Home > > Taxi's in Amsterdam #doeslief

Taxi's in Amsterdam #doeslief

Taxistandplaats Prins Hendrikkade

Het overkwam ons op een zaterdag in februari. Samen met mijn man en een goede vriend probeerden we een taxi te krijgen bij de standplaats achter de Beurs van Berlage na een borreltje op de Wallen. Daar is een officiele standplaats. Normaal nemen we een taxi met de app van TCA of Uber om zeker te weten dat we thuiskomen. Deze keer niet...

Er stond een rij taxi’s. Uit beleefdheid namen we de eerste in de rij. Deze chauffeur vroeg waar we heen wilden en weigerde toen de rit. Ook de tweede en derde chauffeur weigerden de rit. Ik werd boos en meldde de chauffeurs dat ik een klacht zou indienen bij Taxiklacht. Toen werden de chauffeurs boos en begonnen ons uit te schelden voor klote homo’s en erger. De situatie werd dreigend en wij zijn weggelopen. De straat is op zo’n moment niet de beste plek om je gelijk te halen.

Vijandig

Het was een nare ervaring. Niet alleen de weigering van de chauffeurs, maar ook de vijandige scheldpartij. En dat in mijn eigen Amsterdam. Reden genoeg om even uit de buurt weg te blijven. Hier heerst de wet van de jungle. Hier voel ik me niet veilig. Uiteraard hebben we klacht ingediend bij het stadsdeel Centrum en bij Taxiklacht. Taxiklacht reageert meestal snel en correct op klachten. Ook deze keer. We hebben keurige reacties, en excuses, gehad van de TTO's. Een van de chauffeur nam de moeite om een lange mail te sturen met uitleg; leerzaam.

Mooie beloften

Wat me vooral stoort is dat de gemeente met veel mooie beloften dit soort taxistandplaatsen opent in de binnenstad. Veel beloften over handhaving, over stewards en over sancties. Helaas is de praktijk weerbarstig. Ritten worden geweigerd, handhavers zijn in velden noch wegen te bekennen en de klant trekt aan het kortste eind. De overlast is groot. Dat moet toch anders kunnen.

De taxiondernemers, de gemeente en de klanten zijn elkaar ergens kwijtgeraakt. Bij het autoluw maken van de binnenstad is geen aparte status gegeven aan taxi's. Ze lijken steeds minder welkom. Terwijl de beschikbaarheid van taxi's juist het duwtje was dat wij nodig hadden om onze auto definitief de deur uit te doen. Onze buitenlandse vrienden snappen er niks van. Heen lukt in 10 minuten. Terug naar je hotel kost een half uur. Het is niet gastvrij en niet klantvriendelijk.

Compleet ander beleid nodig

Er moet natuurlijk nog veel gebeuren om de problemen met taxi’s in de binnenstad aan te pakken; digitale handhaving op rijgedrag, hardere sancties, eerlijke arbeidsvoorwaarden, elektrische voertuigen, innovatieve mobiliteitsdiensten en, niet in de laatste plaats, heel veel minder straattaxi's. Zoals het nu gaat kan het echt niet meer. Er is een compleet ander taxibeleid nodig.


vijf reacties op "Taxi's in Amsterdam #doeslief"

Bram
-1-  Bram:
En zo blijft Amsterdam achter de feiten aanhollen, is helaas ook een feit.
JohnN
-2-  JohnN:
''...En dat in mijn eigen Amsterdam...'' misschien toch ook een klein beetje omdenken? Amsterdam is van iedereen die er woont, werkt, zich bevindt, of graag regelmatig komt. Het zich pontificaal presenteren als ''stadseigenaar'' kan ook irritatie oproepen. Overigens kan ik me helemaal vinden in de algemene opinie over het Amsterdamse taxisfeertje, maar dat is een oeroud verhaal, het is al decennia geleden dat ik voor het laatst in een Amsterdamse taxi stapte. Overigens helpt dhr Ploos v A niet mee aan verbetering als regelmatige Uber gebruiker. Kortom dit is toch vooral een stukje privé ergernis... (soortgelijk als die ik ook lang lang geleden al had) Erover schrijven levert niets op, toen niet en nu niet.
Milena Tsareva
-3-  Milena Tsareva:
Massaal boycotten die handel. Ik snap sowieso niet dat er nog iemand bij dergelijk onbeschoft tuig wil instappen. Alleen al als je ziet hoe ze erbij staan/hangen op de standplaatsen met hun petjes op, peuken in de hand/mond en blikjes Redbull op de daken van hun taxi's... lekker visitekaartje hoor, bah!
Kom uit je luie stoel
-4-  Kom uit je luie stoel:
Van Damrak naar Pontsteiger, waarom moet iemand voor dat kleine stukje een taxi nemen. Die man krijgt een paar euro en kan weer achter aansluiten.
Arnoud
-5-  Arnoud:
@luie stoel: Het is natuurlijk niet aan de taxichauffeur om te beoordelen of iemand moet gaan lopen of niet. Misschien heeft de klant wel last van z’n eksterogen. Korte ritjes, lange ritjes, het is all in the game als taxichauffeur in een grote stad. Als je dat emotioneel niet trekt moet je een ander beroep kiezen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.