Ik had even behoorlijk zitten slapen, zo blijkt. Ik schrok wakker toen premier Balkenende kortgeleden ineens een werkbezoek bracht aan Amsterdam. En u weet: wanneer Balkenende in de buurt is voorspelt dat meestal niet veel goeds. Onze premier kwam om de ambitieuze plannen voor de Zuidas door te praten. Ja, ik weet het, het is een schande, maar toen pas kreeg ik door wat ze daar allemaal van plan zijn! De hele A10, het spoor en de metro moeten onder de grond en daar bovenop komen kantoren, nog eens kantoren en dan voorzieningen en woningen. Ja ja, Amsterdam heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van grootheidswaanzinnige plannen, dat blijkt ook hier weer. Wij willen immers de aansluiting niet missen met de andere metropolen van deze aarde!
Het gaat allemaal miljarden eurootjes kosten. En de rechtgeaarde Amsterdammer denkt dan meteen: wie gaat dat betalen? Zoete Lieve Gerritje? Inderdaad, daar zitten we niet ver naast. Gerritje Zalm wil wel namens de overheid voor de helft deelnemen. Maar dan moet het bedrijfsleven óók meedoen. Voor de andere helft. Publiek Private Samenwerking (PPS) heet dat. Zo leer je nog eens wat.
De bouwconcerns zeuren al jaren om meer stimulansen vanuit de overheid voor dit PPS-concept. Want zo kunnen zij weer lekker bouwen en centjes verdienen. En onze minister van financiën wil daar graag aan meewerken, zo lees ik in het clubblad voor de bouwwereld.
Zo gaat dat wel vaker in Nederland: zodra de bouwwereld werk tekort komt ontstaat er van die kant druk om ergens een groot project op poten te zetten. Ik herinner mij nog goed dat de metro in Rotterdam klaar was. Direct daarop moest er ook eentje in Amsterdam komen.
Volgende vraag: hoe lang gaat dat allemaal duren? Wel zo'n dertig jaar, alles bij elkaar genomen. Dit moet ik even op mij laten inwerken. Dertig jaar een bouwput aan de zuidkant. En het is er nu al zo'n zooitje in de stad vanwege die Noordzuidlijn.
Tja, ik ben natuurlijk geen planoloog, dus moet ik even mijn boerenverstand te hulp roepen in deze. In dertig jaar gebeurt er heel veel. Dan is de stad weer een stuk groter. Misschien hoort Amstelveen tegen die tijd wel bij Amsterdam. De A10 verbinding met de A4 is nu al een ramp en de A4 is volgens mij over het hele traject een van de slechtst doorstromende snelwegen van Nederland.
Best kans dat een heleboel bedrijven tegen die tijd hebben gezegd: bekijk het lekker met die A10, wij gaan fijn langs de A9 zitten. Op die manier kunnen we eveneens naar Schiphol.
Zouden de deskundigen in staat zijn mij gerust te stellen? Ik weet het zo net nog niet. Amsterdam heeft namelijk zo'n heerlijke traditie om achter de feiten aan te lopen. Neem de A10 zelf, de ringweg om Amsterdam. Daar heeft men zo'n veertig jaar over gedaan om die letterlijk helemaal rond te krijgen. Inmiddels loopt hij dus midden door de stad, met alle overlast van dien en hij is elke dag verstopt.
Vragen, vragen, vragen. De antwoorden daarop behoren we te krijgen op die prachtige website over de Zuidas. Maar niks hoor, het zijn weer dezelfde hallelujaverhalen als in de jaren tachtig bij de zielige pogingen om de Olympische Spelen van 1992 naar Amsterdam te krijgen. Bij de 'veelgestelde vragen' staan altijd de verkeerde veelgestelde vragen.
Dus vult u maar even aan, geacht Projectbureau Zuidas: Wat gaat het kosten? Heeft het invloed op de hoogte van de gemeentelijke belastingen? Wat zal de bouwoverlast zijn? Hoe wordt de verkeersdoorstroming gegarandeerd? Wat zijn de consequenties voor omliggende gebieden als het Amsterdamse Bos en het Amstelpark? Bent u bereid nu al vast te leggen dat bij leegstand van de kantoren deze worden omgezet in woningen? Welke garantie hebben we dat gaandeweg het project er geen uitgeklede versie ontstaat? De eventuele aantrekkelijkheid van het project zit hem met name in de ondertunneling van A10 en railverkeer. De keuze tussen het zogeheten dokmodel of dijkmodel moet blijkbaar nog gemaakt worden. Dok is tunnel, dijk is bovengronds. Blazen we het hele project af als deze ondertunneling onbetaalbaar blijkt?
Kijk, gemeente, dit soort 'veelverwachte antwoorden' wil ik zien! Wanneer de zuidkant van onze stad tientallen jaren volledig op z'n kop wordt gezet wil ik daar de actuele stand van zaken en belangrijke ontwikkelingen gedetailleerd kunnen lezen. En daarmee bedoel ik dus niet van die trivialiteiten als: "In de Vrije Universiteit aan de Zuidas worden jaarlijks 1 miljoen maaltijden verstrekt."
twee reacties op "De zuidas"