Home > > Opdoeken

Opdoeken

Het grote reclamedoek rukt op, lees ik in de Volkskrant van woendag 4 februari. Het behangen van gevels en steigers met immense reclame-uitingen lijkt ook in Amsterdam door de gemeente geaccepteerd te worden. Formeel verkeert het project nog in een proefstadium, de kans is echter gering dat het geen doorgang gaat vinden. "Het is volledig geaccepteerd", aldus Cedric Boterman, directeur van Megamedium, marktleider op het gebied van Reclamedoeken.

Voorstanders van het reclamedoek menen dat de steigerdoeken mooier zijn dan de groene doeken die er normaal hangen. Een ander groot voordeel zou zijn dat eigenaren van panden eerder geneigd zijn het pand op te knappen omdat men nu geld verdient aan de steiger. Walter Schoonenberg, voorzitter van Stichting Vrienden van de binnenstad: "Amsterdam is druk op weg de hoerigste stad van Europa te worden".

Als bewoner van de binnenstad verbaas ik me over het toestaan van dergelijke reclame-uitingen in de stad. De doeken zijn overheersend, irritant en tasten het stadsbeeld aan. Fietsend vanaf de grachtengordel richting het centraal station, zie ik een waanzinnig groot doek hangen op het Shell kantoor in Noord. De reclame van Shell wordt me opgedrongen, en ik kan er enkel aan ontkomen door mijn ogen te sluiten. Op internet heb ik mijn pop-up killer, wat kan ik doen tegen de reclamedoeken? Het wachten is op de eerste 'opruimactie' van een steigerdoek.

Ik herinner me nog goed de strijd van stadsdeelvoorzitter van der Stoel (VVD) tegen overmatig vlagvertoon bij hotel Krasnapolsky en de rondvaartrederijen. Het Damrak moet reclamebord-vrij, maar even om de hoek op de Nieuwezijdsvoorburgwal hingen onlangs twee forse reclamedoeken. Hoe kan dat nou, mevrouw van der Stoel, dat steigerdoeken waarschijnlijk worden toegestaan in de binnenstad? Legt u dat nou eens uit aan de lezers van Amsterdam Centraal!


elf reacties op "Opdoeken"

Frits
-1-  Frits:
Die gigantische doeken leveren de mensen die hun pand opknappen slechts enkele honderden euro’s per maand op. En je ziet dus direct waar de armste sloebers wonen.
Dave
-2-  Dave:
Het is uit andere grote steden in Europa bekend dat zulke grote reclame-uitingen een vertragende werking hebben op de verbouwing. Hoe langer het doek hangt, hoe meer het oplevert.
petrie
-3-  petrie:
Ik erger mij ook wild aan die reclames voor blinden. Ga mij niet vertellen dat er mensen zijn die hierop zitten te wachten, die het mooi vinden. Wat te doen?
Nils
-4-  Nils:
http://www.megamedium.nl/f/heineken%20de..

Ik vind dit wel heel stoer hoor. En het is toch maar tijdelijk…
leon deben
-5-  leon deben:
De reclame op steigerdoeken is een experiment dat rond de zomer wordt geevalueerd. Locatie, soort panden, omvang, thema, termijn enz komen dan uitgebreid aan bod. Persoonlijk vind ik het Amsterdam een grootstedelijke allure geven, maar daar lopen de meningen over uiteen. De groene waas van de bestaande doeken doet het stadsbeeld ook geen goed en het geld wat de steigerdoeken opbrengen wordt teruggeploegd naar het onderhoud en herstel budget van de stad dat een aanvulling zeker kan gebruiken.
Rickert van der Vlies
-6-  Rickert van der Vlies:
Het kan ook zo:

http://www.vandervlies.com/images/stijge..

Gezien in Berlijn, Unter den Linten.
Colin de Vries
-7-  Colin de Vries:
De vergoeding genoemd in de eerste post is eerder enkele duizenden euro’s. Dus een huiseigenaar kan wel degelijk een deel van zijn renovatie betalen met deze inkomsten. Verder moet een huideigenaar gewoon een vergunning aanvragen voor de steiger waarbij hij moet bewijzen aan de gemeente dat de werkzaamheden een bepaalde periode in beslag nemen. Het voorbeeld uit berlijn was een combinatie van reclame en drukwerk van het pand. Dat kan inderdaad ook.

Mochten er nog vragen zijn over dit onderwerp dan kan je altijd bellen met blowUP media. 020-6764164.

Met vriendelijke groet,

Colin de Vries
Rickert van der Vlies
-8-  Rickert van der Vlies:
Bovenstaande reactie komt bij mij over als een commerciele uiting voor het bedrijf van de heer de Vries, verpakt in een reactie.

Zoek je in google op “Stijgerdoek”, dan kom je bij dit stukje uit. Potentiele stijgerdoek-adverteerders ook. Dus wat is slimmer dan je url en telefoonnummer vermelden in een reactie?

Naast de stad Amsterdam wordt nu ook AmsterdamCentraal beklad met commerciele uitingen.
Ronald van Hoeven
-9-  Ronald van Hoeven:
Reagerent op de vorige reactie: Het lijkt inderdaad op een verstopte advertentie voor aanbieders van steigerdoeken. Dan ik kan me er net zo goed bij aansluiten: http://www.macsummum.nl
Toch wil ik – als leverancier van geprinte steigerdoeken – ook mijn vraagtekens zetten bij bepaalde reclameuitingen aan gevels. Af en toe gaan we te ver, en waar houdt het op. In sommige steden, zoals Mexico-City, zijn gigantische blow-ups van Coca Cola etc. vaak een verrijking van het stadsbeeld, maar of dat altijd zo is in onze hollandse historische binnensteden, betwijvel ik. Natuurlijk willen we (pandeigenaren, gemeente (precariorechten), steigerverhuurders, adverteerders en wij als digitaal printers) er allemaal geld aan verdienen. Maar waar ligt de grens?
Roelf-Jan Wentholt
-10-  Roelf-Jan Wentholt:
Ik vind de reclame doeken veel mooier dan kale steigers. Soms zijn ze zelfs ronduit schitterend. Hoe kan een mens toch tot zo een zuurheid vervallen tegen die afbeeldingen te zijn?
spiderframes
-11-  spiderframes:
Spider Frames meld:
Helemaal mee eens!
Een steiger is een lelijk en grijs object in de stad, de meeste steden zijn al vrij grijs. Vandaar dat een positieve en mooie bijdrage in de vorm van een steigerdoek, alleen maar een vrolijk straatbeeld oplevert.

Maar ook hier zit een commercieel tintje aan: http://www.spiderframes.nl

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.