Home > > 'Tekentafel-denken' bij de Magere Brug

'Tekentafel-denken' bij de Magere Brug

De afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de Magere Brug. Sinds twee weken is de verbinding over de Amstel uit de steigers en klaar voor gebruik. Het resultaat mag er zijn. Mooie rode bestrating en op de brug een houten dek. Pluspunt is dat de brug nu niet meer toegankelijk is voor autoverkeer, maar enkel voor voetgangers en fietsers. Dit heeft als voordeel dat de smalle weg met hoge stoep zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats hebben we nu van de westzijde tot aan de oostzijde een ruim opgezette verbinding over de rivier heen gekregen. Maar toch verbaast mij iets, als dagelijkse gebruiker van de overgang, al vanaf de eerste dag dat de brug weer open is. Om de oversteek autovrij te houden heeft men een aantal paaltjes geplaatst, varierend in grootte. Maar deze staan precies daar waar de brug op de straat uitkomt die parallel aan het water loopt. Dit levert gevaarlijke situaties op, zo heb ik gisteren ervaren...
Wie aan de westzijde van de Amstel fietst en over de brug wil om aan de oostzijde te komen, zal zich moeten anticiperend moeten rijden. De paaltjes staan namelijk zo rakelings langs de weg dat je niet met een normale bocht de brug kan bereiken. Al veel mensen heb ik eerst een ruime afzwaaier de Kerkstraat in zien maken om zo de brug meer van voren te benaderen. Voor het achterop komend verkeer werkt dit verwarrend als de fietser niet de Kerkstraat in blijkt te gaan, maar de manoeuvre een poging was om juist de brug op te rijden.



Wie vervolgens aan de overkant van de brug met hoge snelheid van de brughelling afkomt heeft daar een nog lastiger probleem. Hier moet men eerst om de paaltjes heen slalommen, ze staan voor je gevoel erg dicht op elkaar en vervolgens haarscherp de bocht links of naar rechts nemen om daar weer op de Amstel (straat parallel aan het water) uit te komen om de weg te vervolgen.



Gisteren ging dit dus mis, toen een jongen voor mij de brug af fietste en daar in botsing kwam met een vrouw die over de Amstel reed. Beide hadden alleen maar schade aan de fiets, dus ernstig was het niet. Ze konden er beide de grap nog wel van inzien dat het aan de verkeerd geplaatste paaltje lag. 'Wie bedenkt nou zoiets!' vroeg de vrouw zich af 'Je gaat er toch vanuit dat daar over na wordt gedacht door mensen die er verstand van hebben'. Het gesprek dat volgde tussen de gestopte mensen was interessant en herkenbaar. Ik bleek niet de enige die zich over de vreemde brug verbaasde. 'Wie heeft dit nou bedacht'. 'Je kan bedenken dat dit problemen gaat geven!'



Inderdaad, dat zou je verwachten. Maar volgens mij is het weer het probleem waar al vaker op deze site op gewezen is. HET TEKENTAFEL DENKEN. Er wordt gekeken van bovenaf, maar niet naar de situatie die in praktijk. Veel geld is er nu gaan zitten in een mooie renovatie van de brug. Maar door een rij te strak langs de weg geplaatste paaltjes gaat de brug alleen maar ergernis opleveren, zo bleek gisteren wel uit de reacties van omstanders.



Kunnen die stomme paaltjes niet drie meter naar achteren? Het ziet er wel leuk uit, zo'n ruime, vrije brug, maar het is een beetje lastig in het gebruik, een brug waar je niet goed op en af kan. Dat ervaar je vanzelf wel als je er een keer overheen gaat in plaats van dat je er op de tekentafel boven hangt.

vier reacties op "'Tekentafel-denken' bij de Magere Brug"

Dave
-1-  Dave:
Nou, ik geef je weinig hoop. In Eindhoven heb je al decennia lang fietstunnels onder het spoor door. Die liggen vrij diep, dus je komt met een noodgang de helling af, om vervolgens op een haaks kruispunt uit te komen, met veel diagonaal overstekende voetgangers.
Ook typisch tekentafeldenken. En een autorijdende gemeenteraad en aannemer.
Er zitten veel haakse bochten in Nederlandse fietspaden. Het zijn geen telegraafbestendige onderwerpen.
stefan kleintjes
-2-  stefan kleintjes:
Prachtige brug hoor en ik was blij dat ik er weer overheen kon fietsen toen al het werk klaar was. Nu staat er een tent! Precies op de brug. En ik kan er niet meer langs. Tot 3 december geloof ik. Ik ben zo kwaad dat ik weiger te gaan informeren waarom daar nu een tent staat. Mag je uberhaupt wel kamperen in november?
stefanie
-3-  stefanie:
Vandaag, maandag 17 november is die tent weer weg! gelukkig maar…
Stefan Langeveld
-4-  Stefan Langeveld:
De palen staan ongelukkig, maar afremmen [brug af] is toch wel nuttig. Wees blij dat de brug obstakelvrij is; een uniek ontwerp, want de ambtenaren zijn voorgeprogrammeerd op randen, banden, palen en lijnen. En de drempel in de nwe kerkstraat is ook flink verbeterd; kijken hoe lang dat goed blijft.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.