Home > > Racebaan Marnixstraat

Racebaan Marnixstraat

De Marnixstraat is een racebaan. Lekker snel optrekken bij de Westerstraat, en met een beetje geluk bij de nieuwe Willemstraat nog net door oranje doortrekken naar de tachtig. Vooral 's avonds is het lekker racen naar het Haarlemmerplein.

Niet alleen auto's en motoren racen door de Marnixstraat, ook trams gassen lekker door op weg naar een koffiebreak op de Zoutkeetsgracht. Op de fiets op weg naar huis verbaas ik me telkens weer hoe hard er gereden wordt door de mannen van het GVB.
Zit er geen tachograaf in een tram, weten de managers van het GVB niet hoe hard hun personeel rijdt? Enige maanden geleden werden er topsnelheden van trams gemeten van boven de 70 kilometer per uur op de Overtoom. Je zou toch denken dat er iemand wel aan de bel trekt, maar niets van dat alles. Dagelijks scheuren de wit blauwe monsters aan me voorbij, op weg naar weer een snelheidsrecord!

achttien reacties op "Racebaan Marnixstraat"

Suffie
-1-  Suffie:
Enkele weken geleden is het GVB samen met de politie een offensief begonnen tegen wegpiraterij van trambestuurders, inclusief maatregelen als bekeuringen en disciplinaire maatregelen. Gezien het feit dat trambestuurders al sinds jaar en dag buiten elke vorm van controle vallen, is dat onder de jongens behoorlijk ingeslagen en schijnt de angst er aardig in te zitten.

Ofwel, is dit een wat oudere observatie of hebben trambestuurders een slecht korte termijngeheugen?
nel
-2-  nel:
geen idee wanneer dit offensief waarover Suffie het heeft is gestart en/of dat het nog loopt, maar vandaag om 19.00 uur reed ik op mijn fiets door de Spaarndammerstraat. De bus die door deze straat reed (30 km buurt) reed hier met een vaart van 50 km doorheen. Ongelooflijk. Regelmatig rij ik over de Fred.Hendrikstraat en ook daar heeft ter hoogte van het Hugo de Grootplein de tram een vaart van minimaal 50/60 km. Ik heb ooit eens gehoord dat ze van halte tot halte een bepaalde tijd moeten halen. Werkelijk ongehoord. Zeker als je je beseft dat de remsnelheid hoog is met dit soort logge vervoermiddelen. Vooral in de avonduren zijn het aanstormende en door denderende monsters. Ik hoop dus dat het offensief niet eenmalig is geweest.
Arnoud de Jong
Er bestaan twee rapporten van de Raad voor de Transportveiligheid waarin indringend op de grote gevaren van trams in de stedelijke omgeving wordt gewezen. Voor het GVB is dit kennelijk geen aanleiding om strikte maatregelen te nemen om de risico's zo beperkt mogelijk te houden.
Waarom zouden ze ook? Bij dodelijke ongevallen of ongevallen met zwaar lichamelijk letsel die zijn veroorzaakt door trams procedeert men op kosten van de gemeenschap onbekommerd door tot aan de Hoge Raad, over de rug van de slachtoffers. Lachende derden zijn natuurlijk de dure advocaten die het GVB en het Verzekeringsbedrijf Amsterdam kunnen inhuren en die ongeremd hun zakken kunnen vullen.
Ik ken een voorbeeld van zéér nabij: in 1995 aangereden door tram, zwaargewond, de procedure heeft zich tot op heden (!) voortgesleept tot aan de Hoge Raad. Dus al bijna tien jaar!
Toevallig hoorde ik vanavond nog een geval: een jongen (voetganger) die op het Leidseplein door een tram met hoge snelheid is doodgereden. Niet overdag, maar 's nachts, op een moment dat er al geen trams meer hóórden te rijden! De bestuurder wilde kennelijk nog even snel naar de remise. Ook hier: het GVB stort zich in de eindeloze juridische procedure in plaats van het slachtoffer gewoon schadeloos te stellen. Maar men is bang voor jurisprudentie.
Geen wonder: met dergelijke onverantwoord gedrag is er alle reden om daarvoor bang te zijn.
Er is altijd alle aandacht voor de moeilijke omstandigheden waarin trambestuurders in de grote stad moeten rijden. Terecht, want het is ook niet makkelijk.
Maar nu moet er maar eens ruim aandacht zijn voor de andere kant van het verhaal: dat van de slachtoffers en de ronduit schandelijke manier waarop er niet alleen fysiek, maar ook juridisch nog een keer over hen wordt heengedenderd!
PS: ik weet niet hoe het bij de huidige Combino's is, maar daarvoor zat er nooit een tachograaf in een tram. Want dat komt het GVB natuurlijk veel beter uit.
Jochem Floor
-4-  Jochem Floor:
Wat ik me afvraag: worden er wel eens trambestuurders strafrechtelijk vervolgd na een aanrijding? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Bij vrachtwagenchauffeurs is dat tamelijk gebruikelijk. Fietser in de dode hoek doodgereden = vervolging. Vaak genoeg gevolgd door een veroordeling ook. Weet iemand hoe dat zit?
Suffie
-5-  Suffie:
@Jochem: ja, dat gebeurt.
Dr.D
-6-  Dr.D:
De tram heeft altijd voorrang.
Het is triest gesteld met de verkeerskennis.
Dat is het probleem...
Arnoud de Jong
Als het zo simpel was zouden er niet vele juridische procedures lopen over tramongevallen. Bovendien gaat dit stuk over snelheidsovertredingen van trams. Blijkbaar is eveneens het triest gesteld met de verkeerskennis van de trambestuurders. Dus kijk jij maar uit met je fietsie! ;-)
Dr.D
-8-  Dr.D:
Juridische procedures zijn advokatenspelletjes...
En waarom denk je dat er zoveel achteruikijkspiegels
aan de 'fietsies'hangen???

