Home > > Mobiliteitsapartheid

Mobiliteitsapartheid

De coalitie in de gemeenteraad denkt na over de mobiliteit van de toekomst in Amsterdam. Een uitdagend vraagstuk. Op drukke dagen zijn er naast alle Amsterdammers ook nog eens zo’n 250.000 bezoekers en 300.000 forensen uit de regio. Die bezoekers en werknemers zijn de economische motor van Amsterdam. Ze zorgen ervoor dat wij het allemaal goed hebben. Amsterdam is een magneet.

De mobiliteit blijft groeien. Binnen tien jaar zijn er mogelijk 400.000 forensen die elke werkdag weer naar Amsterdam komen. Rekenmodellen voorspellen dat we groeien van een miljoen naar anderhalf miljoen autobewegingen in de stad. Daarvoor is natuurlijk helemaal geen ruimte. Terecht kijkt de raad naar het autoluw maken van Amsterdam.
Klinkt allemaal logisch. Maar, de aanpak van mobiliteit lijkt toch vooral gericht op de Amsterdammers zelf met de focus op fietsen, autoluwe (nieuwe woonwijken) en steeds minder parkeerplekken, maar wel hogere tarieven, voor bezoekers. 

Mag je hier straks alleen nog komen werken, als je zwetend op een Speed Pedelec of puffend in een overvolle NS-trein of bus naar Amsterdam komt? Als je het waagt in het weekend hier een boodschap te doen of uit te gaan in het centrum dan betaal je de hoofdprijs voor parkeren. De Amsterdamse liefde voor de mensen uit de regio die hier werken is duidelijk niet onvoorwaardelijk. Is het mobiliteitsapartheid?

Gelukkig is Amsterdam lid van de Vervoerregio. De Vervoerregio werkt aan een regio waar mensen vlot hun bestemming bereiken. Daarin zitten 14 andere gemeenten uit de regio. Die gemeenten gaan er vast wel voor zorgen dat onze mooie autoluwe ambities niet hun mobiliteitsprobleem gaat worden met de Amsterdamse groeiambities. Niet de lusten, dan ook niet de lasten, toch? 
Openbaar vervoer en knooppunten in de regio, nieuwe mobiliteitsdiensten (mobility-as-a-service), elektrische mobillteit en smart mobility zijn belangrijke peilers van de mobiliteit van de toekomst, niet alleen voor Amsterdam, maar voor de hele regio. Het Amsterdamse mobiliteitsbeleid moet daarom meer gericht zijn op ook onze regio, niet ‘slegs vir Amsterdammers’.


twee reacties op "Mobiliteitsapartheid"

JohnN
-1-  JohnN:
''Ze zorgen ervoor dar wij het allemaal goed hebben'', dit zinnetje intrigeert. Zit deze auteur in een cocon?
Milena Tsareva
-2-  Milena Tsareva:
Volgens mij moet de auteur dat haast wel met een (minimaal) ironische knipoog geschreven hebben, John. Als ik het goed begrepen heb, is hij vorig jaar verhuisd vanuit het 1012-gebied vanwege "agressieve straatdealers, opdringerige fietstaxi’s, lawaaierige zuipschuiten, illegale kamerverhuur bij de buren en horden toeristen die overal de doorgang versperren". Dus "dat wij het allemaal goed hebben" zou ik maar met een korreltje zout nemen.

Reageren?  

Lees vooraf even de regels voor discussies op Amsterdam Centraal door.

Eigen afbeelding bij reacties? Ga naar gravatar.com en meld je aan met het mailadres dat je ook hier voor reacties gebruikt.

(verschijnt niet online, is nodig voor gravatar afbeelding)
(optioneel veld)
Om geautomatiseerde spamreacties te voorkomen, wordt u gevraagd deze simpele vraag te beantwoorden.

Reactiemoderatie staat aan op deze site. Dit betekent dat je reactie niet zichtbaar zal zijn, tot deze is goedgekeurd door een beheerder.

Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.