Home > > Fietsen niet welkom op CS

Fietsen niet welkom op CS

Het Centraal Station ondergaat momenteel een bijzonder grote verbouwing. De aanleg van de Noord-Zuidlijn is aanleiding om het reizigersknooppunt in de stad flink onder handen te nemen. Dit is een actie die ik van harte toejuich. Het plein voor het station, de entree naar de stad ligt er al jaren verloren bij. Wie de stad via deze weg binnen komt moet wel een vreemd beeld krijgen van deze 'mini-wereldstad'. Het pand en de omgeving ondergaan de komende jaren dan ook een grootscheepse verbouwing om het vervoersknooppunt toegankelijk en aantrekkelijk te maken. Toch schrok ik enkele weken geleden van een plan wat mij ter ore kwam. De aanleg van de Noord-Zuidlijn kost veel meer dan van te voren was verwacht. Het oponthoud dat nu ontstaan door de onveilige stationsontwerpen gaat flink wat extra geld kosten. Op zoek naar andere hoge kostenposten in het project stuitte men op het plan om onder het stationsplein een fietsenkelder aan te leggen. Deze kelder, die het jarenlange probleem van het fietsenoerwoud voor het station moest op lossen, heeft het nu moeten ontgelden. Om geld te sparen heeft men besloten om deze stalling niet meer aan te leggen. In mijn ogen is dit erg jammer. Wat wat is het antwoord op de vraag wat we in de toekomst met de fietsen bij het centraal station gaan doen?
Nederland is een fietsland. We zijn een van de weinige landen in de wereld met net zoveel fietsen als inwoners. Maar wie met z'n fiets bij het Centraal Station in Amsterdam aankomt, kan het idee krijgen dat men dat vergeten is. Het knooppunt van reizigers heeft al jaren lang een probleem met het plaatsen van de tweewielers. En de plaatsen om ze neer te zetten worden ook steeds minder. Zeker nu rond de verbouwing lijkt het alsof je je fiets nergens meer neer mag zetten, behalve in de 'fietsenflat'. Maar deze zeer inventieve oplossing voor het stallingprobleem heeft ook al weer aan de grenzen van z'n succes bereikt. Een plekje vinden om je stalen ros te parkeren kost soms meer dan tien minuten.



In een poging om mijn trein te halen, zette ik mijn fiets bij een van de metro ingangen tegen de muur. Ik werd hierop aangesproken door een agent, die mij erop attent gemaakt dat mijn fiets er 's avond niet meer zou staan. 'Als jij nou een oogje in het zeil houdt, zal dat wel loslopen' was mijn reactie. Maar hier kon hij de humor niet van in zien, omdat hij zelf de man was die mijn fiets zou verwijderen. 'Alle 'fout' geparkeerde fietsen bij Centraal worden losgeknipt en kunnen in Amsterdam-West worden opgehaald in een loods voor 'gevonden' fietsen', lichte hij toe. Ik mis liever mijn trein dan mijn fiets, dus ik ben opzoek gegaan naar een van de weinige vrije 'officiële' stallingen.



Kennelijk zijn de losgeparkeerde fietsen bij het Centraal Station een groot probleem. Maar kennelijk heeft het geen prioriteit om dit grote probleem op te lossen. De uitkomst, een ondergrondse stalling onder het stationsplein, gaat niet meer door. Na de hele opknapsessie van het station zal het fietsenprobleem er nog steeds zijn. Overal bij bruggen, hekken, muren en lantarenpalen zullen straks weer fietsen staan. Misschien dan nog wel veel opzichtiger, doordat het juist meer opvalt op het mooie plein. Mij maakt het niet uit, ik vind die fietsen overal een van de charmante dingen in deze stad. Maar het mag niet omdat het overlast veroorzaakt, zo wist de agent mij te vertellen. Maar waar moet mijn fiets dan staan? Ik zou het heel er stom vinden als de fietsenkelder niet wordt uitgevoerd. Het Centraal Station is een knooppunt van reizigers. Voetgangers, bussen, trams, auto en treinen. Ze komen af en aan. Alleen voor de mensen die met de fiets naar het openbaar vervoer toekomen is helaas iets minder ruimte. Zal ik mijn fiets op het Rokin neer zetten en dan met de metro naar Centraal komen?

