Home > > Busje komt zo

Busje komt zo

Toen ik net in Amsterdam woonde - 6 jaar geleden -  was er veel waar ik aan moest wennen. Naast dat je niet, zoals we dat in de provincie doen, mensen op straat zomaar groet, en naast dat je niet altijd je vuilnis netjes in de prullenbak hoeft te gooien, was dat wel: De Bus.

Want de bus in de provincie Drenthe reed gemoedelijk en gezapig door het platte veenlandschap in de wetenschap dat de chauffeur toch alle tijd had: het zou niet minder regenen, de koeien zouden niet minder gemolken worden, de mest zou niet eerder weer over het land uitgestrooid worden.  

Maar misschien nog belangrijker: de weg was toch altijd leeg dus ruzie om als eerste een kruispunt over te mogen was niet nodig. Verder beschikt elke rechtgeaarde Noorderling over een fiets, en net zoals die niet bidt voor 'brune bon'n', weigert die ook koppig en stuurs te wijken voor slecht weer: regen, ijzel, sneeuw, hagel, sneeuwstormen, tornado's en bijbelse plagen ten spijt, hij klimt op die fiets. De bus is dus nauwelijks nodig, en de chauffeur heeft dan ook nauwelijks te maken met gehaaste en gestresste passagiers. Met de bus gaan was in Drenthe een gezellig dagje uit, een traktatie, een klein feestje voor jezelf.

Hoe anders is dat in Amsterdam: in een stad waarin de auto meer een liability dan een asset is en een fiets vaker dan een mes fungeert als aanvalswapen; in een stad waar uw auto nog vaker gekraakt wordt dan een willekeurig leegstaand pand in vijf jaar; in een stad waar uw fiets vaker gejat wordt dan dat u zich scheert (of uw naaste mannelijke compaan als u vrouwelijke lezer bent), in zo'n stad is de bus een vervoersmiddel bij uitstek. Hier wil men de bus pakken als men ergens moet zijn, en in Amsterdam moet iedereen altijd ergens zijn.

Het resultaat is dat de buschauffeurs zich vaak ook navenant gedragen. Natuurlijk zijn er soms saggernijnige en soms hele vriendelijke chauffeurs, uiterst beleefde en uiterst botte, maar in 1 ding verschillen ze nauwelijks: hun rijstijl. En hoewel ik ondertussen wel gewend ben aan die extreme sport die busrijden in de stad is, een sport waar je vaak meer blauwe plekken aan over houdt dan pak em beet, snowboarden of kickboksen, raken vrienden en kennissen van den verre altijd ontzet en geïrriteerd bij dat drukke en soms ook gevaarlijke gedoe.

Maar dat is allemaal niet nodig. Laatst stapte er bij Het Breed op buslijn 33 een basisschoolklas in. Ze waren van zins om bij te leren in Nemo: dan moet men dus inderdaad met de bus, en eruit bij de IJ-tunnel. Net een heel beweeglijk en wild stukje weg. Bij de eerste bocht rechtsaf begon het gegil: woooooowwwwwwwww! Daarna linksaf, scherpe bocht, weer:  whaaaa! Dan op volle snelheid de IJ-tunnel in: whieeeeeeeeee!

En terwijl ze schaterlachend uitstapten bedacht ik me: Die kinderen hebben gelijk. Ik mag me zelf gelukkig prijzen. Want elke keer als ik de 33 de stad in pak, mag ik gewoon gratis met de achtbaan!


acht reacties op "Busje komt zo"

Merel
-1-  Merel:
Haha!
Ik haat de bus, als rechtgeaarde Amsterdammer doe ik alles met de fiets of de benenwagen.
Elisabeth
-2-  Elisabeth:
Ik scheer mijn benen toch echt een stuk vaker, dan dat er een fiets van mij gejat wordt. Wanneer gaat dat misverstand over het jatten van fietsen nu eens de lucht uit? (Ik heb nog maar een gejatte fiets gehad in de 11 jaar dat ik nu in A’dam woon.)
I)akmuis
-3-  I)akmuis:
@ Merel: Ja, jij móet wel fietsen, ten bate van de ‘Op de fiets’-jes. ;-)
Simon
-4-  Simon:
Neem de fiets of de tram; de meeste Amsterdammers mijden de bus.
Maikel
-5-  Maikel:
In Noord rijden geen trams he
Als je het zo bekijkt is z'n noord/zuid lijn toch wel handig , dan is er eindelijk een alternatief om naar het centrum te gaan
thea
-6-  thea:
alternatief om naar het Centrum te gaan? Sorry, maar moet daar de hele Amsterdamse bevolking voor betaling en onnoemelijk veel plekken in de stad langdurig op z'n kop staan. Wedden Maikel, tegen de tijd dat de Metro gaat rijden zit jij allang met je gezin in Purmerend.
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
Trambestuurders zijn vaak beter, maar hebben er vaak genoeg ook een handje van om volle kracht te accelereren en vervolgens in de ankers te gaan. Wanneer trainen ze die lui nu eens te rijden met hete koffie tussen hun benen, in plaats van met een noodgang naar de koffie op het eindpunt te scheuren?
Dr.D
-8-  Dr.D:
Zolang de mensen bezuinigen op de fietssloten en het liefst
een slot van de Halfords kopen, die ondanks de lage prijs afschrikkend oogt, daar fop je geen fietsendief mee.

En saggernijnige chauffeurs???
eh,eh,eh

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.