eh,eh
Suffie
-9-  Suffie:
Dr.D spreekt ons toe in code....
Dr.D
-10-  Dr.D:
Okee... de letter 't' vergeten...
Margriet
-11-  Margriet:
Het zijn niet alleen de trams maar ook de bussen. Bij trams heb je in ieder geval het voordeel dat ze op de rails blijven, ze kunnen dan wel te hard rijden (leuk joh, dan trillen de ruiten zowat uit m'n huis, lachuh) maar ze maken geen rare slingers.
Jochem Floor
-12-  Jochem Floor:
@ Suffie:
Ik hoop dat je het antwoord op de volgende vraag eveneens kent. Wordt het GVB terzake van die ongevallen eveneens vervolgd? Op beschuldiging van dood door schuld?

Ter toelichting het volgende: naar mijn idee past hier enig begrip voor de trambestuurders. Zij worden er op uitgestuurd met de opdracht een rijschema aan te houden. Bij tijd en wijle is dat volledig onmogelijk vanwege de verkeersintensiteit in en rond het centrum. En bij mijn weten wordt er door het GVB bij het vaststellen van de rijtijden weinig tot geen rekening gehouden met de verkeersdruk in de stad.
Dr.D
-13-  Dr.D:
Ook is de stratenkennis van de gemiddelde tramchauffeur laag.
Ze doen maar wat en hebben treintjes op zolder...
Ikke
-14-  Ikke:
TRAM 14 IS DE BESTE!!! LOVE FOREVER!!!!
yanny scutt
-15-  yanny scutt:
Ikke:

en de rest kan lekker stikke?!

Want tram 14 is verworden tot een soort race-monster. Ik kan het weten want ik heb hem dagelijks nodig. Er zijn gelukkig trambestuurders die wel weten hoe het hoort en daarom vallen 'de anderen' des te pijnlijker op! (heel vaak zijn dat uitzendburo medewerkers)

Op de kruispunten van de Burg. de Vlugt en Slotermeerlaan rijdt de 14 zo hard dat echt iedereen z'n adem zit in te houden. Af en toe zit er dan zo'n grappenmaker tussen die het dan ook nog leuk vindt om even op de rem te gaan staan.

Vandaag weer iemand onder de tram en ik ben dit jaar de tel kwijtgeraakt...

De GVB weg ben je ermee! lijkt mij een goede en treffende slogan...
amsterdamboy
-16-  amsterdamboy:
De enige “uitzendkrachten” op de tram zijn gepensioneerde trambestuurders die af en toe nog bijspringen als er tekort aan bestuurders is.
Ik rij zelf nooit op lijn 14, dus ik weet niet hoe het er daar aan toegaat. Ik weet wel dat het een hele lange lijn is. Op een lange lijn kan een hoop gebeuren. misschien hebben ze vaak vertraging of zo en proberen ze dat daar in te halen.
Misschien zou je het eens moeten vragen aan zo'n bestuurder....
yanny scutt
-17-  yanny scutt:
amsterdamboy, je bent een schat en ik denk dat jij een heel goede trambestuurder bent! (en daar willen we nog veeeel meer van!)

Ik ken veel trambestuurders en conducteurs -juist omdat ik zo'n kwek ben- en die zijn helemaal niet zo tevreden met het beleid van het GVB hoor. En de eerste vrijwilliger moet ik nog tegenkomen!
amsterdamboy
-18-  amsterdamboy:
Dankje, Yanny.
Tja, klagen over GVB (als werkgever) is niet zo moeilijk, dat kunnen we allemaal. Natuurlijk is niet alles perfect, maar ik heb voor veel beroerdere werkgevers gewerkt (in de horeca). Ik vind mijn werk heel leuk en ik ben tevreden over mijn werkgever.
Over vrijwilligers gesproken. Er zijn een paar tram-hobbyisten, die naast hun vrijwillige werkzaamheden op de museumtramlijn, ook af en toe op gvb lijnen rijden. Daar krijgen ze dan wel voor betaald, maar ze doen het vooral omdat ze houden van tramrijden.
Maar ja we dwalen te veel af van het onderwerp vrees ik, het ging tenslotte over de Marnixstraat. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde al voor de de Vluchtlaan.
Ikzelf heb een paar weken geleden op lijn 3 gereden en ik durf in dat deel van de Marnixstraat niet eens hard te rijden. Het is een onoverzichtelijke verkeerssituatie en er is weinig ruimte.
De Combino trams worden tegenwoordig op steeds meer plaatsen in de stad automatisch begrensd, waardoor de bestuurder simpelweg niet te hard kan rijden omdat de tram dan vanzelf (nogal hard) afremt. bv 50 op de overtoom, 20 in de leidsestraat 40 op de Willemsparkweg. Op de oudere trams is dit helaas niet mogelijk, maar daar zijn er niet zo veel meer van.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.