Home > > Fietsen blijft gevaarlijk

Fietsen blijft gevaarlijk

Het was niet mijn bedoeling vandaag weer over fietsen en Amsterdam te schrijven. Na de dood van een 34-jarige fietser afgelopen vrijdag wil ik toch de benarde situatie van de Amsterdamse fietsers bespreken. De verkeersveiligheid van fietsers in Amsterdam is nog altijd ondergeschikt aan de ruimte die automobilisten krijgen. Dit zou juist andersom moeten zijn: geef fietsers alle ruimte zodat fietsen weer leuk wordt voor iedereen en uiteindelijk ook zij die zich nu nog per auto verplaatsen voor de fiets kiezen.



Om dat te bereiken zou ik het allerliefste de hele binnenstad autovrij zien. Vooral de historische binnenstad is er niet op berekend om trams, auto’s, vrachtwagens, fietsers en voetgangers ieder voldoende ruimte te bieden zonder dat ze met elkaar in de knel komen.

Op de grachten en in de smalle straten zijn voetgangers vaak verbannen naar de straat, waar fietsers zich een weg proberen te manoeuvreren tussen de (stilstaande) auto’s door, daarbij regelmatig opgeschrikt door een tram die opeens vanuit het niets op duikt…



Iedere keer als ik met mijn fiets rij op de Prins Hendrikkade voor het CS, de Stadhouderskade of het Weteringcircuit heb ik weer een ‘bijna dood ervaring’. De situatie is niet te overzien en auto’s komen van elke kant. Ook als je keurig op het groene licht wacht met oversteken blijven de auto’s je verrassen. Kan dit niet anders?
Om iedere groep verkeersdeelnemers zonder gevaar de stad door te lozen zouden de wegen breder moeten zijn. De stad is nou eenmaal gebouwd zoals die is, dus moeten we de verkeersstromen beperken en scheiden om tot een veilige doorstroming te komen.



Als de hele binnenstad autovrij te veel gevraagd is, kunnen we dan niet beginnen met fietsvriendelijke routes dwars door de hele stad? Het fietspad langs de Weesperstraat tot aan het Amstelstation vind ik een goed voorbeeld van een veilige verkeersroute voor fietsers (helaas wel oersaai en super smerig vanwege de uitlaatgassen). Dergelijk veilige fietsroutes zouden er door de hele stad moeten zijn. Mijn voorstel: maak de Prinsengracht alvast autovrij, zodat fietsers en voetgangers een veilige route dwars door de stad beschikbaar hebben. En dit is nog maar het begin. De hele stad zou verbonden moeten zijn met een netwerk van autovrije fietsroutes met voorrang voor fietsers op ieder kruispunt - voor automobilisten is 30 kilometer per uur hard genoeg in de stad - zodat je op de fiets veilig, ontspannen en snel komt waar je heen wilt.



Af en toe nadat weer een toerist onder de tram is gekomen of een vrachtwagen zonder dodehoekspiegel een fietser over het hoofd zag, laait de discussie over verkeersveiligheid weer even op, om daarna weer in stilte te verdwijnen. Gemeente Amsterdam neem je verantwoordelijkheid en geef fietsers een veilige weg dwars door Amsterdam!

21 reacties op "Fietsen blijft gevaarlijk"

