Iedere centimeter grond in Amsterdam is tegenwoordig onderworpen aan een bestemmingsplan. Past de huidige gang van zaken daar niet in, dan wappert de gemeente vliegensvlug met milieu- en brandveiligheidverordeningen om aan te tonen dat de situatie moet veranderen. Zo bracht AT5 gisteren het nieuws dat meer dan de helft van de woonwagens aan de Vredenhofweg in Westerpark plaats moeten maken voor een doorgaande weg naar de Centrale Markthallen. Een van de redenen is dat volgens stadsdeel Westerpark de wagens te dicht op elkaar staan wat brandonveilige situaties kan opleveren - een reden die natuurlijk niets van doen heeft met de aanleg van een doorgaande weg.
Nee, de ware reden is naar mijn idee dat het rommelige karakter van een woonwagenkamp niet past in de keurig ingerichte, geplande stad. Langzaam aan verandert Amsterdam in een aangeharkte stad, waar geen ruimte is om spontane ontwikkelingen z'n beloop te laten gaan.
drie reacties op "De aangeharkte stad"
inplaats van opschorten.