde al voor de de Vluchtlaan.
Ikzelf heb een paar weken geleden op lijn 3 gereden en ik durf in dat deel van de Marnixstraat niet eens hard te rijden. Het is een onoverzichtelijke verkeerssituatie en er is weinig ruimte.
De Combino trams worden tegenwoordig op steeds meer plaatsen in de stad automatisch begrensd, waardoor de bestuurder simpelweg niet te hard kan rijden omdat de tram dan vanzelf (nogal hard) afremt. bv 50 op de overtoom, 20 in de leidsestraat 40 op de Willemsparkweg. Op de oudere trams is dit helaas niet mogelijk, maar daar zijn er niet zo veel meer van.
Reageren?
Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.
Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.
Ofwel, is dit een wat oudere observatie of hebben trambestuurders een slecht korte termijngeheugen?