Verbal Jam
-1-  Verbal Jam:
Als ik mij goed herinner hebben Amsterdammers lang geleden al hun voorkeur uitgesproken voor veel minder autoverkeer in de binnenstad. Ons stadsbestuur heeft dat toen aldus geïnterpreteerd: we voeren overal betaald parkeren in om zogenaamd het autoverkeer aan banden te leggen. Ondertussen hebben we er natuurlijk een fijne inkomstenbron aan. Gevolg: de binnenstad wordt nooit meer autovrij, want welk bestuur wil nu nog al die miljoenen kwijt aan parkeerbelasting? En o ja: de winkeliers hè, die gaan dan ook weer mekkeren…
Van mij mag die hele binnenstad dicht voor auto’s, met gescheiden banen voor tram en bus. En taxi’s, tja, dat is een apart probleem: die vallen zo langzamerhand onder het hoofdstuk ‘criminaliteitsbestrijding’. ;-)
Thomas Schlijper
-2-  Thomas Schlijper:
Goed plan! Alvast één gracht blik-vrij maken. En wat die mekkerende winkeliers betreft: hebben de Kalverstraat en Nieuwendijk nu ze (decennia lang) autovrij zijn minder klanten?
cHiel
-3-  cHiel:
Ben fietser en heb auto. Dankzij het beleid van de gemeente kom ik niet in de binnenstad omdat je veel teveel tijd kwijt bent, maar moet ik die enkele keer de stad in, dan valt me vooral in deze tijd veel op.
Fietsers en rood licht; een combinatie die niet samen kunnen werken. Fietsers kijken niet eens wat voor licht het is, ze rijden en slalommen om de auto’s/bussen/trams/scooters/voetgangers/mede-fietsers heen.
Fietsers en toeristen; la ik maar niet beginnen…
Fietsers en geen licht; onder het motto, ‘ik zie jou dus waarom moet je mij zien’ krijg ik vaak, te vaak een halve hartsverzakking als er weer een fietser bijna tegen me aan rijdt. Zowel op de fiets als in de auto. Ja, ik heb licht en nee ik rijd niet te hard. Maar fiesters zonder licht in Amsterdam hebben een zelfmoordneiging. Gekoppeld aan een middelvinger.

Een fietsvriendelijke route is een goed idee, maar laten we dan afspreken, of tenminste proberen dat degene die deze route rijden verlichting hebben en ‘gewoon’ voor een stoplicht wachten. Dan heb je een fietsvriendelijke route voor iedereen.
Marije de Gram
-4-  Marije de Gram:
Fietsers in het verkeer zijn niet altijd heilig en licht is inderdaad voor iedere fietser een must, daar twijfel ik niet aan. Toch denk ik dat het vaak agressieve overkomende rijgedrag van fietsers voortkomt uit de drang om te overleven in de jungle van het stadsverkeer. Een fietser is altijd kwetsbaarder dan het gemotoriseerde verkeer! Licht en wachten voor het stoplicht alleen beschermen niet tegen te hard langsrazende auto’s, taxi’s die opeens hun portier openslaan of bussen die wegrijden als je net inhaalt…
rob
-5-  rob:
Wekelijks zie ik fietsers aangereden worden. Ik heb mijn werkplek op een van de grachten. Als het daar vol staat met auto’s, slalomen fietsers zich daar dwars door heen, nooit rekening houdend met auto’s die achteruit rijden om ruimte te maken voor andere auto’s.
Ik ben zelf ook fietser, maar ik ben me heel anders gaan gedragen op de fiets sinds ik mezelf ook per auto door de stad begeef en al talloze hartverzakkingen achter de rug heb van de een-of-andere mafkees per fiets.
Als fietsers zich nou eens gewoon aan de regels gingen houden, dat zou al een stuk schelen.
lucasrem
-6-  lucasrem:
We zijn nu 2 jaar later en het is alleen maar erger geworden hier in Amsterdam.

Mijn fiets is gistermiddag door de gemeente verwijderd zonder waarschuwing, en niemand weet waar naar toe..

2 jaar geleden heeft de spoorweg polite op Amstel een vouwfiets verwijderd, die heb ik ook nooit terug gezien, die paste geen eens in die rekken.

Als de junks je fiets niet slopen, wordt hij wel gejat, en een normale plek om hem neer te zetten, die zijn er niet en zullen er ook nooit komen.

