Jaren geleden werd in Amsterdam een referendum gehouden over een autoluwe binnenstad. Daar heb ik toen vóór gestemd en de meeste Amsterdammers met mij. Naief als ik ben leefde ik in de veronderstelling dat men daarna zoveel mogelijk vrachtwagens, touringcars en auto's de toegang tot het centrum zou ontzeggen. Alleen de auto's van de bewoners er nog in, dat leek mij redelijk. Sluwe stadsbestuurders hebben de uitslag echter vertaald in het alom gehate stelsel van betaald parkeren. Niemand is daar volgens mij gelukkig mee, behalve de gemeentekas.
Het zal de eeuwige strijd zijn met de plaatselijke middenstand, het sparen van de kool en de geit. De neringdoenden in Amsterdam lijden namelijk chronisch aan het misverstand dat hun handeltje op de fles gaat wanneer je er niet met de auto bij kunt. De geschiedenis bewees hun ongelijk al bij de Kalverstraat, de Leidsestraat en de Ferdinand Bol, maar ze laten zich nog steeds niet overtuigen door de realiteit.
Het resultaat is een auto- en parkeerbeleid zonder eenduidige visie. In een stad als Groningen zie je die visie wèl. Ook in Groningen zal niet iedereen er blij mee zijn, maar het beleid is tenminste duidelijk zichtbaar. Zo hoort dat: op straat kunnen zien hoe het beleid is. In Amsterdam klungelen we maar wat, hinken wij op meerdere gedachten. Zo kan het gebeuren dat de stad nog steeds vol blik staat ondanks de peperdure parkeerplaatsen. De reeds aanwezig parkeergarages zijn zelf nauwelijks bereikbaar en zijn zelf nogal eens de oorzaak van files.
Nu hebben wij weer de kwestie van het opnieuw opengraven van enkele grachten (zie ook: Open de straat en Grachten open, of toch maar niet). Kandidaat zijn de Westermarkt en de Elandsgracht. En ook hier heeft men het nutteloze idee om er direct maar een parkeergarage onder te maken. Nutteloos omdat het opnieuw een vrijwel onbereikbare parkeergarage zal zijn. Bovendien is er in dat gebied reeds een parkeergarage (Europarking).
Door het schimmige parkeerbeleid beginnen ondernemers in de binnenstad ook weer allerlei krankzinnige dingen te roepen. Zo vond onlangs directeur Leo Burgers van Holland Casino dat er maar een parkeergarage onder het Vondelpark moest komen. Dat kwam 'de bereikbaarheid van de binnenstad' ten goede, zo vond hij. Hij zei 'binnenstad', maar bedoelde uiteraard Holland Casino. Alweer: ook hier is al een parkeergarage (Mariott hotel), op nog geen vijftig meter van datzelfde Vondelpark.
Dat krijg je er nu van als je als gemeente onduidelijk bent. Zeg nu gewoon: binnen een bepaalde cirkel kom je er gewoon niet in met de auto, tenzij je daar een woning of een winkel hebt.
Maak duidelijke en grote parkeervoorzieningen aan de rand van de stad. Maak korte metten met al dat gezwets over 'bereikbaarheid', want onze binnenstad is niet bereikbaar met de auto.
Trek je nu eens niets aan van dat geleuter dat Amsterdam een museum wordt als je de auto eruit schopt, want de moderniteit van een stad hangt natuurlijk niet af van de hoeveelheid auto's die erin rondrijdt. Integendeel zou ik zeggen.
Laat de trams een bussen 's avonds gerust een uurtje langer rondtuffen, dan kunnen we nog eens lekker doorzakken zonder op de tijd te hoeven letten. Kortom: durf eens wat, doe eens echt modern!
Reageer op "De moderne stad"