Home > > Wat het GVB wel weet en ik niet

Wat het GVB wel weet en ik niet

Zaterdagavond rond half negen. Buiten was het koud en donker en ik daarom wilde ik met de tram naar huis. Even overstappen op de hoek Rozengracht/Marnixstraat en lijn 10 zet me bijna voor de deur af. Volgens de dienstregeling zou de tram over een minuut komen. Nu kloppen die tijden vaker niet dan wel dus toen er na een kwartier nog geen tram was kreeg ik ook geen argwaan. Wel toen de 17 en 6 uit beide richtingen al minstens drie keer voorbij waren gekomen, de andere wachters ook ongeduldig begonnen te worden en er van de tegengestelde richting ook geen tram 10 zich liet zien. Het informatiebord in de tramhalte zweeg over omleidingen en ander oponthoud.

Na een half uur zinloos wachten besloot ik te gaan lopen. Het tramspoor volgt de route naar mijn huis en met een beetje geluk kon ik halverwege nog een stukje met de tram mee. Niet dus. De Marnixstraat blijkt vanaf de volgende halte opengebroken te zijn. Met een poster op het informatiebord van halte Bloemgracht legt het GVB uit dat de trambaan verzakt is, de tram voor onbekende tijd een andere route neemt en waar ik die haltes kan vinden.

Ha fijn! Het GVB communiceert met ons, de klant! Hulde voor de communicatie van de GVB. Vooral ook erg fijn dat ik deze informatie een halte eerder niet had. Daarnaast is de tramhalte op de hoek Rozengracht/Marnixstraat een overstaphalte. Een vriendelijke doch dringende stem galmt meestal – nee niet altijd – op welke trams je daar allemaal kan overstappen. Die informatie weet ik dat wel en het zou pas echt klantvriendelijk zijn als diezelfde stem – of de tramconducteur/chauffeur – juist omroept wanneer dat NIET zo is, zodat je tijdig kan besluiten een andere route te nemen.

Het was niet de eerste keer dat ik voor niets wachtte bij een bus- of tramhalte wegens onaangekondigde geplande werkzaamheden. Uit mijn omgeving begrijp ik dat ik ook zeker niet de enige ben. Het lijkt er dus op dat ik niet toevallig slachtoffer was van een luie ambtenaar die op vrijdagmiddag vroeg naar huis wilde en een poster ‘vergat’ op te hangen. Nee, het GVB gaat structureel slordig om met de communicatie over werkzaamheden/omleidingen. En zo komt het dat hordes reizigers lang blijven wachten op een tram of bus die niet komt. Omdat de GVB wel weet dat de bus/tram tijdelijk een halte overslaat maar vergeet dit duidelijk bij de halte te communiceren. Bedankt GVB! De volgende keer neem ik weer de fiets.

(Inmiddels staat op de website van het GVB dat de omleiding waarschijnlijk tot medio februari duurt. Heel nuttig dat deze informatie op internet staat, maar dat kan nooit de enige informatiebron zijn. De meeste reizigers zullen net als ik niet voor vertrek op internet kijken en onderweg al helemaal geen toegang tot internet hebben).

ouder:
De zuidas
nieuwer:
Zebrapad

acht reacties op "Wat het GVB wel weet en ik niet"

Philip
-1-  Philip:
Ik begreep dat ze het GVB dienstregelingenboek (zie link) bij Atheneum bij de afdeling fictie verkopen.
Joost
-2-  Joost:
Bij de ‘herprofilering’ van de Spaarndammerstraat heb ik ook nergens in het bushokje gezien dat bus 22 een jaar lang wordt omgeleid.
Brompot
-3-  Brompot:
Zolang je niet als een echte consument kan kiezen en een bedrijf als GVB dus kan afstraffen dan blijf je dit soort geneuzel en luiheid houden. Ik kan hier wel een waslijst aan dingen neerzetten van het gvb die men echt anders zou doen als het een werkelijk commercieel bedrijf was
Jeroen
-4-  Jeroen:
Hm, volgens mij stond ik kort daarvoor bij dezelfde halte, daar hing toen nog wel een poster op het bord met informatie over de werkzaamheden. Alleen had ik ‘m niet gelezen en heb ik dezelfde route afgelegd tot ik bij een opgebroken weg kwam.
Leuker is dat mensen wel vreemd naar me keken zo fietsend langs de halte maar niet even de tijd namen te zeggen dat de tram daar niet komt. Dus voor zover ik weet: GVB had het netjes gedaan, langsfietsende mensen niet.
Player
-5-  Player:
heee WAT ZITTE JULLIE TE LULLEEEE OVER HET NADELEN VAN DE HALTES EN CONDUCTEURSS FUCKKKK YULLIEEE
ffff
-6-  ffff:
AR KOMT DIE LIJN VAN JULLIE ALLEMAAL ZEG >
Jochem Floor
-7-  Jochem Floor:
Het GVB weet niet eens welke halte waar op de kaart moet worden aangegeven. Ik heb al een aantal keren gezien dat de sticker 'Hier staat u' een halte (of twee) verderop aanwees. Het amateurisme ten top, die lui.
r.bom
-8-  r.bom:
Ik ben op zoek naar de vertrektijden van C.S. A,dam naar Deventer en krijg het niet te pakken

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.