Gisteren liep ik toevallig tegen de fototentoonstelling op van Iamsterdam. In het fotomuseum Foam zag ik een groot aantal foto's naar aanleiding van de promotiecampagne die Amsterdam in de wereld weer 'op de kaart moet zetten'.
IK zag foto's van mannen in pak, oudjes die aan het vechtsporten zijn en blije allochtonen op de bank. Allemaal zo voorspelbaar en zo gezichtloos, zo blij en kritiekloos, dit is helemaal geen Amsterdam.
Waar zijn de Krakers van de stad, de graffity-spuiters, de slikkers? Ik mis de Hells Angels, de dubbelparkeerders, de zwartkijkers en de plakkers. Waar zijn de hooligans en kutmarokkanen? Kortom, ik mis de rafelranden van de stad. De mensen die de stad kleur geven, en Amsterdam mede maken tot wat Amsterdam nu is, positief en negatief.
De tentoonstelling geeft een aardig beeld hoe de beleidsmakers de stad graag zouden zien: saai en kleurloos, burgerlijk en zonder enige vorm van spanning of een smetje. Daarom lanceer ik de campagne IamsterdamToo, met en over alle mensen die uit de boot dreigen te vallen. Laten we de toeristen een echte indruk geven van Amsterdam, niet door reclamemakers, maar door Amsterdammers zelf.
(Wordt vervolgd)
zeven reacties op "IamsterdamToo"
Misschien is het leuk om een reportage te maken over jouw nieuwe campagne in het programma Kort Amsterdams van AT5.
Interesse? Bel 020-5551131
Als bijna half-amsterdammer kijk ik nog met een frisse blik…