Home > > Parkeren vanaf 2005

Parkeren vanaf 2005



Parkeren in Amsterdam: nu nóg duurder!
Vanaf 2005 kost het parkeren van je auto op sommige plaatsen in de stad 4,20 euro (lees: 10 gulden) per uur. De stadsdelen zullen dan zelf mogen beslissen op welke plaatsen zij dit hoge tarief laten gelden. Bovendien worden zij zelfs financieel beloond als zij dit hoge tarief gaan voeren.
(bron: amsterdam.nl)

Ik heb geen auto. Het zal mij een zorg zijn hoe duur parkeren is. Van mijn part wordt de hele binnenstad autovrij, heerlijk. Het nieuwe beleid zal hopelijk de grote stroom provincie-auto’s op zondag doen verminderen. De plannen klinken niet slecht. Sterker nog: ik ben zelfs zeer te spreken over één onderdeel van het nieuwe parkeerbeleid.
De enige momenten dat ik te maken krijg met de belachelijke parkeertarieven, is als ik bezoek heb dat met de auto komt.
Daarom pleit ik al jaren voor een bezoekersvergunning voor bewoners. Zodat ik tegen een goedkoper tarief mijn vrienden in mijn rustige straat (ver weg van het te drukke centrum) kan laten parkeren.

Wethouder Mark vd Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur / VVD) denkt met mij mee (even wat goed nieuws in bange dagen). Vanaf 2005 kunnen stadsdelen als het aan hem ligt kraskaarten uitdelen aan hun bewoners. Met deze kraskaart kunnen de bezoekers dan voor de halve prijs parkeren. Goed nieuws! De binnenstad zal rustiger worden, de wijken eromheen vriendelijker voor mensen die er ook echt wat te zoeken hebben. Nu nog meer plekken zoals het Transferium voor mensen die echt naar het centrum willen en we zijn klaar.

In juli wordt het voorstel in de gemeenteraad behandeld. Ik ben voor. Wat u?

zeventien reacties op "Parkeren vanaf 2005"

Thomas Schlijper
-1-  Thomas Schlijper:
4,20 per uur? Prima. Maar voor zo’n bedrag wil ik wel service. En dat betekent dat alle betaalautomaten het moeten doen, zowel met munt als chip, en wanneer de dichtstbijzijnde paal stuk is, zou de betalingsverplichting moeten vervallen. Bovendien moet het IQ van de controleurs omhoog: het is een keer gebeurd dat ik geklemd werd terwijl ik bij de betaalautomaat m’n kaartje stond te trekken. Tegen zoveel onrecht ben ik niet opgewassen. En een laatste puntje: de volgorde en de kleur van de knoppen op de betaalpalen zijn zwaar onlogisch. Je zou verwachten dat je met de bovenste knop moet beginnen, maar nee: eerst de middelste, dan de onderste en dan de bovenste ofzoiets. En als je het niet snapt is er wel een uitleg, maar probeer ’s nachts maar eens het verschil tussen een blauwe en groene knop te zien.
Oja, als je wil melden dat de betaalpaal stuk is, moet je minutenlang naar een bandje luisteren voor dat je het nummer van de automaat kan doorgeven. Dat moet anders.
Kortom: autorijders een beetje uitmelken mag (er komen meer plekken vrij, dus da’s wel fijn), maar geef er wel iets voor terug. Anders is het alleen maar frustrerend.
stefan kleintjes
-2-  stefan kleintjes:
Waarom zou je provinciaaltjes weren uit de binnenstad met hoge parkeertarieven en het jouw bezoek voor half geld aantrekkelijk maken om toch maar met de auto te komen? Ook de wat rustiger wijken buiten het centrum moesten veel autoluwer zijn!
Merel Roze
-3-  Merel Roze:
Stefan, ik denk dat je zo’n kraskaart als bewoner aan moet schaffen en dat je dus voorzichtig zult zijn met gebruiken. Dus dat dat relatief weinig auto’s oplevert.

Ik zal iedereen overigens nog steeds zoals ik nu ook doe adviseren om met het openbaar vervoer te komen. Zo’n kraskaart is er voor de uitzonderingen.
odette
-4-  odette:
In Nijmegen hebben mijn ouders zo’n kaart waarmee bezoek voor veel minder mag. Die leg je achter je voorruit: ik ben bezoek van….en dan betaal je in de parkeermeter tegen bezoekerstarief. Best handig hoor.
stefan kleintjes
-5-  stefan kleintjes:
Odette, leg mij het verschil eens uit tussen een bezoeker die met de auto bij jou komt en een bezoeker die met de auto de stad ingaat…
piet
-6-  piet:
Wat ze beter eens kunnen doen, is de prijs van parkeervergunningen een beetje gelijktrekken met die van parkeertickets.

