Voor de gewone automobilist is het zo erg nog niet. Die moet afremmen als hij de drempel nadert. Dat is vervelend, maar ook precies de bedoeling. Drempels moeten de snelheid van het voorbijrazende verkeer afremmen. Niet altijd lukt dat: er zijn straten waar het verkeer aan komt razen, pal voor de drempel bovenop de rem gaat staan, en er pal na weer fluks vandoorgaat.
Op die manier is de remmende werking drempels vooral van toepassing op de toevallige passant die de drempel ziet, maar niet weet hoe steil die is. Of toch niet?
Op de Churchillaan maken ze het wel heel bont: daar zijn de drempels grijs, net als het asfalt. Geen gele strepen in de drempel, geen bord ernaast. De nietsvermoedende automobilist die ze voor het eerst 's avonds tegenkomt kan de dag erna meteen een afspraak maken met de garage. Ze zijn onzichtbaar.
Stadsdeel, dat moet anders! Bewoners hebben er nu met spuitbussen gele strepen op getrokken, maar die hadden er natuurlijk bij oplevering al op moeten zitten. Want ik weet het zolangzamerhand wel, maar de nietsvermoedende bezoeker niet.
Ik kan me voorstellen dat je erg schrikt als je, zeker als het donker is, tegen een verkeersdrempel opbotst die niet van tevoren is aangegeven. Ik zal gaan kijken op de Churchilllaan, want ik moet bekennen dat ik zelf heel weinig auto rijd. Daarna zal ik bij mijn collega in het dagelijks bestuur van ZuiderAmstel informeren of we er wat aan kunnen doen. Misschien is er één probleem: en dat is dat het stadsdeel er niet over gaat, maar de centrale stad. Als dat zo is, zal ik het melden, want dan moet je bij een van Lodewijks collega’s zijn, maar die zal ik dan wel optrommelen.
groet,
Duco Adema, stadsdeelwethouder ZuiderAmstel