500cc
Op een plein in Rotterdam is de voornaamste ergernis van de buurtbewoners, brommeroverlast. De berijders van brommers en scooters scheuren heen en weer, elkaar al rijdend trucs showend. Onder deze vehikels hangt vaak een uitlaat, die het geluid van een echte racemotor moet imiteren, wat tot grote geluidsoverlast leidt. Overigens doet de snelheid van de brommers vaak niet onder voor de snelheid van de geïmiteerde racemotoren.
Ooit, inmiddels 10 jaar geleden, had ik ook de leeftijd waarop ik brommer dan wel scooter mocht gaan rijden. Nu woonde ik op nog geen vijf minuten lopen van mijn middelbare school dus had ik niet echt een gemotoriseerd voertuig nodig. Ik heb ook nooit de passie van een brommer begrepen. Sleutelen, zodat hij nog harder kan en nog meer geluid maakt. HOEVEEL TIJD HEB JE OVER!!!! Aangezien ik niet van motoren en auto's hield (en nog steeds niet houd) voelde ik me bijna aangetast in mijn mannelijkheid. Gelukkig houd ik wel van vrouwen en bier.
Ook in de Indische buurt zijn er veel jongeren met teveel tijd. Het stuk Muiderpoort station Molukkenstraat is net lang genoeg om even door te trekken. Zodoende doet dit rechte stuk weg niet onder voor het rechte stuk op het TT-circuit in Assen. Nu is hier vooral de snelheid een gevaar en een ergernis. Maar op de Javastraat en de eerste van Swinden wordt er ook gereden. In deze smalle straten weerkaatst het geluid erg hard. Je moet je gesprek staken, wanneer er drie scooters langsrijden en aangezien de scooters vaak geen bestemming hebben, komen ze drie minuten later weer terug. Lekker makkelijk als je net bij de groenteman aan het bestellen bent.
Rotterdam wil nu de (geluids)overlast van scooters aanpakken. Ik wil voorstellen dat Amsterdam hier een voorbeeld aan neemt. Zodat ik weer kan oversteken en intussen een gesprek over vrouwen en bier kan voeren.
Groet, Rik