Van de site van de stadsdeel Amsterdam-Centrum plukte ik het vergaderstuk 24 februari 2005-5b over de Raadsvoordracht over een klantvriendelijker gebruik van de wielklem in de Amsterdamse binnenstad. Ik ben benieuwd wat een klantvriendelijke wielklem zou kunnen inhouden? Koffie en koekje erbij als je met je rooie kop, woedend je klem komt betalen? Geestelijke nazorg bij het betaalkantoor? De Opstapper die je heen en terug naar je auto brengt?
De publicatie van acht pagina’s is niet echt lekker proza om te lezen. Ik geef het bijna op als ik op pagina 2 de zin ‘Sinds de invoering van de klem is de verbetering van parkeerproduct in zijn totaliteit dus sterk verbeterd’ lees. Uiteindelijk wint mijn nieuwsgierigheid het van mijn weerzin: wat voor klantvriendelijk konijn tovert het stadsdeelbestuur uit de hoge hoed?
Ik vat de argumentatie even – heel kort door de bocht – samen: de wielklem handhaaft het parkeerbeleid. Het parkeerbeleid bestaat uit het ontmoedigen van het bezoeken van de binnenstad met de auto. Door de hoge parkeertarieven willen die bezoekers ofwel heel kort blijven met hun auto, ofwel komen ze met het openbaar vervoer of de fiets. De wielklem zorgt er voor dat de geklemde automobilist eerst zijn boete moet betalen voordat de wielklem verwijderd wordt en zich wel twee keer bedenkt voordat hij weer met de auto naar de binnenstad komt. Als er geen klemmen meer gezet worden, maar bonnen worden uitgedeeld, is de dwang om die bonnen ook te betalen er niet en neemt de parkeerdruk toe, want omdat die bonnen niet betaald worden, wordt er slechter gehandhaafd.
Hier ontgaat me in ieder geval iets. Waarom zou iemand die een bon heeft gekregen niet tot betaling gedwongen kunnen worden? Als ik mijn belastingen niet betaal, dan komt er een deurwaarder, ook als het om een bedrag van maar 50 euro gaat. Waarom kan dat niet bij parkeerbonnen? Als je zoiets goed automatiseert, moet dat probleem toch op te lossen zijn. Hier lees ik echter niks over. Het innen van het geld schijnt een probleem te zijn.
De wielklem kan volgens het stadsdeelbestuur dus niet worden afgeschaft, omdat met het uitdelen van parkeerbonnen het parkeerproduct niet meer afschrikwekkend genoeg is. Het konijn van het bestuur is de deelklem. De deelklem bestaat hieruit dat er nog wél geklemd wordt, maar zo’n 60% minder. Er rijden minder klemzetters rond, als ik het goed begrijp, dus de kans op een wielklem is kleiner. Klantvriendelijker? Hoezo? Die wielklem blijft even onvriendelijk. Er is wel een veel grotere kans op een bon, maar die schijn je toch niet te hoeven betalen. Een autovrij centrum, dat lijkt me wel wat.
drie reacties op "Klantvriendelijk parkeerproduct"
Wat betreft de klantvriendelijkheid: de gemeente wil met de afname van het aantal wielklemmen een goed gebaar maken naar de automobilist, en dit noemen ze "klantvriendelijker". What's in a name...