Het is vaak onmogelijk om een druk kruispunt in Amsterdam op de fiets volgens de verkeersregels over te steken. Neem het kruispunt Ceintuurbaan/Van Woustraat. Er rijden trams, taxi’s, auto’s en fietsers en er zijn veel voetgangers. Bovendien is de helft van de stoplichten niet onderverdeeld: rondjes, geen pijlen. Wat de meeste fietsers die het kruispunt schuin over willen steken, dan ook doen, is: eerst recht oversteken, dan kwartslag draaien en wachten tot het andere stoplicht op groen gaat, dan doorfietsen.
De Ceintuurbaan wordt op het moment geheel opgeknapt en dit kruispunt is klaar. Zeer fijn is het extra grote fietsenvlak voor het stoplicht, zodat je als fietser voor de auto’s staat.
Maar het meest opvallend is de kromme pijl op het wegdek. Deze pijl suggereert dat fietsers inderdaad de tactiek van het ‘in twee keer oversteken’ moeten volgen. Geweldig! Het hele wegdek blijkt voor deze tactiek heringedeeld te zijn. Tenminste, zo lijkt het. Maar weten mensen dit? Snappen ze de boodschap? Er wordt (nog) niet duidelijk gebruik van gemaakt. Maar ik omhels het initiatief van harte. En ik ben erg benieuwd of meer kruispunten deze herindeling krijgen.
twee reacties op "In twee keer oversteken"