Home > > Klantvriendelijk parkeerproduct

Klantvriendelijk parkeerproduct

Van de site van de stadsdeel Amsterdam-Centrum plukte ik het vergaderstuk 24 februari 2005-5b over de Raadsvoordracht over een klantvriendelijker gebruik van de wielklem in de Amsterdamse binnenstad. Ik ben benieuwd wat een klantvriendelijke wielklem zou kunnen inhouden? Koffie en koekje erbij als je met je rooie kop, woedend je klem komt betalen? Geestelijke nazorg bij het betaalkantoor? De Opstapper die je heen en terug naar je auto brengt?

De publicatie van acht pagina’s is niet echt lekker proza om te lezen. Ik geef het bijna op als ik op pagina 2 de zin ‘Sinds de invoering van de klem is de verbetering van parkeerproduct in zijn totaliteit dus sterk verbeterd’ lees. Uiteindelijk wint mijn nieuwsgierigheid het van mijn weerzin: wat voor klantvriendelijk konijn tovert het stadsdeelbestuur uit de hoge hoed?

Ik vat de argumentatie even – heel kort door de bocht – samen: de wielklem handhaaft het parkeerbeleid. Het parkeerbeleid bestaat uit het ontmoedigen van het bezoeken van de binnenstad met de auto. Door de hoge parkeertarieven willen die bezoekers ofwel heel kort blijven met hun auto, ofwel komen ze met het openbaar vervoer of de fiets. De wielklem zorgt er voor dat de geklemde automobilist eerst zijn boete moet betalen voordat de wielklem verwijderd wordt en zich wel twee keer bedenkt voordat hij weer met de auto naar de binnenstad komt. Als er geen klemmen meer gezet worden, maar bonnen worden uitgedeeld, is de dwang om die bonnen ook te betalen er niet en neemt de parkeerdruk toe, want omdat die bonnen niet betaald worden, wordt er slechter gehandhaafd.

Hier ontgaat me in ieder geval iets. Waarom zou iemand die een bon heeft gekregen niet tot betaling gedwongen kunnen worden? Als ik mijn belastingen niet betaal, dan komt er een deurwaarder, ook als het om een bedrag van maar 50 euro gaat. Waarom kan dat niet bij parkeerbonnen? Als je zoiets goed automatiseert, moet dat probleem toch op te lossen zijn. Hier lees ik echter niks over. Het innen van het geld schijnt een probleem te zijn.

De wielklem kan volgens het stadsdeelbestuur dus niet worden afgeschaft, omdat met het uitdelen van parkeerbonnen het parkeerproduct niet meer afschrikwekkend genoeg is. Het konijn van het bestuur is de deelklem. De deelklem bestaat hieruit dat er nog wél geklemd wordt, maar zo’n 60% minder. Er rijden minder klemzetters rond, als ik het goed begrijp, dus de kans op een wielklem is kleiner. Klantvriendelijker? Hoezo? Die wielklem blijft even onvriendelijk. Er is wel een veel grotere kans op een bon, maar die schijn je toch niet te hoeven betalen. Een autovrij centrum, dat lijkt me wel wat.


drie reacties op "Klantvriendelijk parkeerproduct"

Suffie
-1-  Suffie:
Het grote geheim heet ‘lik op stuk’.. Iemand die accuut met zijn ‘misstap’ wordt geconfronteerd zal veel eerder geneigd zijn om zich iets van de sanctie aan te trekken, dan iemand die na een week of wat eens een acceptgiro in de bus krijgt. Bovendien is het niet alleen het geldbedrag dat prikkelt, maar vooral ook het absoluut onbruikbaar zijn van de automobiel…
Hans Frederiks
-2-  Hans Frederiks:
@Suffie: Maar de vraag is: is het nu klantvriendelijker geworden? Ik dacht van niet. Als je de wielklem afschaft, echt afschaft dus, dan moet je misschien andere sancties bedenken, die vergelijkbaar zijn met het lik-op-stukbeleid. Hogere boetes? Strafpunten op het rijbewijs, dat je bij teveel strafpunten op een gegeven moment kwijt kunt raken? Verder zou je natuurlijk al meteen de volgende dag een acceptgiro in de bus moeten hebben, die flink veel hoger is dan de boete die je op de dag van de parkeerbon bij een betaalkantoor had kunnen betalen. Er is van alles te verzinnen. Geen auto’s de stad in is daarvan de uiterste consequentie.
Daan
-3-  Daan:
Het eenvoudige antwoord is, dat enkel werken met boetes en acceptgiros veel te veel administratieve kosten met zich meebrengt. Je ideeën over deurwaarders etc. zijn allemaal heel leuk en wel, maar de betaling van boetes na streven kost een aardige duit. En dat voorkomt de gemeente met de wielklem. Er wordt namelijk onmiddelijk betaald. Er hoeft niets administratief bijgehouden te worden.
Wat betreft de klantvriendelijkheid: de gemeente wil met de afname van het aantal wielklemmen een goed gebaar maken naar de automobilist, en dit noemen ze "klantvriendelijker". What's in a name...

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.