Digitale Buurtschouw
Een buurtschouw. Niet iets waar ik warm van word en al zeker niet iets om mijn vrije avond aan te besteden. Ik zie klagende, overwegend grijze buurtbewoners voor me die urenlang doorzeuren over een stoeptegel waarover zij gevallen zijn. Nee, dank je.
Gelukkig woon ik in een stadsdeel dat mij telkens weer blijft verbazen. Had ik vorige maand nog meteen een prullenbak voor de deur op het moment dat ik erom vroeg, dit keer komt goed nieuws me tegemoet via de tweewekelijkse Stadsdeelkrant.
In de Stadsdeelkrant staat niet alleen dat de website van het
stadsdeel Amsterdam Oud Zuid vernieuwd is, maar ook wordt de eerste proef met een digitale buurtschouw aangekondigd.
De IJsbaanpadbuurt bijt het spits af. Via een eenvoudig mailformulier kan de bewoner opmerkingen, wensen, klachten en ideeën kwijt over de openbare ruimte. De inzending wordt meteen zichtbaar voor de rest van de lezers en ook kan er op elkaar worden gereageerd. Door het stadsdeel wordt beloofd dat aan de ‘makkelijk oplosbare knelpunten’ binnen een maand iets wordt gedaan.
Het is jammer dat er nog maar weinig inzendingen zijn – het idee moet duidelijk meer bekendheid krijgen. Ook mis ik een manier waarop ik mij aan kan melden zodat ik weet wanneer mijn buurt aan de beurt is. Maar ik prijs de gedachte dat steeds vaker ook via de digitale weg geprobeerd wordt mensen te bereiken.
Ik vraag me af of Oud Zuid het eerste stadsdeel is dat een digitale buurtschouw uitprobeert, of zijn de andere stadsdelen hiermee ook al begonnen?
Hoewel ik niet diréct een reactie verwacht had, kwam er tóch binnen 2 dagen een bericht van het stadsdeel Centrum op een door mij toegezonden mail.
“Dank voor de door u ingezonden foto’s en positieve bijdrage. Een noodreparatie aan het fietspad zal binnen enkele dagen uitgevoerd worden”
Zo kan het dus ook, Hulde!