“Linkse symboolpolitiek” en “flauwekul” noemt onze verkeerswethouder Van der Horst (VVD) de pogingen van de Nijmeegse gemeenteraad om SUV’s, jeeps en andere terreinwagens uit de binnenstad te weren. En dat is dan weer een rechtse reflex, zou ik zeggen. Want goede argumenten voor zo’n verbod zijn er natuurlijk genoeg, maar daar heb ik Van der Horst nog niet over gehoord.
Vorige week toonden de kranten satellietfoto’s van de luchtvervuiling boven Europa. De Randstad lichtte op als een felrode puist in een ontstoken gezicht. Nergens ter wereld is de concentratie schadelijke stikstofoxyden zo hoog als hier.
Dan kun je, zoals de Nijmeegse Jeeprijder Bas Neienhuijsen, wel achteloos je schouders ophalen over de uitstoot van je auto (“Inderdaad, deze Jeep drinkt wat meer dan een Suzuki Alto, maar dat is mijn eigen keuze”), maar daarmee maak je een grote denkfout.
Het is misschien Bas’ eigen keuze om in zijn “puur genot” vol “luxe” en “leer” rond te rijden, maar het is niet mijn eigen keuze om – op de fiets – de verstikkende walmen van zijn ego op te snuiven. En het is ook niet aan Bas om te bepalen dat mijn kinderen langzaam moeten sterven aan de luchtvervuiling, of iets sneller onder de malende banden van zijn tweetonner. Bij ongelukken met terreinwagens vallen namelijk drie keer meer dodelijke slachtoffers dan bij ongelukken met andere auto’s.
Dat Bas geen moment stilstaat bij de implicaties van zijn “eigen keuze”, illustreert treffend waarom zijn auto in de volksmond bekend staat als “aso-bak”.
Amsterdam loopt meestal voorop als het om trends gaat. Al jaren geleden verschenen de eerste terreinwagens in Oud-Zuid en in de Bijenkorffile. In andere, nog hippere streken, zoals Londen, Parijs en Californië, wordt al heel lang serieus nagedacht over het weren van de benzine slurpende bakbeesten. Misschien wordt het dus tijd dat Amsterdam zich, net als Nijmegen, eens in dat rijtje voegt. Van der Horst heeft wellicht gelijk als hij – net als veel juristen – zegt dat tegen de aso-bakken op gemeentelijk niveau weinig te ondernemen is zolang ze niet bij wet worden verboden. Maar dan zou hij zich bij minister Peijs voor zo’n verbod moeten hardmaken: de veiligheid en de leefbaarheid in de grote steden zijn immers in het geding.
Benzine is duur en dat is dus inderdaad zijn keuze. De vervuiler betaalt, zo werkt het toch?
Wat veiligheid betreft heb ik niet zo veel ervaring met SUVs. Wel met bedrijfs- en taxibusjes. Die rijden asociaal en gevaarlijk voor mij als fietser. Dan mag je die van mij ook verbieden. Kan dat?