Home > > Minder parkeerplekken: servicemonteur in de knel?

Minder parkeerplekken: servicemonteur in de knel?

Busjes monteurs

Parkeren en stadslogistiek. Ogenschijnlijk hebben ze niks met elkaar te maken. Toch klaagt iedereen steen en been over bestelauto’s in de stad. Ze staan in de weg, of vaker, op de stoep. In woonwijken en in binnensteden. De Amsterdamse winkeliers willen zelfs een bezorgtax. Met stip op nummer één staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder en thuiszorgmedewerker.

Nu wil de gemeente Amsterdam het aantal parkeerplaatsen op straat verminderen. Amsterdammers mogen daarover tot 8 mei meedenken. We moeten allemaal aan het 'autoluw'. Dat is een nobel streven. Maar, stadslogistiek zit bij die plannen in de dode hoek. Bestelverkeer is onnodig lang onderweg. Twee derde van tijd is een bezorger of monteur bezig met het vinden van een losplek of parkeerplek en vervolgens het bezorgen bij de klant. Als hij dan eindelijk een losplek heeft gevonden dan staat daar vaak een auto, taxi of bouwbusje foutgeparkeerd. Dan lost de bezorger maar op straat. Niet veilig, slecht voor het milieu en heel vervelend.

Flexibel gebruik is de norm

De gemeente moet natuurlijk zorgen voor voldoende laad- en losplekken. In de toekomst ook met een laadpaal. We willen dat al die bestelauto's zero-emissie zijn in 2025. Dan moeten de monteurs die vanuit heel Nederland hier komen toch ook kunnen bijladen. 
Dat geldt ook in de woonwijken. Flexibel ruimtegebruik is de norm: ‘s ochtends een laad- en losplek, ’s middags een terras of fietsparkeerplek. Of, meer ruimte voor bezorgers op maandag, dinsdag en woensdag en minder uren in het weekend om plaats te maken voor het winkelend publiek of spelende kinderen.

Individueel sturen

Met intelligent toegangsbeheer kan de gemeente individueel sturen: jij mag er wel in, jij niet. Geef privileges aan schone voertuigen. Stop met het strooien van parkeerontheffingen voor twee jaar. Geef ontheffingen voortaan nog maar per dag, of voor enkele uren, en voor een specifieke laad- en losplek.
Ten slotte is strikte handhaving nodig. Amsterdam doet dat succesvol voor stoepparkeerders met scanauto’s en handhavers achter het bureau. De nieuwe generatie laad- en losplekken handhaaft zichzelf digitaal.

Monteur faciliteren

Prima dat de gemeente Amsterdan voor autoluw gaat. Fijn dat parkeerplaatsen op straat worden aangepakt; meer ruimte voor lopen en genieten op de stoep. Maar, we moeten er toch ook voor zorgen dat de monteur met al zijn spulletjes nog steeds bij ons thuis kan komen. De vrachtfiets biedt voor sommigen een uitkomst, maar voor zeker 80 procent is de bestelauto de enige beschikbare, betaalbare en betrouwbare oplossing. Dan moeten we die ook faciliteren in de stad.


Een reactie op "Minder parkeerplekken: servicemonteur in de knel?"

wk
-1-  wk:
In de grachtengordel maken de servicemonteurs e.d. er geen probleem van. Ze parkeren gewoon op de bruggen, middenop of op de schuine aanloopstukken. Niemand die er wat van zegt.
Nou moeten ze wel - er is geen andere oplossing voorhanden. Maar het is natuurlijk niet mijn ideale oplossing.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.