Home > > Freule Cora van Nieuwenhuizen tot Schiphol

Freule Cora van Nieuwenhuizen tot Schiphol

Landend vliegtuig Schiphol boven Kalfjeslaan - foto: Arnoud Hugo

Ik loop al een week getergd te prakkiseren hoe ik mijn woede in redelijk beschaafde bewoordingen kan kanaliseren. Ik ben namelijk in alle staten over het nieuwe Schipholbesluit door die zwakzinnige tuthola (VVD) de bewindsvrouwe van Infrastructuur en Waterstaat, Co2ra van Nieuwenhuizen (VVD). Zij wil Schiphol ondanks de reeds enorme overlast nog eens laten groeien met 40000 vliegbewegingen per jaar. 

Maarrr, dat moet de luchthaven wél verdienen, Schiphol moet aantonen dat het iets doen tegen de hinder voor de omwonenden, vindt ze. Iedereen in Nederland pijnigt zich de hersens hoe zoiets dan bereikt en gecontroleerd zou moeten worden. Want met de huidige techniek zijn vliegtuigen nauwelijks stiller te krijgen.

Gewoon doordrukken

Toch is deze volksverlakkende vliegbeweging van Co2ra mij al glashelder. Lelystad wordt doorgedrukt, veertigduizend vluchten worden daarheen overgeheveld en voilà, Schiphol mag weer veertigduizend vluchten groeien. Per saldo dus nóg meer omwonenden die last hebben van het luchtlawaai. Ik ken iemand uit Halfweg die destijds verhuisd is naar Lelystad om de herrie te ontvluchten. Binnenkort maar eens bellen of hij zich al verhangen heeft.

Mocht Lelystad tóch niet doorgaan, dan heeft Co2ra van Nieuwenhuizen nog een plan B, dat minstens net zo slinks, sluw en effectief is. Feitelijk van hetzelfde niveau als plan A. Vliegtuigpassagiers worden tijdens het opstijgen en landen, dus als het seatbelt lampje brandt, verplicht stil te zijn. Hiermee wordt volgens competente Co2ra (VVD) een flinke geluidsreductie voor de omwonenden bereikt.

VVD wethouders

Eigenlijk interesseert het deze minister geen bal (VVD) wat de mensen ervan denken, de belangen van de luchtvaart worden doorgedrukt, ten koste van de gezondheid en het klimaat.

Ze zet tegenstanders van Schipholgroei ook nog eens demagogisch weg als een relatief beperkte groep drammers die ‘het debat kaapt’. In de rest van Nederland spelen de bezwaren helemaal niet, kakelt ze in een interview, die mensen willen ook wel eens een weekje op vakantie naar Antalya als ze het hele jaar hard gewerkt hebben. Nee, stomme koeCora van Mora (rustig blijven nu), mevrouw, natuurlijk speelt het bij die mensen niet! Zij wonen niet bij Schiphol! Andersom maken wij ons in de Randstad ook niet druk over de stankoverlast van de mega-stallen in Brabant. Maar als zelfs VVD-wethouders in omliggende gemeenten faliekant tegen de groei van Schiphol zijn, zou het toch eens tot de botte hersens kunnen doordringen bij haar kunnen indalen dat de grenzen van de groei zijn bereikt.

Protestbord

Ondertussen bezinnen Greenpeace en andere milieuorganisaties zich op acties. Maar welke? Je mag uiteraard geen mensenlevens in gevaar brengen. Actie voeren tegen Schiphol is nog niet zo makkelijk. Het is een staat in de staat, privé-terrein. En dus heerst er een dictatoriaal streng regime. Zelfs roken mag niet op de van kerosinedampen vergeven luchthaven. Want dat is slecht voor de gezondheid van de medereizigers. 

Dus je voelt wel: zodra je voor de vertrekhal gaat staan met een protestbord ter grootte van een kartonnetje op een cocktailprikker, springt er een roedel zwaarbewapende marechaussees in je nek en word je afgevoerd naar een gesloten terroristenafdeling.

Exact om de twee minuten

Mismoedig zat ik op een bankje langs de Kalfjeslaan te Amsterdam Buitenveldert. Ze noemen het daar een eco-lint. Daar kunnen allerlei lieve kleine diertjes zich vrijelijk verplaatsen. Het unieke aan dit gebied is dat de fauna hier allemaal proppen flora in hun oren heeft. Boven hun arme kopjes vliegt namelijk exact om de twee minuten een groot vliegtuig op geringe hoogte richting landingsbaan. Hetzelfde leed treft de studenten die even verderop in Uilenstede proberen nog wat armzalige kennis in hun hoofden te stampen. Maar dan zonder de flora in de oren.

Zittend op het bankje kreeg ik een aha-erlebnis. Dat eco was geen afkorting van ‘ecologisch’, maar van ‘economie’! Want dat is de eeuwige dooddoener om Schiphol te kunnen laten groeien. Het eco-lint is de aanvliegroute naar de landingsbaan!
De brullende machines boven mij stortten grote hoeveelheden ultra-fijnstof over mij uit, besefte ik. In de tien minuten dat ik daar zat voelde ik mijn levensverwachting direct al met drie maanden afnemen!

Freule Cora van Mora tot Schiphol heeft de ambitie premier te worden. Het lijkt mij illustratief voor haar gebrekkige inzicht. In wat dan ook.

Afbeelding: Landend vliegtuig boven Kalfjeslaan, Amsterdam (eigen foto).

Eerder gepubliceerd op de website van de auteur.


drie reacties op "Freule Cora van Nieuwenhuizen tot Schiphol"

Milena Tsareva
-1-  Milena Tsareva:
@Arnoud
Ondanks dat je ongetwijfeld je uiterste best gedaan hebt je woede in redelijk beschaafde bewoordingen te kanaliseren, meen ik desondanks toch nog enige sporen van emotie in je artikel te bespeuren ;-)
Arnoud
-2-  Arnoud:
@Milena: Hè, jammer, mislukt! ;-)
JohnN
-3-  JohnN:
Ik heb weinig te zeggen. Meer en grotere cruiseflatboten, doorgroeien met vliegbewegingen, overschrijden van normen. De herkenbare lijn is het geld. Om met een bekend Amsterdams politicus tot de minister te spreken: Mevrouw, met gelul maak je de lucht niet schoon.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.