Wat opvalt bij het lezen van dat stuk, is dat er nog zo weinig geregeld is. En dan gaat het niet over de kleur van de lantaarnpalen, de vorm van de bankjes of de kwaliteit van de straatstenen, maar over veel essentiëlere dingen.
Onder het kopje 'Aandachtspunten bij het ontwerpproces' worden een paar onderwerpen aangestipt waarvan je zou denken dat die al jaren geleden zijn vastgesteld:
"Met het gereedkomen van de lijn zal het bovengrondse tramverkeer op zijn minst aanzienlijk afnemen. En zullen tramhaltes worden verplaatst naar locaties boven op de stations. Wat betekent dat? Hebben we dan bijvoorbeeld nog vrije trambanen nodig? Zijn alle plaatselijke spoorverdubbelingen en lussen nog nodig?"
Of even later over fietsenstallingen:
"Bovengronds valt er misschien ook veel ruimte uit te sparen door die stallingen deels ondergronds te maken, waarbij aansluiting kan worden gezocht met de ondergrondse delen van de metro-ingangen."
Dat weet men dus nog niet. Bij het beramen van de Noord-Zuidlijn is niet meteen berekend hoeveel tramritten kunnen vervallen en hoeveel trambanen er dan nog nodig zijn? En die fietsenstallingen, als die ondergronds moeten komen, waarom zijn die dan niet meteen in de plannen opgenomen? Het bovengrondse deel van de Noord-Zuidlijn wordt straks opgeleverd als een nieuwbouwwoning die nog helemaal door de bewoners - in dit geval de stadsdelen Centrum en Oud-Zuid - moet worden ingericht.
Ieder voor zich?
De makers van het discussiestuk van de PvdA zien het liefst een grootse aanpak, waarbij een boulevard ontstaat die vanaf het CS liefst doorloopt in de Ferdinand-Bolstraat. Jammer dan ook dat het stuk zo vanuit het Centrum is geschreven. Weliswaar met als doel ook Oud-Zuid "indien zij daarin bewilligen" zoveel en zo snel mogelijk bij de planning te betrekken, maar meeschrijven mochten ze blijkbaar niet. Het zou de diverse partijen en stadsdeelbestuurders sieren, wanneer ze bij dergelijke stadbrede projecten direct voor een deelraadoverschrijdende aanpak zouden kiezen.
Eigenlijk schandalig dat men vanaf de start van project NZ-Lijn niet over een infirchting Openbare Ruimte heeft nagedacht. Ik ben met je eens dat niet alleen het stadsdeel Centrum hier mee aan de slag moet gaan. Ik mis ontwerpers, stedebouwkundigen, planologen etc.etc. Is er nog hoop?