veertien reacties op "Fietsen niet welkom op CS"

Verbal Jam
-1-  Verbal Jam:
Inderdaad weer een belachelijk verkeerde vorm van bezuinigen! Dit is echt een puntje waar de gemeenteraad z’n waarde kan bewijzen door dit terug te draaien. Laat anders die hele noord-zuidlijn ook maar zitten ;-)
Wat maar steeds niet tot sommige botte hersens wil doordringen is dat stations e.d. vervoersknooppunten zijn. Het is dus niet slechts een halte voor treinen, maar een aansluitpunt voor alle andere vervoermiddelen, waarbij je bovendien nog eens sturend bezig kunt zijn door aan milieuvriendelijke vervoermiddelen wat meer prioriteit toe te kennen (zoals de fiets). Zo’n stalling hoort er dus ABSOLUUT bij!
Ik ben helemaal niet zo’n fietsfanaat, ik bezit ook zelfs een auto, maar dergelijke domkopperij is werkelijk tenenkrommend. Bezuinig maar op de taxistandplaatsen ofzo, dan doen we meteen aan criminaliteitsbestrijding. ;-)
Elisabeth
-2-  Elisabeth:
Je oplossing ‘je fiets neerzetten op het Rokin’ is net zo moeilijk uitvoerbaar als je fiets neerzetten op het vernieuwde CS. Op het Rokin, de Dam en bij het Muntplein bijvoorbeeld zijn ook geen rekken te vinden. De gemeente investeert wel veel geld in de Lockers, maar als je even de Hema binnen wilt lopen, dan wil je je fiets snel kwijt en is het vrij apart om BETAALD te moeten parkeren. De fietsflat is overigens ook maar een tijdelijk object volgens de gemeente. Het lijkt me dat de fietsflat moet blijven (hoewel het Ibizhotel dan heel erg gaat zeuren) of dat er een andere oplossing wordt gevonden. We hebben niet voor niets zoveel fietsende wethouders.
Coördinatie Stationseiland
-3-  Coördinatie Stationseiland:
Bouwen vraagt ruimte, zo ook op en rond het Stationseiland.
Dagelijks worden rond Amsterdam Centraal zo’n 6.500 fietsen gestald. In de betaalde stallingen, in de rekken, maar vaak ook tegen bomen, of vastgezet aan hekken. Om tijdens de bouwwerkzaamheden de verschillende vormen van openbaar vervoer en andere functies bereikbaar te houden, kunnen er tijdelijk minder fietsenrekken op het voorplein staan. Stallen buiten de rekken op het Stationseiland is niet meer toegestaan. Fietsers kunnen hun fiets stallen in de ‘fietsflat’, en in de betaalde stallingen aan de oost- en westzijde van het station.

Uitbreiding fietsenstalling op het Stationseiland:
De gemeente Amsterdam, NS en ProRail willen het aantal fietsenstallingen uitbreiden naar 10.000 stallingsplekken. In 2004 start de realisatie van de eerste stalling. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de inspannings-verplichting op zich genomen de benodigde rijksbijdrage hiervoor beschikbaar te stellen.
D. Kootwijk
-4-  D. Kootwijk:
Oplossing voor het fietsenprobleem.
Geen nieuwe fietsenrekken erbij maar een verzekeringsplaatje.
Iedere fiets die buiten geparkeerd staat moet beschikken over een verzekeringsplaatje. De kosten zouden 25 euro voor een plaatje moeten zijn. Dit zou jaarlijks vervangen moeten worden. Fietsen die dan niet over een plaatje beschikken, kunnen dan allemaal worden verwijderd.
Heel veel mensen hebben meerdere fietsen op straat staan. Vaak weten ze hun fiets dus niet meer te vinden, met het gevolg overvolle fietsenrekken.
D.Kootwijk
Jan Stender
-5-  Jan Stender:
Terug naar de jaren 50 en 60
Toen had men inderdaad een verzekeringsplaatje op de fiets
Sigi
-6-  Sigi:
Oh en dan voor mensen met een uitkering een plaatje met een gaatje!