Wie gaat het probleem van fietsen in Amsterdam oplossen, Amstel 1 slaapt door, die gemeentes en deelraden hier hebben aan alles schijt, is altijd geweest en zal altijd zo blijven.
Jan Stender
-7-  Jan Stender:
Vanmorgen vroeg aangekomen in Amsterdam
Achter het CS keek ik eens om me heen
Natuurlijk kwamen er als vanouds weer debielen zonder licht voorbij fietsen
Vervolgens richting de Oostelijke Handelskade gelopen
Daar is een oversteekpunt voor fietsers
Uiteraard blijft er niemand wachten,voor het rode licht
Over rood licht gesproken
Een deel van de fietsers denkt dat het rode licht,voor op het stuur hoort
Hoezo verwarrend?
Vervolgens een kennis bezocht,en zijn gehavende scooter bekeken
De oorzaak?
Een fietser reed in de Tasmanstraat tegen het verkeer in,en klapte dus frontaal op de scooter van m,n kennis
Ik kan alleen maar zeggen,dat een groot deel van fietsers,een steekje los heeft
rudipensionado
-8-  rudipensionado:
Fietsen in Amsterdam moest verboden worden.
Jochem Floor
-9-  Jochem Floor:
@ RudiP: dan blijven ze voortaan allemaal staan waar ze staan. Ben je dan tevreden?
Jean Pierre
-10-  Jean Pierre:
Fietsbewijs invoeren ?? Gat in de markt voor de ANWB. Daar staat de W toch voor?
rudipensionado
-11-  rudipensionado:
Ja Jochem, maar had jij soms betere voorstellen? Zet ze hier maar neer hoor.
Grappig dat dit oude topic weer tot leven komt en nog steeds actueel is.
Afgelopen jaren dus niets veranderd.
Jan Stender
-12-  Jan Stender:
Merkwaardig
Zodra de dagen korter worden,lijkt het wel of fietsers ineens zelfmoord acties gaan ondernemen
Geen licht,bij voorkeur zwarte kleding,en zwarte fiets
En dit alles,om een salto over de motorkap van een auto te maken
Miki
-13-  Miki:
Als fietsers zich nou eens gewoon aan de regels gingen houden, dat zou al een stuk schelen en de verkeer ook voor auto's veiliger maken.
Jan Stender
-14-  Jan Stender:
Ik citeer: daarbij regelmatig opgeschrikt door een tram,die opeens vanuit het niets op duikt
Ja hoor,een gevaarte van 18 meter lang en met een gewicht van ruim 30 ton,zag je niet van te voren aankomen,en ook het waarschuwend belsignaal heb je niet gehoord?
Wat dacht je er van eens fatsoenlijk links en rechts te kijken,niet als een zombie de trambaan over te steken
En het volume van je ipod eens wat zachter te zetten
Kijk dan wordt het al een stuk veiliger op straat
Walther Schoonenberg
-15-  Walther Schoonenberg:
Vandaag is er weer een fietser doodgereden, op de Prins Hendrikkade. Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat de binnenstad autovrij wordt gemaakt?
Jan Stender
-16-  Jan Stender:
Autovrij?
Hoezo autovrij?
Wanneer gaan fietsers eens normaal doen?
Een autovrije stad helpt echt niet
Die kamikazepraktijken doen fietsers buiten de stad ook
WK
-17-  WK:
Een referendum misschien?
Wel met bindende uitslag, natuurlijk.
Sanne
-18-  Sanne:
Autovrij is natuurlijk onhaalbaar. Goed gedrag van alle amsterdamse fietsers natuurlijk ook.
Streven naar zo min mogelijk onveilige situaties is het maximale dat haalbaar is.
John Zwart
-19-  John Zwart:
@Sanne - Misschien een limiet aan het toegestane aantal doden per jaar?
Zoiets als de Mohamed die bij de islamitische hemelpoort staat: Stop, onze maagden zijn op!
Walther Schoonenberg
-20-  Walther Schoonenberg:
Het dode fietsongeluk op de Prins Hendrikkade had vermeden kunnen worden als de bouwmaterialen voor het in aanbouw zijnde OosterdoksEILAND niet per vrachtauto. maar per boot was aangevoerd.
John Zwart
-21-  John Zwart:
@Walther - Achteraf beschouwd is ieder ongeval te voorkomen. Maar een autovrije binnenstad is natuurlijk een utopie, dat gaat wel in Orvelte en Urk, maar niet in Mokum. Ik ga er toch maar van uit dat de chauffeur van de vrachtauto ook niet willens en wetens fietsers aanrijdt. Die man houdt hier ook een levenslang trauma aan over. We moeten allemaal uitkijken en niet denken ik glip er wel ff tussendoor waarmee ik natuurlijk niet de schuldvraag van dit geval invul. Maar dit item gaat over de fietsveiligheid in het algemeen dacht ik, en daar ligt wel een grote verantwoordelijkheid bij de fietser zelf.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.