Fietsen niet welkom op CS
Het Centraal Station ondergaat momenteel een bijzonder grote verbouwing. De aanleg van de Noord-Zuidlijn is aanleiding om het reizigersknooppunt in de stad flink onder handen te nemen. Dit is een actie die ik van harte toejuich. Het plein voor het station, de entree naar de stad ligt er al jaren verloren bij. Wie de stad via deze weg binnen komt moet wel een vreemd beeld krijgen van deze 'mini-wereldstad'. Het pand en de omgeving ondergaan de komende jaren dan ook een grootscheepse verbouwing om het vervoersknooppunt toegankelijk en aantrekkelijk te maken. Toch schrok ik enkele weken geleden van een plan wat mij ter ore kwam. De aanleg van de Noord-Zuidlijn kost veel meer dan van te voren was verwacht. Het oponthoud dat nu ontstaan door de onveilige stationsontwerpen gaat flink wat extra geld kosten. Op zoek naar andere hoge kostenposten in het project stuitte men op het plan om onder het stationsplein een fietsenkelder aan te leggen. Deze kelder, die het jarenlange probleem van het fietsenoerwoud voor het station moest op lossen, heeft het nu moeten ontgelden. Om geld te sparen heeft men besloten om deze stalling niet meer aan te leggen. In mijn ogen is dit erg jammer. Wat wat is het antwoord op de vraag wat we in de toekomst met de fietsen bij het centraal station gaan doen?
Nederland is een fietsland. We zijn een van de weinige landen in de wereld met net zoveel fietsen als inwoners. Maar wie met z'n fiets bij het Centraal Station in Amsterdam aankomt, kan het idee krijgen dat men dat vergeten is. Het knooppunt van reizigers heeft al jaren lang een probleem met het plaatsen van de tweewielers. En de plaatsen om ze neer te zetten worden ook steeds minder. Zeker nu rond de verbouwing lijkt het alsof je je fiets nergens meer neer mag zetten, behalve in de 'fietsenflat'. Maar deze zeer inventieve oplossing voor het stallingprobleem heeft ook al weer aan de grenzen van z'n succes bereikt. Een plekje vinden om je stalen ros te parkeren kost soms meer dan tien minuten.
In een poging om mijn trein te halen, zette ik mijn fiets bij een van de metro ingangen tegen de muur. Ik werd hierop aangesproken door een agent, die mij erop attent gemaakt dat mijn fiets er 's avond niet meer zou staan. 'Als jij nou een oogje in het zeil houdt, zal dat wel loslopen' was mijn reactie. Maar hier kon hij de humor niet van in zien, omdat hij zelf de man was die mijn fiets zou verwijderen. 'Alle 'fout' geparkeerde fietsen bij Centraal worden losgeknipt en kunnen in Amsterdam-West worden opgehaald in een loods voor 'gevonden' fietsen', lichte hij toe. Ik mis liever mijn trein dan mijn fiets, dus ik ben opzoek gegaan naar een van de weinige vrije 'officiële' stallingen.
Kennelijk zijn de losgeparkeerde fietsen bij het Centraal Station een groot probleem. Maar kennelijk heeft het geen prioriteit om dit grote probleem op te lossen. De uitkomst, een ondergrondse stalling onder het stationsplein, gaat niet meer door. Na de hele opknapsessie van het station zal het fietsenprobleem er nog steeds zijn. Overal bij bruggen, hekken, muren en lantarenpalen zullen straks weer fietsen staan. Misschien dan nog wel veel opzichtiger, doordat het juist meer opvalt op het mooie plein. Mij maakt het niet uit, ik vind die fietsen overal een van de charmante dingen in deze stad. Maar het mag niet omdat het overlast veroorzaakt, zo wist de agent mij te vertellen. Maar waar moet mijn fiets dan staan? Ik zou het heel er stom vinden als de fietsenkelder niet wordt uitgevoerd. Het Centraal Station is een knooppunt van reizigers. Voetgangers, bussen, trams, auto en treinen. Ze komen af en aan. Alleen voor de mensen die met de fiets naar het openbaar vervoer toekomen is helaas iets minder ruimte. Zal ik mijn fiets op het Rokin neer zetten en dan met de metro naar Centraal komen?
Wat maar steeds niet tot sommige botte hersens wil doordringen is dat stations e.d. vervoersknooppunten zijn. Het is dus niet slechts een halte voor treinen, maar een aansluitpunt voor alle andere vervoermiddelen, waarbij je bovendien nog eens sturend bezig kunt zijn door aan milieuvriendelijke vervoermiddelen wat meer prioriteit toe te kennen (zoals de fiets). Zo’n stalling hoort er dus ABSOLUUT bij!
Ik ben helemaal niet zo’n fietsfanaat, ik bezit ook zelfs een auto, maar dergelijke domkopperij is werkelijk tenenkrommend. Bezuinig maar op de taxistandplaatsen ofzo, dan doen we meteen aan criminaliteitsbestrijding.