@Jan
Het plaatje is uit 1924! Korte geschiedenis:
http://ahc.ruhosting.nl/vg/...
Jan Stender
-7-  Jan Stender:
@Sigi: Bedankt voor de info
Het zit namelijk zo,een aantal familieleden van mij hebben zeer oude fietsen,uit de jaren 50
3 van die fietsen hebben nog van die plaatjes op het stuur
Ja,wat een giller,aan de hand van een gat in het plaatje,kun je zien wie een uitkering heeft
zisi
-8-  zisi:
ja
sisi
-9-  sisi:
ik wil graag weten over fietsen in het geschiedenis
Okkernoot
-10-  Okkernoot:
ik wil graag geschiedenis over weten in het fietsen
pagga
-11-  pagga :
weet iemand hoe het zit met fietsen die zijn opgehaald die ze weer verkopen.
mijn collega zoekt nameijk een goedkope fiets en ik heb gehoord dat ze bij het centraal station fietsen ineme die er toch maar staan te staan en die weer doorveropen wie o wie kan mij helpen aan een adres of tel nummer??
Renske Keur
-12-  Renske Keur:
Als er ergens een fietsenstalling is waar je lang moet zoeken naar een plekje voor je fiets dan is het de fietsflat bij CS.

Op onze (Gemeente Amsterdam) vraag ‘kom met nieuwe oplossingen voor het fietsparkeerprobleem in Amsterdam’ zijn de afgelopen weken veel reacties gekomen. Een oplossing is het tegengaan van lang-parkeerders in fietsstallingen, zoals de fietsflat. Bovendien komt er op Amsterdam CS een nog grotere stalling, waardoor deze vraag alleen maar belangrijker wordt. Als alle fietsen die langer dan een week geparkeerd staan worden verwijderd ontstaat er weer meer plek. Maar hoe registreer je dat? Op welke manier kan een slim ICT systeem het fietsparkeren in grote stallingen vergemakkelijken? Hoe ziet zo'n ICT-systeem eruit en welke functies heeft het? Help ons en ga naar: http://www.amsterdamopent.n...

Een andere mogelijke oplossing is de fietssticker. Iedere Amsterdammer koopt jaarlijks voor een klein bedrag een sticker. Met deze sticker op je fiets geplakt kun je overal in Amsterdam parkeren. Handhaven wordt nu ook makkelijker. Want alle fietsen zonder sticker kunnen verwijderd worden uit de openbare ruimte. De vraag is nog wel: op welke manier is de fietssticker in te voeren, zonder het fietsen te ontmoedigen? Plaats hier je reactie: http://www.amsterdamopent.n...
En - tot slot – vragen wij ons af wat de mogelijkheden zijn van een fiets-chip. Het idee is ingebracht om elke fiets met een zendertje uit te rusten om niet-herkende of gestolen fietsen te kunnen verwijderen. Ook bijvoorbeeld het abonnement op een fietsenstalling zou aan zo’n zendertje gekoppeld kunnen worden en het aantal fietsers kan eenvoudig geteld worden. De vraag is dan ook welke functies zo'n zendertje of fiets-chip verder zou moeten of kunnen krijgen, op welke manier het ingevoerd kan worden en hoe zit het met privacy en landelijke wetgeving?
http://www.amsterdamopent.n...
Walther Schoonenberg
-13-  Walther Schoonenberg:
Helemaal geen slecht idee om een bepaalde vorm van betaald parkeren voor de fiets in te voeren. Dan kun je inderdaad heel wat achtergelaten fietsen en wrakken uit de openbare ruimte verwijderen. Dat is ook in het belang van de fietser zelf want het wordt steeds moeilijker een vrije plaats in een fietsrek of nietje te vinden en we kunnen moeilijk alle straten en grachten vol zetten met fietsenrekken. Nu is het zo: zet extra rekken neer en het staat meteen vol met fietsen die nooit meer worden gebruikt. Waar komen die toch allemaal vandaan, denk je wel eens.
Theo
-14-  Theo:
Gelukkig is er nog geen wandelbelasting.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.