
Over precies één maand, op 8 april, krijgen de fietsers het fietspad terug. De Birò schijnt ook van de stoep en het fietspad verbannen te worden. In combinatie met de ambities om 30km/u in te voeren in veel meer straten in Amsterdam ontstaat er een nieuwe dreiging. Ambtenaren kijken uit naar het afschaffen van het fietspad! Die fietspaden zijn vooral in de 19e eeuwse wijken maar lastig voor ze. Een paar stoeptegels breed, terwijl ze wel enorme massa’s fietsers moeten verwerken. En dat worden er alleen maar meer, niet minder.
Als de maatregelen om het autoverkeer in te perken slagen, dan is de voor de hand liggende oplossing om dat smalle fietspad op te heffen en die ruimte weer terug te geven aan de voetganger. Ooit was het een breed trottoir. De voetgangers en vooral de oneindig uitdijende terrassen van de horeca hebben die ruimte nodig.
De fietsstraat
De gedroomde compromis-oplossing is nu de fietsstraat. Veel lokale politici zijn er dol op, want het is een ideaal compromis waar iedereen blij van wordt. Fietsers krijgen de ruimte en kunnen lekker doorfietsen en elkaar zelfs inhalen. De stoep kan breder worden.
Maar wacht even… Dan fietsen we een zogenaamde fietsstraat samen met die snorfietsen, Birò’s en auto’s waar we eindelijk van verlost waren! Het was een langdurige strijd van vele decennia sinds de jaren 70 (“Stop de kindermoord!” was de slogan toen) om fietspaden te realiseren. De afgelopen 10 jaar zijn we bezig geweest om de snorfiets van het fietspad te krijgen. Het nep-gehandicaptenkarretje, de Birò, verdwijnt ook van het fietspad. Misschien lukt het zelfs om het misbruik van tweedehands Canta’s door niet-gehandicapten aan te pakken.
Beperkte mogelijkheden
Raadsleden zijn misschien nog wel bij te sturen door luidruchtige burgers. Zeker in Amsterdam is de raad wel bewust van de beperkte mogelijkheden van fietsstraten. Ze zijn alleen zinnig bij grote doorgaande fietsroutes waar massa’s fietsers domineren en waar schaars autoverkeer bestemmingsverkeer is. Het is dus maar de vraag of er nog andere straten goed geschikt zijn voor een fietsstraat behalve de Sarphatistraat. Hoogstens nog wat stukjes Binnenring.
Probeer als fietser eens de nieuwe fietsstraat op de Wittenburgergracht. De kans is groot dat een intimiderende Uber-taxi je als bumperklever schaduwt totdat je langs de stoep gaat rijden, heel erg seventies.
Dat de brom- en snorfietsen in de Sarphatistraat zich niet aan de 30km/u snelheidslimiet van de fietsstraat houden zal niemand verbazen. Fietsers inhalen doen ze dan ook desnoods via de trambaan. Vroeg of laat komt er daar nog wel eens eentje in conflict met een taxi die dat niet verwacht.
Ambtenaren
Wat de fietsstraten betreft is het grootste gevaar nu dat ambtenaren in plannen de komende tijd een fietsstraat als oplossing erin rommelen. De gemeenteraad kan niet alles in de stadsdelen goed controleren en voor je het weet is het te laat. In een 'artist impression’ of overzichtsplattegrond lijkt de fietsstraat al snel overtuigend en vanzelfsprekend. Dat zijn fietsstraten zeker niet!
De superieure oplossing is het niet-verplichte vrijliggende fietspad naast een 30km/u straat. Iedereen die 30 wil kan en mag dan over de rijbaan, maar de stroom gewone fietsers die traag, met de helft van die snelheid, door het stadsland gaan blijven dan een eigen fietspad houden. Vrij van snorfietsen, e-bikes, Birò’s en ver van intimiderende auto’s.
zestien reacties op "Stop de fietsstraten!"
Gelukkig komt er uiteindelijk een fietspad in twee richtingen op de plek van de ventweg https://www.amsterdam.nl/projecten/eilan..
De Birò-problematiek is volgens mij ook niet afkomstig van de politiek. Ik heb laatst nog een foldertje uit 2009 in mijn archief teruggevonden waarin 'het bestuur' dapper afkondigde dat de brommobielen voortaan in de parkeervakken moesten parkeren. De handhavende ambtenaren dachten daar kennelijk wat anders over (praktisch, oplossingsgericht) dat resulteerde in de Birò-problematiek.
Foldertje uit 2009 https://twitter.com/rrustema/status/1094..
Ik bespeur een gewenste invulling.
Verplaats je in de ambtenaar die geduldig alle buurtbewoners aanhoort op een bijeenkomst over een nieuwe inrichting van de openbare ruimte waar dan ook in Amsterdam. Luidruchtig verzet tegen het opheffen van welke parkeerplaats dan ook want er wonen forensen die ergens werken waarvoor ze de auto nodig hebben. Maar de stoep is te smal en moet breder. Er moet ook meer groen komen. De verkeersveiligheid vergt ook ruimte. Zeker als er een 50km/u straat is. Maar het fietspad heeft een beschermde status omdat het tot een fietsnetwerk behoort (zeker langs zo'n 50km/u straat).
De oplossing voor die Gordiaanse knoop waar de ambtenaar bij elk van die bijeenkomsten mee opgescheept zit is dan de fiets en auto mengen op 1 rijbaan. Met de fietsstraat is de knoop ontward!
Maar het is geen goede oplossing. Zoiets moet met alle macht tegengehouden worden.
Het dogma van de 'doorstroming' van autoverkeer is de olifant in de porseleinkast. Die moet eerst overboord. We moeten naar bereikbaarheid voor bepaalde auto's op bepaalde tijden. Via complexe aanrijroutes. Alleen als er geen alternatief mogelijk is. Amsterdam is nu wereldwijd autostad nummer 18, dat is toch gek?
Ik heb daar wel een oplossing voor overigens. Het heet bestemmingsverkeer op kenteken. http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/.. verder uitgewerkt op http://rustema.nl/bestemmingsverkeer/ Maar dan nog moeten er meer doorgaande routes 'opgeknipt' worden.
"In een 30km-gebied wordt fietsverkeer in principe gemengd met het autoverkeer. Fietspaden
en –stroken worden daarom slechts bij uitzondering toegepast wanneer daar vanuit de lokale
situatie op grond van verkeersveiligheidsoverwegingen behoefte aan is."
Dus als 30km de norm wordt heb je een groot 30km-gebied en kan het feest beginnen; fietspaden en -stroken opdoeken.
In de versie van 2011 staat het in 5.2
https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsbera..
In de recente versie (niet online?) is het opgeschoven naar 5.4.
Daar staat ook:
"Overweeg het aanleggen van een fietsstraat mits aan de voorwaarden voldaan wordt (zie paragraaf 5.10)."
Yikes.
https://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee..
Voorwaarden voor een fietsstraat zijn gelukkig wel strikt.
ben lang niet hier geweest (internetdetox). Blij te zien dat jouw blog nog bestaat. Wat zeg ik, groeit en bloeit! Complimeten. Een hele prestatie.
Tjüssie
oz
Kijk daar dus ook maar eens.