Home > > Taal

Taal

De twee meisjes in de Blokker achter de kassa schoten niet op. De een sloeg het bedrag aan op de kassa, de ander pakte de spullen in. Het duurde lang. Voor me stond een vrouw met een hand vol kleingeld. Ze legde de bezwete muntjes op de toonbank.


De meisjes achter de kassa zuchtten. Ze begonnen in het Arabisch tegen elkaar te praten terwijl ze de muntjes telden. Ik kon ze niet verstaan, maar uit hun lichaamstaal bleek dat ze de muntjes mateloos irritant vonden.


Toen ik eindelijk aan de beurt was, bleven ze Arabisch met elkaar praten. Ze pakten mijn glaasjes in terwijl ze opmerkingen maakten. Waarover weet ik niet, misschien ging het nog over de vrouw, misschien ging het over mij, of misschien ging het over de afspraak die ze 's avonds hadden.


Ik vond het niet beleefd en zei er wat van. Mijn broer vond dit onzin - als zij hun eigen taal willen spreken, moeten ze dat doen. Ik vind dat niet kunnen als je een dergelijke functie hebt. Of maakt me dat hopeloos conservatief?

achttien reacties op "Taal"

marije
-1-  marije:
nee hoor, ook in het Nederlands is het al onbeleefd om te doen alsof je klant niet bestaat. in een onbegrijpelijke taal is het dat helemáál
Brompot
-2-  Brompot:
dat klopt, ze zijn met jou bezig en dus zullen ze daar hun aandacht op moeten richten. Je bent notabene klant en betaald indirect hun salaris. Welke taal ze hanteren onderling moeten ze zelf weten. Ik heb niet het recht om alles wat in dit land wordt geroepen te verstaan
Mellouki Cadat
-3-  Mellouki Cadat:
Omgangskunde en gebruikersvriendelijkheid heet dat. Ongeacht de taal. Het gaat dus om kwaliteit en dienstbaarheid. En de klant is koning… als hij/zich vorstelijk gedraagt.

Overigens Marije: Arabisch is geen onbegrijpelijke taal. Als je de moeite neemt om ze te leren… zijn Oosterse talen zeer goed te begrijpen .
Aukje
-4-  Aukje:
Ik erger me er mateloos aan als kassameisjes met andere dingen bezig zijn dan met de klant. In wat voor taal ze ook spreken, ze zouden alleen tegen jou moeten praten en geen gezelligheidspraatje met elkaar moeten houden. Dat doen ze maar in de pauze.
caitlynn
-5-  caitlynn:
ik geef u groot gelijk dat je dacht dat het over jou ging ik ben 1 keer in amsterdam geweest en ik zelf vin dat een onbeleefde stad geef mij maar liever roeselare daar zijn ze tenminste heel vriendelijk groetjes ne roeseloarenoare
rudipensionado
-6-  rudipensionado:
Het getuigt niet van een goede opvoeding en ook niet van goed management. Bij het inroosteren horen deze dames niet tegelijk te worden opgeroepen.
Als er klanten geholpen kunnen worden is het niet de bedoeling dat het personeel met elkaar gaat keuvelen. Dit is een algemene instructie in de detailhandel.
Wij zijn hier in Nederland en dient er op het werk Nederlands te worden gesproken, tenzij de voertaal in het bedrijf anders is.
Een berichtje naar dhr. Blokker biedt soelaas voor dit soort zaken.
wilbert simeon christiaan
-7-  wilbert simeon christiaan:
opvoeding ja wel--mijn mama heeft me geleerd...spreekt taal--zodat mensen je begrijpen-
JEAN-PIERRE
-8-  JEAN-PIERRE:
Je spreekt in een winkel Nederlands met elkaar, en met de klant. Wil je je eigen (?) taal met elkaar spreken wacht je daar mee tot de koffiepauze en/of de lunch. Hier ligt een taak voor de filiaalchef.
tripleX
-9-  tripleX:
Alleen het idee al om kassameisjes aan te geven bij hun baas omdat je vind dat ze niet beleefd genoeg zijn, is groffer dan wat die meisjes ook gezegd of gedaan kunnen hebben.
Over goede opvoeding gesproken...
JEAN-PIERRE
-10-  JEAN-PIERRE:
Triple X wie heeft het over aangeven??? De taak van een chef is ook om toe te zien dat je kleding er goed uit ziet. Of je service gericht bent, en dat je taal netjes is. Dus ook geen plat Amsterdams. Heb zelf dik 15 jaar als verkoper gewerkt, dus ik weet waar ik over praat.
tripleX
-11-  tripleX:
@ jeanpierre
ik reageerde op het 'berichtje naar dhr blokker' van rudip
rudipensionado
-12-  rudipensionado:
JP, zeer goed geantwoord naar tripleX.
In veel bedrijven krijgen mensen allerhande opleidingen om de klant zo netjes mogelijk te bedienen. Dit zowel per telefoon maar ook schriftelijk(mail). Bij klantencontact, zoals bovengenoemde dames, is het helaas vaak zo dat de dames meteen maar in een winkel geplaatst worden terwijl het ontbreekt aan goede (bege)leiding.
Als je van mening bent dat een bedrijf in zijn dienstverlening beter kan/moet, zoals in dit geval bij Blokker, kan je daarover je opmerkingen indienen. Niet om personeel een slechte beoordeling te bezorgen maar om ze beter te laten functioneren zodat ze mogelijk ooit eens op andere plekken in de detailhandel aan de slag kunnen.
JEAN-PIERRE
-13-  JEAN-PIERRE:
OK!!
tripleX
-14-  tripleX:
ze hebben maar geluk met klanten zoals jij...
wilbert simeon christiaan
-15-  wilbert simeon christiaan:
klant is koning--zo,n bedrijf moet het personeel goed opleiden---helemaal als ze zo piepjong zijn--anders maken ze communicatief zoveel blunders!
rudipensionado
-16-  rudipensionado:
Ben daarnaast van mening dat je van huis uit natuurlijk ook de juiste omgangsvormen moet meekrijgen.
wilbert simeon christiaan
-17-  wilbert simeon christiaan:
rudi precies
rudipensionado
-18-  rudipensionado:
Hé Merel,
Had je al contact met Blokker hierover?

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.