Om dat te bereiken zou ik het allerliefste de hele binnenstad autovrij zien. Vooral de historische binnenstad is er niet op berekend om trams, auto’s, vrachtwagens, fietsers en voetgangers ieder voldoende ruimte te bieden zonder dat ze met elkaar in de knel komen.
Op de grachten en in de smalle straten zijn voetgangers vaak verbannen naar de straat, waar fietsers zich een weg proberen te manoeuvreren tussen de (stilstaande) auto’s door, daarbij regelmatig opgeschrikt door een tram die opeens vanuit het niets op duikt…
Iedere keer als ik met mijn fiets rij op de Prins Hendrikkade voor het CS, de Stadhouderskade of het Weteringcircuit heb ik weer een ‘bijna dood ervaring’. De situatie is niet te overzien en auto’s komen van elke kant. Ook als je keurig op het groene licht wacht met oversteken blijven de auto’s je verrassen. Kan dit niet anders?
Als de hele binnenstad autovrij te veel gevraagd is, kunnen we dan niet beginnen met fietsvriendelijke routes dwars door de hele stad? Het fietspad langs de Weesperstraat tot aan het Amstelstation vind ik een goed voorbeeld van een veilige verkeersroute voor fietsers (helaas wel oersaai en super smerig vanwege de uitlaatgassen). Dergelijk veilige fietsroutes zouden er door de hele stad moeten zijn. Mijn voorstel: maak de Prinsengracht alvast autovrij, zodat fietsers en voetgangers een veilige route dwars door de stad beschikbaar hebben. En dit is nog maar het begin. De hele stad zou verbonden moeten zijn met een netwerk van autovrije fietsroutes met voorrang voor fietsers op ieder kruispunt - voor automobilisten is 30 kilometer per uur hard genoeg in de stad - zodat je op de fiets veilig, ontspannen en snel komt waar je heen wilt.
Af en toe nadat weer een toerist onder de tram is gekomen of een vrachtwagen zonder dodehoekspiegel een fietser over het hoofd zag, laait de discussie over verkeersveiligheid weer even op, om daarna weer in stilte te verdwijnen. Gemeente Amsterdam neem je verantwoordelijkheid en geef fietsers een veilige weg dwars door Amsterdam!
Van mij mag die hele binnenstad dicht voor auto’s, met gescheiden banen voor tram en bus. En taxi’s, tja, dat is een apart probleem: die vallen zo langzamerhand onder het hoofdstuk ‘criminaliteitsbestrijding’.