Het grote reclamedoek rukt op, lees ik in de Volkskrant van woendag 4 februari. Het behangen van gevels en steigers met immense reclame-uitingen lijkt ook in Amsterdam door de gemeente geaccepteerd te worden. Formeel verkeert het project nog in een proefstadium, de kans is echter gering dat het geen doorgang gaat vinden. "Het is volledig geaccepteerd", aldus Cedric Boterman, directeur van Megamedium, marktleider op het gebied van Reclamedoeken.
Voorstanders van het reclamedoek menen dat de steigerdoeken mooier zijn dan de groene doeken die er normaal hangen. Een ander groot voordeel zou zijn dat eigenaren van panden eerder geneigd zijn het pand op te knappen omdat men nu geld verdient aan de steiger. Walter Schoonenberg, voorzitter van Stichting Vrienden van de binnenstad: "Amsterdam is druk op weg de hoerigste stad van Europa te worden".
Als bewoner van de binnenstad verbaas ik me over het toestaan van dergelijke reclame-uitingen in de stad. De doeken zijn overheersend, irritant en tasten het stadsbeeld aan. Fietsend vanaf de grachtengordel richting het centraal station, zie ik een waanzinnig groot doek hangen op het Shell kantoor in Noord. De reclame van Shell wordt me opgedrongen, en ik kan er enkel aan ontkomen door mijn ogen te sluiten. Op internet heb ik mijn pop-up killer, wat kan ik doen tegen de reclamedoeken? Het wachten is op de eerste 'opruimactie' van een steigerdoek.
Ik herinner me nog goed de strijd van stadsdeelvoorzitter van der Stoel (VVD) tegen overmatig vlagvertoon bij hotel Krasnapolsky en de rondvaartrederijen. Het Damrak moet reclamebord-vrij, maar even om de hoek op de Nieuwezijdsvoorburgwal hingen onlangs twee forse reclamedoeken. Hoe kan dat nou, mevrouw van der Stoel, dat steigerdoeken waarschijnlijk worden toegestaan in de binnenstad? Legt u dat nou eens uit aan de lezers van Amsterdam Centraal!
elf reacties op "Opdoeken"
Ik vind dit wel heel stoer hoor. En het is toch maar tijdelijk…
http://www.vandervlies.com/images/stijge..
Gezien in Berlijn, Unter den Linten.
Mochten er nog vragen zijn over dit onderwerp dan kan je altijd bellen met blowUP media. 020-6764164.
Met vriendelijke groet,
Colin de Vries
Zoek je in google op “Stijgerdoek”, dan kom je bij dit stukje uit. Potentiele stijgerdoek-adverteerders ook. Dus wat is slimmer dan je url en telefoonnummer vermelden in een reactie?
Naast de stad Amsterdam wordt nu ook AmsterdamCentraal beklad met commerciele uitingen.
Toch wil ik – als leverancier van geprinte steigerdoeken – ook mijn vraagtekens zetten bij bepaalde reclameuitingen aan gevels. Af en toe gaan we te ver, en waar houdt het op. In sommige steden, zoals Mexico-City, zijn gigantische blow-ups van Coca Cola etc. vaak een verrijking van het stadsbeeld, maar of dat altijd zo is in onze hollandse historische binnensteden, betwijvel ik. Natuurlijk willen we (pandeigenaren, gemeente (precariorechten), steigerverhuurders, adverteerders en wij als digitaal printers) er allemaal geld aan verdienen. Maar waar ligt de grens?
Helemaal mee eens!
Een steiger is een lelijk en grijs object in de stad, de meeste steden zijn al vrij grijs. Vandaar dat een positieve en mooie bijdrage in de vorm van een steigerdoek, alleen maar een vrolijk straatbeeld oplevert.
Maar ook hier zit een commercieel tintje aan: http://www.spiderframes.nl