De meisjes achter de kassa zuchtten. Ze begonnen in het Arabisch tegen elkaar te praten terwijl ze de muntjes telden. Ik kon ze niet verstaan, maar uit hun lichaamstaal bleek dat ze de muntjes mateloos irritant vonden.
Toen ik eindelijk aan de beurt was, bleven ze Arabisch met elkaar praten. Ze pakten mijn glaasjes in terwijl ze opmerkingen maakten. Waarover weet ik niet, misschien ging het nog over de vrouw, misschien ging het over mij, of misschien ging het over de afspraak die ze 's avonds hadden.
Ik vond het niet beleefd en zei er wat van. Mijn broer vond dit onzin - als zij hun eigen taal willen spreken, moeten ze dat doen. Ik vind dat niet kunnen als je een dergelijke functie hebt. Of maakt me dat hopeloos conservatief?
achttien reacties op "Taal"
Overigens Marije: Arabisch is geen onbegrijpelijke taal. Als je de moeite neemt om ze te leren… zijn Oosterse talen zeer goed te begrijpen .
Als er klanten geholpen kunnen worden is het niet de bedoeling dat het personeel met elkaar gaat keuvelen. Dit is een algemene instructie in de detailhandel.
Wij zijn hier in Nederland en dient er op het werk Nederlands te worden gesproken, tenzij de voertaal in het bedrijf anders is.
Een berichtje naar dhr. Blokker biedt soelaas voor dit soort zaken.
Over goede opvoeding gesproken...
ik reageerde op het 'berichtje naar dhr blokker' van rudip
In veel bedrijven krijgen mensen allerhande opleidingen om de klant zo netjes mogelijk te bedienen. Dit zowel per telefoon maar ook schriftelijk(mail). Bij klantencontact, zoals bovengenoemde dames, is het helaas vaak zo dat de dames meteen maar in een winkel geplaatst worden terwijl het ontbreekt aan goede (bege)leiding.
Als je van mening bent dat een bedrijf in zijn dienstverlening beter kan/moet, zoals in dit geval bij Blokker, kan je daarover je opmerkingen indienen. Niet om personeel een slechte beoordeling te bezorgen maar om ze beter te laten functioneren zodat ze mogelijk ooit eens op andere plekken in de detailhandel aan de slag kunnen.
Had je al contact met Blokker hierover?