Ik stel me zo voor dat een korting van 90% op de parkeertarieven heel erg oke is, voor de bewoners van Amsterdam. En dat zou dus betekenen dat een parkeervergunning pakweg 16 uur x 26 dagen x 4 euro = 1664 euro x 10% = 166 euro per maand, of 498 euro per kwartaal zou gaan kosten.
Verbal Jam
-7-  Verbal Jam:
Ik zie de illegale kraskaartenhandel reeds opbloeien.
Pietje Positief
-8-  Pietje Positief:
Ik woon midden in het centrum van Amsterdam en adviseer m’n bezoek om gebruik te maken van het transferium. Dat werkt perfect. Het zogenoemde Transferanten-tarief (inclusief de twee gratis metro-retourtickets) bedraagt € 5,50 voor de eerste 24 uur, dat is toch geen slecht aanbod.
Werner Toonk
-9-  Werner Toonk:
Merel,

Mooie conclusie dat Van der Horst met je mee denkt. Dat doet ‘ie inderdaad. Wel op aangeven van de stadsdeelbestuurders overigens. Tijdens een aantal bijeenkomsten waar vrijwel alle stadsdeelbestuurders met parkeren in hun portefeuille bij elkaar waren, is er gediscussieerd over wat wij graag op de menukaart zouden willen hebben. Die kraskaart is een van de dingen, vrijheid bij het bepalen van tarieven voor parkeervergunningen en de mogelijkheid om een zogenaamd B+ tarief in te voeren zijn twee andere. De eerste twee heeft Van der Horst overgenomen, de laatste nog niet. Het lijkt er echter op dat er in de gemeenteraad een meerderheid is die een B+ tarief steunt. Met zo’n B+ tarief kunnen we (in Oud-West en andere stadsdelen rondom het centrum) het prijsverschil met het centrum kleiner maken, waardoor de overlast van bezoekers die in het centrum moeten zijn hopelijk verkleind zal worden – en als het even kan de transferia langs de ring meer gebruikt worden.

Zo’n kraskaart lijkt een prima alternatief om een beperkt aantal keer per jaar bezoekers te kunnen ontvangen die tegen gereduceerd tarief kunnen parkeren. Hoewel een aantal bestuurder dit volstrekt niet zag zitten, is het toch gelukt om het in de menukaart te krijgen. Het is immers geen verplichting voor de stadsdelen, maar een keuze. Meer vrijheid, en daar lijkt niemand tegen te kunnen zijn. Harde randvoorwaarde bij zo’n kraskaart is wel de fraudebestendigheid. Bedenk dat het met de hoge parkeertarieven in Amsterdam heel aantrekkelijk is om met zo’n kraskaart te frauderen. Ik zie daarbij nog wel de nodige complicaties en verwacht eerlijk gezegd niet dat die kaart er in 2005 ook al is. Maar de tijd zal het leren. Zelf heb ik overigens ook geen auto, maar een deelauto: http://www.greenwheels.nl..

Zie over de menukaart trouwens ook http://www.wernertoonk.nl/tekst/zoeken.a..
b verboek
-10-  b verboek:
Meneer/ mevrouw,

Op bezoek gaan bij familieleden in AmsterdaM!
De bezoekersvergunning zou er komen. In juli zou gestemd worden. Is er al een oplossing
don
-11-  don:
het is allemaal geld klopperij, je kan geen normaal bedrijf hier vestigen want een vergunning duurt 5 jaar , gewoon belachelijk!!!! Laat die gasten een groot hok maar genaamd gerage voor alle bewoners voor een normaal tarief !!
willem
-12-  willem:
Amsterdam met zijn achterlijk hoge parkeertarieven, waar bijna niemand meer zomaar even op bezoek wil komen.

Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.
Hietje
-13-  Hietje:
Kom dan naar Almere!!!!!
laura
-14-  laura:
Hallo ik wilde even iets vragen.Ik woon in de reinier Cleaszen straat en daar zijn ook parkeerplaatsen en als ik bezoek van buiten amsterdam krijg wat moeten ze dan betalen per uur.Zelf rij ik geen auto en doe alles per fiets want de prijzen zijn abnormaal hoog.Kunt U me dat zeggen wat de prijs is per Uur op een zaterdag?? groetjes van laura
Lidia
-16-  Lidia:
@Laura. Kijk even buiten op een parkeer betaalautomaat. Staat alles op.
nero
-17-  nero:
EVEN REAGEREN OP DIT VERHAAL.
Ik heb geen auto. Het zal mij een zorg zijn hoe duur parkeren is. Van mijn part wordt de hele binnenstad autovrij, heerlijk. Het nieuwe beleid zal hopelijk de grote stroom provincie-auto’s op zondag doen verminderen. De plannen klinken niet slecht. Sterker nog: ik ben zelfs zeer te spreken over één onderdeel van het nieuwe parkeerbeleid.
De enige momenten dat ik te maken krijg met de belachelijke parkeertarieven, is als ik bezoek heb dat met de auto komt. OHHH, ALS HET DICHTBIJ KOMT IS HET OPEENS WEL BELACHELIJK !!
Daarom pleit ik al jaren voor een bezoekersvergunning voor bewoners. Zodat ik tegen een goedkoper tarief mijn vrienden in mijn rustige straat (ver weg van het te drukke centrum) kan laten parkeren.
IK, IK IK, LAAT MIJ RADEN,.. BAARD EN SNOR, GEITE HAREN SOKKEN MET SANDALEN. ! WAT EEN SUL!!

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.