Zaterdagavond rond half negen. Buiten was het koud en donker en ik daarom wilde ik met de tram naar huis. Even overstappen op de hoek Rozengracht/Marnixstraat en lijn 10 zet me bijna voor de deur af. Volgens de dienstregeling zou de tram over een minuut komen. Nu kloppen die tijden vaker niet dan wel dus toen er na een kwartier nog geen tram was kreeg ik ook geen argwaan. Wel toen de 17 en 6 uit beide richtingen al minstens drie keer voorbij waren gekomen, de andere wachters ook ongeduldig begonnen te worden en er van de tegengestelde richting ook geen tram 10 zich liet zien. Het informatiebord in de tramhalte zweeg over omleidingen en ander oponthoud.
Na een half uur zinloos wachten besloot ik te gaan lopen. Het tramspoor volgt de route naar mijn huis en met een beetje geluk kon ik halverwege nog een stukje met de tram mee. Niet dus. De Marnixstraat blijkt vanaf de volgende halte opengebroken te zijn. Met een poster op het informatiebord van halte Bloemgracht legt het GVB uit dat de trambaan verzakt is, de tram voor onbekende tijd een andere route neemt en waar ik die haltes kan vinden.
Ha fijn! Het GVB communiceert met ons, de klant! Hulde voor de communicatie van de GVB. Vooral ook erg fijn dat ik deze informatie een halte eerder niet had. Daarnaast is de tramhalte op de hoek Rozengracht/Marnixstraat een overstaphalte. Een vriendelijke doch dringende stem galmt meestal – nee niet altijd – op welke trams je daar allemaal kan overstappen. Die informatie weet ik dat wel en het zou pas echt klantvriendelijk zijn als diezelfde stem – of de tramconducteur/chauffeur – juist omroept wanneer dat NIET zo is, zodat je tijdig kan besluiten een andere route te nemen.
Het was niet de eerste keer dat ik voor niets wachtte bij een bus- of tramhalte wegens onaangekondigde geplande werkzaamheden. Uit mijn omgeving begrijp ik dat ik ook zeker niet de enige ben. Het lijkt er dus op dat ik niet toevallig slachtoffer was van een luie ambtenaar die op vrijdagmiddag vroeg naar huis wilde en een poster ‘vergat’ op te hangen. Nee, het GVB gaat structureel slordig om met de communicatie over werkzaamheden/omleidingen. En zo komt het dat hordes reizigers lang blijven wachten op een tram of bus die niet komt. Omdat de GVB wel weet dat de bus/tram tijdelijk een halte overslaat maar vergeet dit duidelijk bij de halte te communiceren. Bedankt GVB! De volgende keer neem ik weer de fiets.
(Inmiddels staat op de website van het GVB dat de omleiding waarschijnlijk tot medio februari duurt. Heel nuttig dat deze informatie op internet staat, maar dat kan nooit de enige informatiebron zijn. De meeste reizigers zullen net als ik niet voor vertrek op internet kijken en onderweg al helemaal geen toegang tot internet hebben).
acht reacties op "Wat het GVB wel weet en ik niet"
Leuker is dat mensen wel vreemd naar me keken zo fietsend langs de halte maar niet even de tijd namen te zeggen dat de tram daar niet komt. Dus voor zover ik weet: GVB had het netjes gedaan, langsfietsende mensen niet.